Competentie: adviseren

Ooit gehoord van Oma Weet Raad? Als jij goed bent in adviseren heb jij die oma helemaal niet nodig. Je geeft dan juist zelf jouw goede raad weg. Bijvoorbeeld over een product in een winkel of een moeilijke situatie tussen collega’s. Advies geven is dus een handige competentie om te hebben. Maar wat is advies geven nou precies? En wanneer ben je er goed in? In dit artikel lees je erover én vind je tips om zelf adviesvaardigheden te ontwikkelen.

Adviseren betekenis

Adviseren is eigenlijk gewoon een ander woord voor aanraden. Advies is er in allerlei soorten en maten, en komt in verschillende banen voor. Denk aan een medewerker in een elektronicazaak die klanten adviseert over de nieuwste gadgets. Of een adviseur voor bankzaken die mensen adviseert over de (ver)koop van hun huis. Maar ook als manager of stagebegeleider geef je een hoop advies. Kortom, de kans is groot dat jij in je carrière eens advies gaat geven, en dat is precies waarom een competentie als adviseren mooi op je cv staat.

Vergelijkbare competenties

Adviseren komt veel overeen met begeleiden en coachen. Zo hebben al deze competenties te maken met het ondersteunen van anderen. Maar let op: er is een verschil. Bij adviseren geef je iemand concreet advies of een oplossing die jij vanuit jouw kennis en ervaring hebt bedacht. Als je iemand coacht, help je diegene om zelf tot oplossingen te komen zonder direct te zeggen wat ze moeten doen. En begeleiden gaat meer over het uitleggen en ondersteunen bij taken. Denk aan het onboarden van een nieuwe collega.

Om iemand goed te kunnen adviseren, moet je goed kunnen luisteren. Daardoor kom je erachter waar de ander advies over wil of waar die behoefte aan heeft. Maar als je goed kunt luisteren betekent dit niet meteen dat je ook overtuigend kunt adviseren. Want als je luistert, zet je alleen je oren open om te begrijpen wat de ander zegt, zonder dat je met een mening of oplossing komt.

Last but not least heeft adviseren ook veel te maken met behulpzaamheid. Je helpt de ander immers om tot een oplossing te komen. Toch is behulpzaamheid breder dan alleen adviseren. Behulpzaamheid is ook weleens fysiek. Een emmer met sop pakken als je collega een kop koffie laat vallen hoort bijvoorbeeld ook bij behulpzaamheid.

Voorbeelden van adviesvaardigheden

Niet iedereen is een held in advies geven. Sommige mensen geven bijvoorbeeld advies vanuit hun eigen emotie. Het is dus niet handig om een competentie als adviseren zomaar op je cv te knallen. Weten welke adviesvaardigheden jij onder de knie hebt? Lees onze checklist door en kruis af in welke punten jij je herkent. Hoe meer punten je afkruist, hoe beter je bent in adviseren.

  • Aandachtig luisteren naar de ander.
  • Een ander raad geven of een oplossing bieden.
  • Je eigen mening op de achtergrond houden.
  • De tijd nemen om jouw advies goed uit te leggen.

Adviseren valkuilen

Als je te veel bezig bent met adviseren, kun je ongevraagd advies geven of te diep in details gaan, waardoor de ander zich overweldigd voelt of het probleem groter lijkt dan het is. Ook kunnen je emoties te veel een rol spelen. Focus daarom op goed luisteren en vat het verhaal van de ander samen. Soms is dat al voldoende. En als je toch professioneel advies wilt geven, is het belangrijk om objectief te blijven.

Waarom is goed advies geven belangrijk?

Of je nu werkt als HR-adviseur, maatschappelijk werker of winkelmedewerker, advies geven komt overal van pas. Want als je daar goed in bent, vertrouwen je klanten én collega's op jouw expertise. Dat levert je niet alleen een goede reputatie op, maar zorgt er ook voor dat mensen een positief beeld krijgen van het bedrijf. En wie weet, misschien vertrouwt je baas jou na een tijdje wel zo erg, dat er een mooie promotie op je wacht. Alle reden om te werken aan je adviesvaardigheden dus.

