Communicatieve vaardigheden

Ja hoor, daar staat ie weer: ‘we zoeken iemand die communicatief sterk is’. Communicatieve vaardigheden kom je altijd wel tegen als je een baan zoekt, of je nou de logistiek in gaat of carrière wilt maken in IT. Het is zelfs een van de meest genoemde competenties in vacatures, dus dat je sterke communicatievaardigheden moet hebben is wel duidelijk. Maar wat zijn communicatieve vaardigheden precies? Moet je nu echt overal een ‘vlotte babbel’ voor hebben en wat betekent dat eigenlijk in hemelsnaam? No stress, YoungCapital maakt het je duidelijk. Gewoon in simpele taal. Want communicatie skills hebben wij wel.

Communicatieve vaardigheden betekenis

We get it: we moeten allemaal goed zijn in communiceren. Maar wat betekent het nou om communicatief sterk te zijn? De grootste misvatting over communicatie is dat het alleen maar over makkelijk kunnen praten gaat (die vlotte babbel dus). Maar communicatieve skills zijn zoveel meer dan dat. Communiceren is namelijk effectief informatie overbrengen van de ene naar de andere persoon. Daar moet je niet alleen voor kletsen, maar ook luisteren, vragen en samenvatten.

Zie communicatieve vaardigheden daarom als een categorie waar allerlei andere skills en competenties onder vallen. Staat in een vacature dat het bedrijf iemand zoekt die communicatief sterk is? Dan is het dus een kwestie van uitpluizen wat hier precies mee bedoeld wordt. Moet je voor de job bijvoorbeeld veel met klanten communiceren? Of projectvoorstellen doen? Vaak wordt dit wel duidelijk als je de vacature analyseert.

Vormen van communicatie

Mondelinge communicatie is er één, maar er bestaan meer verschillende vormen van communicatie. Check it out:

Verbale communicatie Mondelinge communicatie waarbij je woorden vocaal (of in gebarentaal) uitspreekt
Non-verbale communicatie Communicatie zonder woorden, zoals lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en oogcontact
Schriftelijke communicatie Communicatie in geschreven woorden, zoals e-mails, brieven en rapporten
Visuele communicatie Communicatie waarbij je afbeeldingen, video’s en andere visuele elementen gebruikt

Verbale communicatie

In dit artikel gaan we in op verbale communicatie, dus communicatie die mondeling verspreid wordt. Natuurlijk hebben verbale en non-verbale communicatie altijd met elkaar te maken, want je lichaamstaal heeft invloed op hoe goed jouw boodschap aankomt bij je gesprekspartner. Je verbale en je non-verbale communicatie komen bijvoorbeeld samen in communicatieve skills als:

Vergelijkbare competenties

Is communicatief sterk zijn hetzelfde als sociaal zijn? Logisch als je je dit afvraagt, want vaak worden deze twee competenties door elkaar gehaald. Maar let op: sociaal zijn is breder dan sterke communicatieve vaardigheden hebben. Als je sociaal bent, heb je ook inlevingsvermogen, ben je empathisch en voel je je betrokken bij anderen. Tuurlijk helpt dit je ook om effectiever te communiceren. Maar niet iedereen met communicatie skills is ook sociaal.

Wat ook helpt bij jouw communicatievaardigheden? Zelfvertrouwen. Want hoe steviger jij in je schoenen staat, hoe groter jouw overtuigingskracht en hoe duidelijker jouw verhaal overkomt bij je gesprekspartner. Dit helpt vooral als je een presentatie houdt, een idee presenteert aan het management of onderhandelt met een klant.

