Zorgen dat de klant zich écht koning voelt, daar ga je voor als servicemedewerker. Dat de klant centraal staat in dit beroep begrijp je wel, maar je hebt misschien ook nog wat vragen over deze functie. Waarin verschilt een servicemedewerker bijvoorbeeld van een klantenservicemedewerker? Waar kun je aan de slag? En wat voor salaris kun je verwachten? Wij zochten het voor je uit en verzamelden de belangrijkste info voor je op deze pagina. Wat een service.
Op deze pagina

Wat is een servicemedewerker?
Servicemedewerker is een brede functie in de klantenservice die op verschillende manieren wordt ingevuld. Eén ding is zeker: in dit beroep staat topservice verlenen en klanten ondersteunen centraal. Wat je taken precies zijn als servicemedewerker, hangt af van de sector waarin je werkt. Je hebt in ieder geval veel klantcontact en denkt mee met klanten die vragen of problemen hebben. Ook geef je informatie over producten, diensten of procedures en spot je altijd dingen die beter kunnen. Soms heb je daarnaast lichte administratieve taken, zoals klantgegevens bijhouden of bestellingen verwerken. Dit verschilt per werkplek.
Of servicemedewerker stiekem een ander woord is voor klantenservicemedewerker? Nope. Hoewel deze beroepen veel op elkaar lijken, hebben ze een andere focus. Klantenservicemedewerkers richten zich vooral op vragen beantwoorden, problemen oplossen en klachten behandelen. Dit gebeurt vaak telefonisch, per mail of via de chat. Als servicemedewerker help je klanten meestal in person en focus je op het bieden van een positieve klantervaring. Dat kan door vragen te beantwoorden en informatie te geven, maar bijvoorbeeld ook door iemand de trein in te helpen of een patiënt in de zorg een luisterend oor te bieden.
Taken van een servicemedewerker
- Vragen van klanten beantwoorden.
- Klachten afhandelen.
- Klanten informeren en adviseren over producten of diensten.
- Meedenken over de verbetering van de service.
- Lichte administratieve taken.
Let op: je precieze werkzaamheden als servicemedewerker verschillen per sector. In de zorg assisteer je bijvoorbeeld bij maaltijden en zorg je voor een comfortabele omgeving, terwijl je in het transport klanten helpt met inchecken. En in de retail is verkopen een belangrijk onderdeel van het vak, terwijl je in de horeca alles uit de kast trekt voor een gastvrije ontvangst.
Servicemedewerker salaris 2025
Ook niet onbelangrijk: wat verdient een servicemedewerker? Dat hangt af van verschillende factoren, zoals je ervaring, opleiding en de sector waarin je werkt. Als je bijvoorbeeld als bijbaan bezoekers verwelkomt in de bios, verdien je waarschijnlijk minder dan wanneer je een relevante opleiding op zak hebt en al wat jaren werkt als servicemedewerker in de zorg. Meestal ligt het servicemedewerker salaris ergens tussen het minimumloon en € 3.500 bruto per maand.
Waar werkt een servicemedewerker?
Je kunt in diverse sectoren aan de slag als servicemedewerker, zoals de retail, horeca, zorg, techniek of transport. In elke sector ziet deze baan er anders uit. Geef bezoekers bijvoorbeeld een filmbeleving om niet snel te vergeten als servicemedewerker bij Pathé of Vue of ondersteun patiënten als servicemedewerker in de zorg. Ook in het openbaar vervoer komt deze functie veel voor. Word bijvoorbeeld servicemedewerker bij NS of GVB en zorg ervoor dat mensen hun reis snel en met een lach kunnen vervolgen.
Bij sommige bedrijven heeft deze functie meer weg van een baan als klantenservicemedewerker, omdat je klanten telefonisch te woord staat. Natuurlijk ligt je focus ook dan op topservice verlenen. Da’s bijvoorbeeld het geval als je als servicemedewerker bij de Belastingdienst aan de slag gaat. Wat sector en werkgever betreft, heb je dus genoeg keuze in deze functie.
Servicemedewerker worden
Je hebt vaak geen diploma nodig om te werken als servicemedewerker, al bestaat er wel een opleiding voor dit beroep: de mbo-opleiding Servicemedewerker (niveau 2). Deze opleiding stoomt je klaar om bij een service-verlenende organisatie aan de slag te gaan. Met dit papiertje op zak heb je dus zeker een streepje voor. Afhankelijk van de sector waarin je wilt werken, komen ook andere mbo-opleidingen van pas. Denk aan de opleiding Retailmedewerker als je bij een winkel aan de slag wilt of Horeca-assistent als je gaat voor een baan in de horeca.
Geen relevant diploma op zak? No worries, het lukt vaak ook wel om een baan als servicemedewerker te vinden als je geen opleiding hebt afgerond. Zeker als je al ervaring hebt met face-to-face klantcontact. Voor dit beroep is het verder heel belangrijk dat je servicegericht bent. Je denkt vanuit de klanten, toont interesse in hun behoeften en doet er alles aan om ze tevreden te stellen. Een flinke dosis inlevingsvermogen is onmisbaar om echt behulpzaam te kunnen zijn. Verder denk je oplossingsgericht, zodat je snel een passende oplossing vindt voor problemen.
Klaar om servicemedewerker te worden?
Met onze sollicitatietips wordt solliciteren een makkie. Check bijvoorbeeld hoe je met AI een motivatiebrief schrijft of hoe je een sollicitatiegesprek begint.
Key takeaways
- Een servicemedewerker is iemand die klanten ondersteunt en altijd gaat voor de beste service.
- Het servicemedewerker salaris ligt tussen het minimumloon en € 3.500 bruto per maand, afhankelijk van ervaring, opleiding en branche.
- Servicemedewerkers werken in uiteenlopende sectoren, zoals de retail, zorg, horeca en het transport.
- Als je servicemedewerker wilt worden, kun je een mbo-opleiding als Servicemedewerker volgen. Je kunt vaak ook zonder diploma aan de slag, als je maar klantgericht bent.
Overzicht servicemedewerker
Veelgestelde vragen
-
Wat is een servicemedewerker?
-
Wat verdient een servicemedewerker?
-
Welk niveau is servicemedewerker?
-
Wat mag een servicemedewerker?
Een servicemedewerker is het eerste aanspreekpunt voor klanten en biedt ondersteuning bij vragen, klachten en problemen. De precieze taken die bij dit beroep horen verschillen per branche.
Als servicemedewerker hangt je salaris af van verschillende factoren, zoals ervaring, opleiding en branche. Meestal ligt het salaris voor deze functie ergens tussen het minimumloon en € 3.500 bruto per maand.
Servicemedewerker is een functie op mbo-werk- en -denkniveau. Mbo-opleidingen als Servicemedewerker, Medewerker Klantcontact en Commercieel Medewerker bereiden je goed voor op deze baan, al is een diploma niet altijd verplicht.
Als servicemedewerker mag je klanten informeren en ondersteunen, vragen beantwoorden, klachten behandelen en administratieve taken uitvoeren. Afhankelijk van de branche mag je daarnaast bijvoorbeeld producten verkopen en klanttevredenheidsonderzoeken uitvoeren.