Adviesvaardigheden ontwikkelen

Goed nieuws: adviseren kun je leren. Dus ook als je er nog niet goed in bent, kun je van alles doen om deze competentie alsnog toe te voegen aan je cv. Leren adviseren doe je zo:

  • Leer je publiek kennen. Voordat je met advies strooit, is het slim om eerst te checken wie je voor je hebt en wat hun situatie is. Stel vragen om erachter te komen waar diegene tegenaan loopt en wat ie wil bereiken. Hoe beter jij weet wat de ander nodig heeft, hoe gerichter jouw advies. En dat komt veel beter binnen.
  • Geef een duidelijk en logisch advies. Begin met het probleem, kom dan met mogelijke oplossingen en sluit af met jouw beste tip. Hoe simpeler en concreter, hoe makkelijker de ander het oppikt. Vermijd ingewikkelde termen en houd het lekker direct.
  • Bouw vertrouwen op. Mensen volgen sneller advies van iemand die ze vertrouwen. Laat zien dat jij weet waar je het over hebt, maar wees ook eerlijk als je iets niet zeker weet. Zo zien anderen je snel als een betrouwbaar persoon.

Adviseren aantonen

Heb jij het adviseren helemaal onder de knie? Dan ben je ready om deze competentie te verwerken in je cv en motivatiebrief. Of nog beter: licht tijdens je sollicitatiegesprek toe waarom mensen adviseren jouw main skill is. Een voorbeeld van hoe je dat kunt aanpakken, vind je hier:

Adviseren aantonen: voorbeeld 1

‘Als HR-adviseur ondersteunde ik medewerkers bij loopbaan- en ontwikkelingsvragen. Ik creëerde een open sfeer waarin ze hun wensen en zorgen konden delen. Door goed te luisteren en informatie te verzamelen, gaf ik gerichte adviezen voor hun professionele groei binnen het bedrijf. Dit zorgde ervoor dat medewerkers met een duidelijk actieplan het gesprek verlieten.’

Adviseren aantonen: voorbeeld 2

‘Tijdens mijn bijbaan als winkelmedewerker bij een specialist in gordijnen heb ik veel klanten geholpen met het vinden van de juiste producten en hen geadviseerd over hun aankopen. Ik ontving de klant met een glimlach en onder het genot van een kopje koffie konden zij mij precies vertellen wat ze nodig hadden. Daar maakte ik aantekeningen van en vervolgens liepen we samen door ons assortiment om het juiste materiaal en de kleur uit te kiezen. Door goed te luisteren naar de behoeften van de klant, kon ik hen een praktisch advies geven. Zo verliet de klant uiteindelijk tevreden de winkel met het juiste product.’

Ontdekken wat je nog meer in huis hebt?

Check alle competenties en eigenschappen.


Key takeaways

  • Betekenis: adviseren is een ander woord voor iemand raad geven, zonder je eigen mening en emoties te verwerken in je advies.
  • Voorbeeld: je bent goed in advies geven als je aandachtig luistert naar de ander en je eigen mening op de achtergrond houdt.
  • Valkuil: als je te veel bezig bent met adviseren, kun je ongevraagd advies geven of te diep in details gaan.
  • Belang: met het geven van goed advies bouw je vertrouwen op bij klanten en collega’s.
  • Ontwikkelen: leer advies geven door eerst te ontdekken wie je voor je hebt, het probleem te herhalen en met een oplossing te komen. Daarmee bouw je vertrouwen op.

Klaar om te solliciteren?



Veelgestelde vragen

  • Wat is adviseren?

  • Adviseren is een ander woord voor raad geven. Je biedt iemand dan advies of een oplossing voor een bepaalde situatie. Bijvoorbeeld: als winkelmedewerker in een elektronicazaak vertel je de klant welke telefoon het beste bij diegene past.

  • Wat is de synoniem van adviseren?

  • Een synoniem van adviseren is raad geven.

  • Wat zijn adviesvaardigheden?

  • Situaties aanvoelen, actief luisteren, passende raad of oplossingen geven, je eigen mening op de achtergrond houden en de tijd nemen om advies duidelijk uit te leggen.

  • Hoe kan ik mijn adviesvaardigheden ontwikkelen?

  • Leer de persoon tegenover je kennen, zodat je jouw advies beter op hen in kunt spelen, en geef vervolgens een simpel en concreet advies.

  • Wat is belangrijk bij adviseren?

  • Zorg ervoor dat je weet hoe degene aan wie je advies geeft in elkaar steekt, zodat je je advies op de persoon of situatie kunt aanpassen. Ook is het belangrijk om je eigen mening op de achtergrond te houden.