Voorbeelden van communicatieve vaardigheden

Hoe weet je of jij genoeg communicatieve vaardigheden in huis hebt, zoals je favo vacature van je eist? Je bent communicatief sterk als je je in de punten hieronder herkent. Jij:

  • Luistert aandachtig naar een ander en toont interesse.
  • Brengt jouw gedachten helder en zonder omwegen over.
  • Hebt een vriendelijke houding.
  • Staat open voor feedback en vraagt door als je deze niet begrijpt.
  • Geeft opbouwende, duidelijke feedback aan collega’s.
  • Reageert passend op gevoelens en emoties van anderen.
  • Straalt zelfvertrouwen, respect en vriendelijkheid uit.
  • Maakt oogcontact en zit rechtop als je met iemand praat.
  • Past jouw manier van communiceren aan aan je gesprekspartner.
  • Geeft jouw mening zonder agressief of terughoudend over te komen.

Communicatieve vaardigheden valkuilen

Effectief communiceren betekent duidelijk en to the point communiceren, zodat jouw punt zo goed mogelijk op de ander overkomt. Maar sommige mensen zien deze manier van communiceren als te direct, bot of ongevoelig. Zeker als je gesprekspartner emotioneel is of als er een gevoelige situatie is. Let ook op culturele verschillen, zeker als je gaat werken in het buitenland. In Nederland houden we bijvoorbeeld van directe communicatie, terwijl onze oosterburen wat voorzichtiger communiceren. Die vinden dus dat je helemaal geen goede communicatieve vaardigheden hebt als je zo to direct bent.

Waarom zijn communicatieve vaardigheden belangrijk?

Wist je dat communicatieve vaardigheden een van de belangrijkste skills voor managers zijn om je op aan te nemen? Zo gek is dat niet, want communicatie skills zijn de basis voor een goede samenwerking met je collega’s. Oftewel: ben je slecht in communiceren, dan ben je waarschijnlijk ook geen goede teamplayer. En eh, je zult toch echt moeten communiceren op je werk, welke baan je ook hebt. Of dat nou met een klant, leverancier, collega of een leidinggevende is.

Ook heb je communicatievaardigheden nodig om jouw mening uit te leggen, de ideeën van anderen te interpreteren, feedback op je collega’s te geven, aandachtig te luisteren tijdens meetings en je plannen te presenteren. Reden genoeg dus om jouw communicatie skills te verbeteren als je moeite hebt met effectief communiceren.

Communicatieve vaardigheden verbeteren

Je gebruikt je communicatieve skills dagelijks en tijdens welke baan dan ook. Dus eh, hoog tijd om communicatief sterker te worden. Daar heb je niet alleen nu wat aan, maar ook in de rest van je leven, zelfs als je een carrièreswitch maakt. Concrete tips nodig om beter te leren communiceren? Hebben we voor je:

  • Gebruik de LSD-gesprekstechniek. Dat staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen en is de beste basis voor actief luisteren. Je luistert aandachtig naar wat jouw gesprekspartner zegt, vat vervolgens het verhaal samen en vraagt door als je iets niet begrijpt of verduidelijking wilt.
  • Maak geen aannames en blijf objectief. Zeker tijdens conflicten is dit lastig. Doe daarom een stap terug en vertel de ander wat je ziet (“Ik merk dat je veel uit het raam kijkt.”) en wat dit met je doet (“Hierdoor krijg ik het gevoel dat je mij niet serieus neemt.”) in plaats van er meteen een oordeel aan te hangen. Zo communiceer je open met als doel elkaar beter te begrijpen.
  • Communiceer beknopt en duidelijk. Zeg waar het op staat en draai niet om je verhaal heen, dan begrijpen anderen je het beste. Gebruik wel voorbeelden om je verhaal te versterken en vermijd jargon, tenzij je gesprekspartner het zeker weten begrijpt.
  • Vermijd voorzichtige taal. Again: zeg waar het op staat. Dus niet: “Misschien kun je dit beter op een andere manier aanpakken”, maar: “Pak dit zo aan, dan ben je sneller en efficiënter bezig”.

