Competentie: presenteren

Bij de een breekt het angstzweet uit, terwijl de ander relaxed is: presenteren is nou eenmaal voor iedereen anders. Maar als je gaat solliciteren, is een competentie als presenteren wel een belangrijke om op je cv te zetten. Zeker bij sommige banen, zoals docent. Twijfel je dus nog over jouw presentatie skills? Dan is het tijd om die te upgraden. Gelukkig zit je bij YoungCapital goed. Wij hebben de beste tips en tricks voor je op een rijtje gezet. Maar dat niet alleen, we leggen ook uit waarom presenteren zo belangrijk is én we hebben een checklist waarmee jij ontdekt of je presentatie skills een opfrisbeurt kunnen gebruiken. Lees je mee?

Presenteren betekenis

Wat is presenteren? Je hebt vast al een idee van wat presenteren is. Als je presenteert, sta je voor een groep mensen met als doel hen een boodschap over te brengen. Tja, niet iedereen is een acteur die zonder moeite een lange lap tekst uit z’n hoofd leert, en daarom is presenteren voor de meeste mensen best lastig. Gelukkig zijn er genoeg dingen die je kunt doen om zelfverzekerd te presenteren, maar daarover later meer.

Vergelijkbare competenties

Wil je je presentatie skills naar een hoger niveau tillen? Dan is het ook belangrijk om aan andere competenties te werken. Neem bijvoorbeeld communicatie: het doel van je presentatie is om je boodschap duidelijk over te brengen, en dat lukt alleen met heldere communicatie. Maar vergeet ook storytelling niet. Als je goed bent in storytelling, blijft je publiek aan je lippen hangen en komt je boodschap veel beter binnen. Een competentie als luisteren hoort ook bij presenteren. Om ervoor te zorgen dat iedereen jouw presentatie goed in de oren knoopt, vraag je achteraf of mensen nog vragen hebben. En om die vragen goed te kunnen beantwoorden, moet je goed kunnen luisteren.

Voorbeelden van presenteren

Om een goede presentator te zijn, moet je meer in huis hebben dan alleen voor een groep mensen kunnen praten. Maar hoe weet je nu zeker dat je presentatievaardigheden sterk genoeg zijn om deze competentie met trots op je cv te zetten? Daar hebben wij een handige checklist voor. Hoe meer kenmerken je afvinkt, hoe beter. Je bent een echte presentator als je uitblinkt in...

  • Een lange lap tekst uit je hoofd leren.
  • Duidelijk en vloeiend spreken.
  • Met zelfvertrouwen spreken voor een grote groep.
  • Op vragen voorbereiden.
  • Visuele hulpmiddelen gebruiken voor je presentatie.
  • De inhoud van je presentatie aan het publiek aanpassen.
  • Actief het publiek betrekken.

Valkuilen presenteren

Perfect presenteren bestaat bijna niet. Er zijn namelijk heel veel valkuilen bij presenteren, en sommige kun je nauwelijks voorkomen. Zo mag er niet te veel tekst in je powerpoint staan, want dat is te druk. Ook mag je zelf niet te veel vertellen, want dan raak je de aandacht van het publiek kwijt. Als je te enthousiast en bewegelijk bent, raakt het publiek overprikkelt … Je ziet het: perfect presenteren is niet te doen. Het is daarom vooral belangrijk dat je durft los te laten. Houd er rekening mee dat je niet elk woord onthoudt en dat je soms info over het hoofd ziet.

Waarom is presenteren belangrijk?

Hoe vaker je presenteert, hoe meer je je zelfvertrouwen boost. Da’s vet handig, want als je zelfvertrouwen hebt durf je veel meer input te geven op je werk. Daarbij is het bij sommige beroepen gewoon fijn om presentatie skills op je cv te hebben staan. Leerkrachten, advocaten en (duh) presentatoren krijgen er bijvoorbeeld veel mee te maken. Als zij onzeker in hun schoenen staan, komt hun boodschap niet meer over op de ander. Daarom is het o zo belangrijk om je presentatievaardigheden goed te oefenen. Hoe je dat doet, lees je hieronder.

