Denk je er erover om te gaan werken in de klantenservice? Er zijn heel wat opties als je een baan met veel klantcontact zoekt. Elke functie in de klantenservice draait natuurlijk om goede service bieden, maar hoe je dat doet verschilt. Help klanten bijvoorbeeld telefonisch of ga voor een job waarin je mensen in person adviseert en informeert. Of wat dacht je van een outbound callcenter functie, dat is interessant als je ook graag je commerciële skills in de strijd gooit. Ben je de draad al kwijt? Geen stress. In onze artikelen ontdek je wat elk callcenter en klantenservice beroep precies inhoudt.
Klantenservice banen
Voor welke functie in de klantenservice ga jij? Je denkt misschien dat alle baantjes in deze sector één pot nat zijn, maar niets is minder waar. Klantenservicemedewerker is het breedste beroep. Dit is eigenlijk een verzamelnaam voor alle medewerkers die vragen van klanten beantwoorden, problemen oplossen en klachten in behandeling nemen. Meestal doe je dit vooral telefonisch, soms ook per mail of via de chat. Ook als je de telefoon liever niet aanraakt kun je werken in de klantenservice, namelijk als webcare medewerker. En wist je dat je klanten ook face to face kunt helpen? Dat heet dan weer een servicemedewerker. Best een diverse sector, hè?
Werken bij een callcenter
Werken in de klantenservice kan op de klantenserviceafdeling van een bedrijf, maar ook in een callcenter. Dat is een centrale plek waar bedrijven hun klantcontact beheren via de telefoon. Als je gaat werken bij een callcenter werk je meestal met een script waar je je aan kunt vasthouden. Je hoeft dus minder zelf op zoek te gaan naar oplossingen of advies. Callcenter functies zijn vaak wat commerciëler dan andere klantenservice beroepen, omdat je (potentiële) klanten iets probeert te verkopen. Check ook onze sales banen eens als dit jouw ding is. Heb jij niet zoveel overtuigingskracht? Geeft niks, voor de meeste jobs is klantgerichtheid voldoende. Neem onze artikelen op je gemakkie door, dan ontdek je vanzelf welke klantenservice baan goed bij jou past.
Veelgestelde vragen
-
Wat houdt werken in de klantenservice in?
-
Wat heb je nodig om bij een callcenter te werken?
-
Is klantenservice leuk werk?
-
Is callcenterwerk zwaar?
Het grootste deel van je werk bestaat uit klantcontact, bijvoorbeeld via de telefoon, e-mail, chat, social media of face to face. De klant staat op één, dus je luistert goed, denkt mee, stelt vragen en geeft duidelijk antwoord of advies.
Als je gaat werken bij een callcenter is het belangrijk dat je communicatief sterk bent, want je hebt de hele werkdag door contact met (potentiële) klanten. In sommige callcenter functies moet je producten of diensten verkopen, dus dan heb je commerciële skills nodig.
De een vindt het fantastisch, de ander moet er niet aan denken. Waarschijnlijk vind je werken in de klantenservice leuk als je graag met mensen omgaat en ervan houdt om anderen te helpen en problemen op te lossen.
Dat ervaart iedereen anders. Fysiek is het niet zwaar, maar je moet wel om kunnen gaan met targets en lastige klanten. Als je stressbestendig bent en het binnenslepen van klanten als een spelletje ziet, haal je waarschijnlijk energie uit een baan als callcentermedewerker.