Behulpzaam

Help jij anderen graag een handje? Dan is het slim om ‘behulpzaam’ als competentie op je cv te zetten. Toegegeven: behulpzaam zijn is eigenlijk een eigenschap, maar dat betekent niet dat je dit niet kunt ontwikkelen. Maar voor we je daar meer over vertellen, leggen we uit wat behulpzaamheid is en welke competenties erop lijken. Zo weet je straks zeker of jij behulpzaam zijn mag bijschrijven op je cv.

Behulpzaam betekenis

Als je behulpzaam bent, sta je altijd klaar voor anderen. Ja, zo simpel is het. Je kunt op allerlei manieren behulpzaam zijn. Je ouders helpen met het tillen van de boodschappen, de kamer van je roommate schoonmaken of je collega helpen bij een moeilijke taak, het hoort er allemaal bij. Behulpzaam zijn betekent trouwens niet per se dat je fysieke hulp biedt, je kennis en ervaringen delen hoort er ook bij. Als je écht behulpzaam bent, stel je het helpen van anderen boven je eigen prioriteiten. De meeste behulpzame mensen hebben dan ook graag een positieve impact op hun omgeving.

Het tegenovergestelde van behulpzaam zijn is egoïsme. Als je egoïstisch bent, denk je vooral aan je eigen belangen en behoeften, in het ergste geval zelfs ten koste van anderen. Je negeert of minimaliseert dan de behoeften van mensen om je heen en bent minder bereid om tijd en moeite te investeren om hen te helpen. Je zoekt dus niet samen met anderen naar oplossingen, maar focust alleen op wat voor jou het voordeligst is. En eh, we verklappen het maar even: egoïstisch zijn is een slechte eigenschap.

Vergelijkbare competenties

Er zijn een aantal competenties die onder behulpzaamheid vallen, bijvoorbeeld empathie. Om behulpzaam te zijn, heb je empathie nodig. Daarmee kun je je namelijk verplaatsen in een ander. Als empathisch persoon begrijp je dus wat de ander nodig heeft en daarom ben je eerder geneigd om hen te helpen. Hetzelfde geldt voor luisteren. Als jij goed kunt luisteren naar de behoeften van anderen, is de kans groter dat je hen graag een handje helpt.

Behulpzaamheid heeft ook overeenkomsten met collegialiteit. Beide competenties draaien om het helpen van andere mensen, maar toch is er een verschil. Collegialiteit gaat namelijk een stapje verder dan behulpzaamheid. Het draait niet alleen om het helpen van anderen, maar ook om respect tonen en zorgen dat de samenwerking goed verloopt. Behulpzaamheid is dus meer gericht op specifieke acties, terwijl collegialiteit gericht is op jouw bijdrage aan een goed functionerend team.

Voorbeelden van behulpzaamheid

Hoe weet je nou zeker dat je behulpzaam genoeg bent om deze eigenschap op je cv te knallen? Met onze checklist kom je daar in no time achter. Als je een of meerdere van de volgende punten aanvinkt, is behulpzaamheid een mooi punt om op je cv te zetten of in je motivatiebrief te verwerken.

  • Luisteren en begrip tonen.
  • Hulp aanbieden, ook zonder verzoek.
  • Geduldig ondersteunen, ook in moeilijke situaties.
  • Praktische oplossingen bedenken.
  • Positieve feedback geven en motiveren.
  • Tijd investeren in anderen.

Behulpzaam valkuilen

Een valkuil van behulpzaam zijn is zelfopoffering. Als je anderen te veel helpt, kom je mogelijk niet meer toe aan je eigen werk. Daarbij is de kans groot dat je jezelf overwerkt, waardoor je in een brown-out of zelfs een burn-out belandt. Het is daarom slim om tijdens je sollicitatiegesprek als ontwikkelingspunt aan te geven dat je moeite hebt om je eigen grenzen te bewaken. Noem dan natuurlijk ook dat je behulpzaam bent, zodat je een positieve draai aan jouw valkuil geeft.

Waarom is behulpzaamheid belangrijk?