Presentatievaardigheden ontwikkelen

Goed nieuws: overtuigend presenteren kun je gewoon leren. Daar zijn deze tips het bewijs van:

  • Schrijf je presentatie uit. Schrijf eerst op wat je wilt vertellen. Verdeel deze tekst vervolgens in korte delen en bedenk er eventueel een paar powerpoint slides bij. Houd er rekening mee dat je niet te veel tekst op je powerpoint zet. Je powerpoint moet je presentatie aanvullen en niet overnemen.
  • Oefen je presentatie. Oefen je presentatie voor de spiegel of neem jezelf op video. Als je de video vervolgens terugkijkt (we know, cringe) bekijk je je houding, gezichtsuitdrukkingen en handgebaren. Let ook op dat je alle informatie in de juiste volgorde en op een duidelijke toon vertelt.
  • Vraag om feedback. Vraag je leidinggevende, collega of een familielid om feedback. Wie weet denk jij dat je presentatie helemaal perfect is, maar heeft de ander toch een paar verbeterpunten.
  • Haal adem. Obvious, zou je denken. Maar als je zenuwachtig bent kan het best zijn dat je vergeet hoe je moet ademhalen. Je gaat dan te snel praten en vergeet komma’s en punten. Je mag dus best even een adempauze nemen, zolang je longen hun werk maar blijven doen.
  • Check de presentatieruimte. Je kent het wel: een personage in een film moet presenteren voor een zaal, en die blijkt opeens veel groter dan gedacht. Ook jij wil dat voorkomen. Check dus van tevoren waar je presenteert en voor wie. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Presentatievaardigheden aantonen

Tijdens een sollicitatiegesprek wil je natuurlijk laten zien dat je goed kunt presenteren. En eh, dat doe je niet door plotseling op te staan en er een powerpoint presentatie bij te pakken. Maar hoe maak je dan wél duidelijk dat jij presenteren in de vingers hebt? Gebruik deze voorbeelden ter inspiratie:

Presentatievaardigheden aantonen: voorbeeld 1

‘In mijn vorige baan gaf ik vaak presentaties tijdens teammeetings, waarbij ik ingewikkelde info moest uitleggen aan collega's. Ik zorgde er altijd voor dat mijn presentaties lekker duidelijk en gestructureerd waren, met toffe visuals om de belangrijkste punten eruit te laten springen. Door interactieve elementen toe te voegen, zoals vragenrondes en discussies, hield ik iedereen scherp en bracht ik de boodschap goed over.’

Presentatievaardigheden aantonen: voorbeeld 2

‘Tijdens mijn stage heb ik de kans gekregen om de resultaten van een onderzoek te presenteren aan een klant. Ik begon met een heldere uitleg van het probleem en vervolgens ging ik verder met de belangrijkste inzichten, die ik met simpele grafieken en tabellen heb verduidelijkt. Uiteindelijk sloot ik af met concrete tips en adviezen. De klant was heel tevreden met hoe ik alles duidelijk had uitgelegd en heeft zelfs aangegeven graag verder te willen samenwerken met ons team.’

Ontdekken wat je nog meer in huis hebt?

Check alle competenties en eigenschappen.


Key takeaways

  • Betekenis: presenteren betekent dat je een duidelijke boodschap mondeling kunt overbrengen aan een groep mensen.
  • Voorbeeld: je bent goed in presenteren als je lange lappen tekst uit je hoofd kunt leren. Het publiek betrekken bij je presentatie en rustig praten is ook belangrijk.
  • Valkuil: valkuilen bij presenteren zijn te snel praten, te veel tekst in je powerpoint zetten en te bewegelijk zijn.
  • Belang: veel presenteren is belangrijk, omdat je daar zelfvertrouwen mee opbouwt.
  • Ontwikkelen: ontwikkel je presentatie skills door je presentatie uit te schrijven, te oefenen en om feedback te vragen.

Klaar om te solliciteren?



Veelgestelde vragen

  • Wat betekent presenteren?

  • Presenteren houdt in dat je een duidelijke boodschap kunt overbrengen aan een groep mensen.

  • Wat zijn valkuilen bij presenteren?

  • Bijna niemand kan presenteren zonder een fout te maken. Veelvoorkomende fouten zijn: te veel tekst in de (powerpoint) presentatie zetten, te snel praten en te bewegelijk zijn.

  • Hoe kan ik mijn presentatievaardigheden verbeteren?

  • Schrijf van tevoren je tekst uit en verdeel ’m in behapbare stukken. Neem je presentatie vervolgens op, zodat je ’m nog kunt verbeteren. Feedback vragen aan je leidinggevende, collega’s of een familielid is ook handig. En het belangrijkste: blijf (rustig) ademhalen.