Vind jij het leuk om mensen te helpen met technische vragen en problemen? Dan is een baan als helpdeskmedewerker misschien wel iets voor jou. In deze functie ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en zorg je ervoor dat hun technische issues snel en efficiënt worden opgelost. Maar wat verdien je eigenlijk als helpdeskmedewerker? En waar kun je aan de slag? In deze functieomschrijving van een helpdeskmedewerker ontdek je alle info, van de opleiding en taken tot het salaris. Zo weet je direct of deze baan bij jou past.
Op deze pagina

Wat doet een helpdeskmedewerker?
Als helpdeskmedewerker ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en medewerkers met technische problemen. Je helpt bij het oplossen van storingen, beantwoordt vragen over software en hardware en biedt ondersteuning bij technische issues. Hoe jouw werkzaamheden als helpdeskmedewerker er precies uitzien, verschilt per bedrijf.
Binnen de functie helpdeskmedewerker heb je verschillende functieniveaus. Werk je als junior helpdeskmedewerker? Dan los je simpele problemen op, zoals inlogproblemen of eenvoudige softwarefouten. Als medior helpdeskmedewerker krijg je moeilijkere vragen en werk je soms aan verbeteringen binnen het bedrijf. Denk aan processen versoepelen, nieuwe IT-oplossingen implementeren of de gebruikerservaring verbeteren. Een senior helpdeskmedewerker begeleidt de juniors en mediors en kijkt hoe de helpdesk nog beter kan functioneren.
Taken van een helpdeskmedewerker
- Klanten helpen met technische vragen.
- Klanten doorverwijzen naar de juiste afdeling bij lastige problemen.
- Storingen en problemen analyseren en oplossen.
- Gebruikers begeleiden bij het installeren en instellen van software.
- Problemen noteren in een ticketsysteem, zodat alle meldingen goed worden bijgehouden.
- Handleidingen en veelgestelde vragen opstellen om gebruikers zelfstandig problemen te laten oplossen.
Verschil klantenservicemedewerker en helpdeskmedewerker
Een klantenservicemedewerker en een helpdeskmedewerker hebben allebei contact met klanten, maar wat is nou precies het verschil? Een klantenservicemedewerker helpt bij algemene vragen, bestellingen, klachten en administratie. Ze helpen bij vragen over producten of diensten en zorgen ervoor dat klanten tevreden zijn. Als helpdeskmedewerker ben je gespecialiseerd in ICT en daarom richt je je specifiek op technische problemen en storingen. Je helpt klanten bijvoorbeeld bij het oplossen van softwareproblemen of netwerkstoringen.
Salaris helpdeskmedewerker 2025
Wat verdient een helpdeskmedewerker? Je loon als helpdeskmedewerker hangt af van het bedrijf waar je werkt en je functieniveau. Als junior helpdeskmedewerker verdien je rond het minimumloon en als senior helpdeskmedewerker kun je maximaal € 3.500 bruto per maand verdienen. Soms heb je ook shifts in de avonden en weekenden, waarvoor je extra toeslagen krijgt.
Salaris helpdeskmedewerker 2025 | Salaris per maand |
---|---|
Junior helpdeskmedewerker | Minimumloon |
Medior helpdeskmedewerker | € 3.000 |
Senior helpdeskmedewerker | € 3.500 |
Waar kun je werken als helpdeskmedewerker?
Werken als helpdeskmedewerker kan bij allerlei bedrijven en organisaties. Denk aan een IT-bedrijf, telecomprovider of softwareleverancier. Ook leuk: soms heb je als helpdeskmedewerker de mogelijkheid om vanuit huis te werken. Zo kun je lekker in je pyjama aan je eettafel zitten of plof je met je headset en laptop op de bank. Via een chat sta je veel in contact met je collega’s. Dus kom je er even niet uit? No problemo, jij weet je co-workers makkelijk te bereiken.
Opleiding helpdeskmedewerker
Als je wilt werken als helpdeskmedewerker, moet je vaak een opleiding afgerond hebben. De meeste werkgevers vragen om een mbo-diploma in de richting van ICT, zoals mbo 3 of 4 Expert IT Systems & Devices. Heb je geen opleiding tot helpdeskmedewerker gevolgd? Geen zorgen, bij sommige bedrijven kun je intern een training volgen en alsnog aan de slag.
Competenties helpdeskmedewerker
Om een goede helpdeskmedewerker te zijn, heb je bepaalde competenties en vaardigheden nodig. Je helpt klanten, dus klantgericht zijn is een must. Daarnaast moet je communicatief sterk zijn, zodat klanten je begrijpen als je hen informatie geeft. Maar goed kunnen luisteren is misschien wel het allerbelangrijkste. Want als je niet weet wat het probleem is, kun je het ook niet oplossen. Daarom denk je altijd in oplossingen en schakel je snel. Ook stressbestendigheid is belangrijk. Vooral als de tickets binnenstromen en klanten met spoed geholpen moeten worden.
Klaar om helpdeskmedewerker te worden?
Met onze sollicitatietips wordt solliciteren een makkie. Check bijvoorbeeld hoe je kunt solliciteren zonder ervaring of hoe je een cv maakt met AI.
Key takeaways
- Betekenis: als helpdeskmedewerker help je klanten en collega’s met technische problemen en vragen.
- Taken: als helpdeskmedewerker analyseer je problemen, begeleid je klanten bij het instellen van software en los je storingen op.
- Salaris: je salaris als helpdeskmedewerker ligt tussen het minimumloon en € 3.500 bruto per maand.
- Werkplek: als helpdeskmedewerker werk je vaak bij een IT-bedrijf, telecomprovider of softwareleverancier.
- Opleiding: om helpdeskmedewerker te worden heb je meestal een mbo-diploma in ICT nodig, maar soms kun je intern worden opgeleid.
- Competenties: het is belangrijk dat je als helpdeskmedewerker klantgericht, communicatief sterk en stressbestendig bent, en dat je goed kunt luisteren.
Overzicht helpdeskmedewerker
Vacatures helpdeskmedewerker
Veelgestelde vragen
-
Wat is een helpdeskmedewerker?
-
Wat doet een helpdeskmedewerker voor werkzaamheden?
-
Wat verdient een helpdeskmedewerker?
-
Welke opleiding heb je nodig voor helpdeskmedewerker?
-
Waar kun je werken als helpdeskmedewerker?
Een helpdeskmedewerker helpt klanten en collega’s met technische problemen en vragen over software en hardware.
Als helpdeskmedewerker los je technische problemen op, help je gebruikers met software en registreer je incidenten in een ticketsysteem.
Je salaris als helpdeskmedewerker ligt tussen het minimumloon en € 3.500 bruto per maand, afhankelijk van je functieniveau en werkgever.
Een diploma voor een mbo-niveau 3 of 4 in de richting van ICT wordt vaak gevraagd, maar sommige werkgevers bieden ook interne trainingen aan.
Als helpdeskmedewerker kun je op kantoor aan de slag bij verschillende bedrijven en organisaties, maar soms kun je als helpdeskmedewerker ook werken vanuit huis.