Communicatieve vaardigheden aantonen

Wil jij een werkgever laten weten dat jij die vlotte babbel hebt die ze zoeken of dat je een ster bent in helder communiceren met je collega’s? Slim, want daar scoor je sowieso punten mee tijdens het solliciteren. Tip: licht jouw communicatieve vaardigheden toe met een concreet voorbeeld uit je vorige baan, studie of privéleven. Dat werkt een stuk beter dan alleen de skill op je cv knallen. Inspo nodig? Here you go:

Communicatieve vaardigheden aantonen: voorbeeld 1

‘Inmiddels heb ik twee callcenter baantjes achter de rug en daar heb ik mijn communicatieve skills flink opgebouwd. Klanten zijn aan de telefoon niet altijd duidelijk over de kern van hun probleem en daardoor heb ik geleerd om heel aandachtig te luisteren, hun verhaal samen te vatten en vervolgens extra vragen te stellen ter verduidelijking. Deze techniek werkt geweldig om een gesprek vlot te laten verlopen, zelfs als een klant niet to the point komt.’

Communicatieve vaardigheden aantonen: voorbeeld 2

‘Tijdens mijn vorige baan als marketeer hield ik regelmatig presentaties om campagnes uit te leggen aan klanten en het management. Hierin heb ik ontzettend veel bruikbare feedback gekregen van mijn manager over gesprekstechnieken, waardoor ik in de loop van mijn baan enorm ben gegroeid. Nu weet ik een verhaal helder en to the point te vertellen en te ondersteunen met concrete voorbeelden.’

Ontdekken wat je nog meer in huis hebt?

Check alle competenties en eigenschappen.


Key takeaways

  • Betekenis: communicatieve vaardigheden zijn alle skills die te maken met het verplaatsen en overbrengen van informatie.
  • Voorbeeld: effectief communiceren gaat over o.a. aandachtig luisteren, passend reageren op gevoelens van een ander en doorvragen als je iets niet begrijpt.
  • Valkuil: let op dat je niet bot of ongevoelig overkomt als je direct communiceert en houd rekening met culturele verschillen in je communicatie.
  • Belang: communicatieve skills zijn de basis voor een goede samenwerking. Je hebt ze bijvoorbeeld nodig om feedback te geven en jouw ideeën te presenteren.
  • Ontwikkelen: maak geen aannames, communiceer duidelijk en beknopt, let op je non-verbale communicatie en vermijd voorzichtige taal.

Klaar om te solliciteren?



Veelgestelde vragen

  • Wat zijn voorbeelden van communicatieve vaardigheden?

  • Presenteren, luisteren, feedback geven, adviseren, overtuigen en onderhandelen zijn allemaal communicatieve vaardigheden.

  • Hoe train je communicatieve vaardigheden?

  • Werk aan je luistervaardigheden: luister aandachtig, vat het verhaal van de ander samen en vraag door ter verduidelijking. Let ook op je non-verbale communicatie en oefen met beknopt en duidelijk communiceren zonder voorzichtige taal.

  • Waaruit blijkt dat je goed kunt communiceren?

  • Iemand die goed kan communiceren luistert aandachtig naar een ander en toont interesse, breng gedachten helder en zonder omwegen over, staat open voor feedback en past de manier van communiceren aan de gesprekspartner aan.

  • Hoe zeg je dat je goed kunt communiceren?

  • Door een concreet voorbeeld te geven uit een vorige baan, je studie of je privéleven. Vertel bijvoorbeeld hoe je jouw presentatie skills hebt verbeterd of hoe je actief hebt leren luisteren.

  • Wat zijn de sterke en zwakke punten van communicatie?

  • Met effectief communiceren voorkom je misverstanden en conflicten. Daarvoor moet je direct en to the point communiceren. De valkuil daarvan is dat je bot en ongevoelig kunt overkomen.

  • Hoe schrijf je over communicatievaardigheden in een cv?

  • Letterlijk ‘communicatieve vaardigheden’ op je cv zetten is wat vaag. Zet er liever concrete communicatie skills op, zoals presenteren of feedback geven. Nog beter is om in je motivatiebrief uit te leggen waarom je zo’n ster in communiceren bent.