Grenzen aangeven op werk

Herkenbaar: je loopt over van de taken en dan vraagt je collega of je nog even snel iets op kunt pakken. Tijd heb je niet, maar je grenzen aangeven op werk is niet altijd even makkelijk. We get it, maar als je altijd ja blijft zeggen ligt er misschien wel een burn-out op de loer. En dan hebben we het nog niet eens over je emotionele of lichamelijke grenzen… Hoog tijd dus om te leren assertiever te worden op je werk. Maar hoe? Wij hebben wel wat tips voor je klaarstaan. Lees lekker verder, en laat je inspireren om beter grenzen te stellen op het werk.

Wat bedoelen we met grenzen aangeven op werk?

Misschien denk je meteen aan nee zeggen op die extra taak of aangeven dat je geen tijd hebt om je collega te helpen. Nee zeggen is inderdaad een kunst op zich, maar er komt nog meer kijken bij grenzen aangeven op het werk. Namelijk:

  • Emotionele grenzen aangeven. Denk aan een collega die je constant opzadelt met privéproblemen, maar jij hebt geen energie om steun te bieden. Of aangeven dat je die feedback van je manager toch echt te destructief vond.
  • Lichamelijke grenzen aangeven. In het ergste geval hebben we het dan over seksuele intimidatie op het werk en ander ongewenst gedrag. Maar denk ook aan je personal space. iets simpelers als een koptelefoon dragen omdat je niet gestoord wilt worden, draagt hier al aan bij.
  • Mentale grenzen aangeven. Dan hebben we het vooral over dat nee zeggen op extra taken. Maar ook aangeven op welke tijden je werkt en beschikbaar bent voor meetings.

Waarom is je grenzen aangeven op werk belangrijk?

Ten eerste natuurlijk omdat het flink veel stress oplevert als je altijd alles maar toelaat. Je doet het dus vooral voor jezelf en je eigen werkgeluk. Als je je grenzen niet kunt aangeven op werk wordt je to-dolijst langer en langer, raak je sneller overwerkt, voel je je niet comfortabel en loop je misschien zelfs tegen een burn-out aan. Niet goed voor je mentale en fysieke gezondheid, dus. Maar ook hierom is assertief zijn op het werk belangrijk:

  • Productiviteit. Altijd klusjes van anderen opknappen zorgt ervoor dat je minder tijd hebt voor je eigen taken. Ze blijven dus langer liggen of worden kwalitatief minder. Niet de bedoeling.
  • Werkstress. Hoe beter jij in je vel zit, hoe lager de kans dat je je gestrest voelt. Iets simpels als aangeven dat je een focusmomentje nodig hebt of vandaag alleen wilt lunchen kan daar enorm mee helpen.
  • Werk-privébalans. Ben je iemand die altijd ja zegt tegen extra taken? Dan is de kans groot dat je meer uren werkt dan je eigenlijk op papier hebt. Door beter je grenzen aan te geven op je werk voorkom je dat je constant overwerkt.
  • Samenwerking. Je herkent het vast wel: als je collega constant bij je aanklopt met taken, raak je snel geïrriteerd. Je zegt ja, maar plakt diegene eigenlijk het liefst achter het behang. Als jij je grenzen leert aangeven op het werk, is dit dus goed voor de communicatie en samenwerking tussen jou en je collega’s.

Grenzen stellen op werk is toch moeilijk

Eigenlijk heeft het alleen maar voordelen als je grenzen leert aangeven op het werk. Maar waarom vinden we het dan zo moeilijk? Simpel: we willen onze collega’s niet teleurstellen. We zijn bang voor de reactie, willen niet buiten de boot vallen of vinden het gewoon fijn om anderen te helpen. Deels ligt het dus in onze persoonlijkheid, en deels in de drang om het goed te doen op ons werk. Hartstikke begrijpelijk, maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: je grenzen aangeven op het werk heeft voordelen voor iedereen. Tijd voor een spoedcursus, dus.

Hoe geef je je grenzen aan? Tips

Easier said than done, dus hoe kun je nou je grenzen aangeven op je werk? Eerlijk is eerlijk: dit leer je niet van de ene op de andere dag. Maar met deze tips gaat het stap voor stap beter.

Tip 1: Herken je emoties

Het lastige van je eigen grenzen bewaken op je werk is dat je ze soms niet altijd zelf kent, of pas zodra iemand eroverheen is gesprongen. Vervelend, maar daarom is het juist zo belangrijk om op situaties te reflecteren. Vul bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks een logboek in. Schrijf op hoe je je elke dag voelde en bedenk hoe dit kwam. Zo krijg je een beter beeld van waar je grenzen liggen.

Tip 2: Communiceer duidelijk en eerlijk

Grenzen aangeven op het werk heeft voor een groot deel te maken met je communicatie skills. Maak duidelijke afspraken met je collega’s. Geef bijvoorbeeld aan wanneer je werkdag erop zit en stuur een chatje als je even niet gestoord wilt worden.

Tip 3: Bereid je voor op vragen of confrontaties

Het is fijn (en eigenlijk ook de bedoeling) als iedereen je grenzen zonder vragen accepteert, maar het kan gebeuren dat een van je collega’s er toch overeen gaat. Leg dan rustig uit dat de collega je grens overschrijdt, en welk gedrag je liever van diegene ziet. Kom je er niet uit? Vraag dan je manager of een vertrouwenspersoon om hulp.

Tip 4: Denk goed na over je prioriteiten

Nee zeggen tegen extra taken is een goede eerste stap van je grenzen aangeven op het werk. Maar daarvoor moet je wel eerst weten wat je prioriteiten zijn. Dan is het een stuk makkelijker om een onbelangrijke extra taak af te wijzen. En als je dit onder de knie krijgt, wordt het ook steeds makkelijker om je andere grenzen aangeven. Handig: de Eisenhower Matrix helpt je om een overzicht van je dagelijkse taken te krijgen.

Tip 5: Respecteer de grenzen van anderen

Wil je dat jouw collega’s jouw grenzen respecteren? Neem die van hen dan ook serieus, want het moet van beide kanten komen. Zo werken jullie samen toe naar een prettige werkomgeving waar iedereen zich veilig voelt.

Key takeaways

  • Grenzen aangeven op werk gaat over emotionele, lichamelijke en mentale grenzen.
  • Dit is belangrijk omdat je je dan minder snel gestrest voelt, lekkerder in je vel zit, productiever bent en beter samenwerkt met je collega’s.
  • We vinden het vaak moeilijk om grenzen aan te geven, omdat we niemand teleur willen stellen.
  • Tips om je grenzen aan te geven: leer eerst zelf waar je grenzen liggen door je emoties te kennen, communiceer duidelijk en eerlijk en denk na over je prioriteiten.

Klaar om te solliciteren?



Veelgestelde vragen

  • Wat valt onder grenzen aangeven op werk?

  • Je grenzen aangeven kan gaan over emotionele, mentale of lichamelijke grenzen. Denk aan zeggen dat je je wilt focussen en niet gestoord wilt worden. Of nee zeggen tegen een extra taak.

  • Hoe kan ik mijn grenzen aangeven op het werk?

  • Het is belangrijk om duidelijk en eerlijk te communiceren. Je hoeft geen uitleg te geven, maar wees wel voorbereid om je collega’s erop aan te spreken als ze over je grens heen gaan en te zeggen welk gedrag je liever van ze ziet.