Behulpzaamheid is belangrijk, omdat het een goede sfeer op de werkvloer creëert en bijdraagt aan een goede samenwerking. Door anderen te helpen, laat je zien dat je om je collega's geeft en bereid bent om samen problemen op te lossen. Zo wordt het werk voor iedereen prettiger.

Behulpzaamheid ontwikkelen

Wil je graag een stapje verder gaan in behulpzaamheid? Geen stress, dat kun je gewoon leren. Zelfs als je van nature niet zo’n behulpzaam type bent, zijn er allerlei manieren om hierin te groeien. Hieronder vind je een aantal tips:

  • Leer actief luisteren. Luister goed naar anderen zonder hen direct te onderbreken. Wie weet kom je er zo vanzelf al achter waar je de ander mee kunt helpen. Maar let op, vraag wel goed door. Zo weet je zeker dat je hebt begrepen wat diegene van jou nodig heeft.
  • Pak kleine taken op. Help anderen elke dag met iets kleins, zoals het printen van een document of het versieren van het kantoor voor een verjaardag.
  • Reflecteer op jezelf. Houd bij welke taken je hebt opgepakt en hoe je collega’s hierop reageerden. Zo weet je wat goed ging en wat de volgende keer nog beter kan. Dit hoeft trouwens niet met een heel feedbackformulier. Soms zegt een bedankje van je collega al genoeg.

Behulpzaamheid aantonen

Sure, ‘behulpzaam’ als vaardigheid op je cv zetten is slim, maar dit toelichten tijdens een sollicitatiegesprek is stiekem nog beter. Hier zijn twee voorbeelden van hoe je dat kunt aanpakken:

Behulpzaamheid aantonen: voorbeeld 1

‘Als callcenter medewerker merkte ik dat een collega moeite had om een klacht van een klant op te lossen. Ik besloot hem te helpen door samen het probleem te analyseren. We bespraken mogelijke oplossingen en ik gaf hem wat tips over hoe hij de klant beter kon begeleiden. Uiteindelijk kon hij de klacht succesvol oplossen, waardoor hij meer vertrouwen kreeg in het afhandelen van dit soort lastige situaties.’

Behulpzaamheid aantonen: voorbeeld 2

‘Tijdens mijn stage in de bouw had een andere stagiaire moeite om technische tekeningen te begrijpen voor de juiste uitvoering van bepaalde taken. Ik nam de tijd om haar extra uitleg te geven en samen te oefenen met de tekeningen. Door mijn ervaring en geduld kon ik haar helpen om haar vaardigheden te verbeteren en haar zelfvertrouwen te vergroten.’

Ontdekken wat je nog meer in huis hebt?

Check alle competenties en eigenschappen.


Key takeaways

  • Betekenis: behulpzaam zijn betekent dat je altijd klaarstaat om een ander te helpen.
  • Voorbeeld: als je behulpzaam bent, ben je geduldig, kun je goed luisteren en ben je gevoelig voor de emoties van een ander.
  • Valkuil: te vaak anderen willen helpen gaat mogelijk ten koste van je energie en tijd. Hierdoor kun je overwerkt raken.
  • Belang: behulpzaamheid is belangrijk, omdat het een goede sfeer op het werk creëert en ervoor zorgt dat iedereen beter samenwerkt.
  • Ontwikkelen: ontwikkel je behulpzaamheid door actief te luisteren naar anderen. Pak ook zelf kleine taken op en houd bij hoe dit wordt ontvangen.

Klaar om te solliciteren?



Veelgestelde vragen

  • Wat is de betekenis van behulpzaamheid?

  • Behulpzaam zijn betekent dat je graag anderen helpt. Als je écht behulpzaam bent, stel je het helpen van anderen zelfs boven je eigen prioriteiten.

  • Wat is een ander woord voor behulpzaam zijn?

  • Een synoniem van behulpzaamheid is hulpvaardigheid. Er zijn ook andere competenties die vaak verward worden met behulpzaamheid, zoals empathie en collegialiteit.

  • Wat is een valkuil van behulpzaam zijn?

  • Als je behulpzaam bent, is het vaak een uitdaging om ‘nee’ te zeggen als anderen je om hulp vragen. Hierdoor is de kans groot dat je overwerkt raakt of met een burn-out thuis op je bank belandt.