Een klantgerichte mindset en goede communicatieskills: dat is waar een customer service medewerker voor staat. In deze functie help je klanten met hun vragen, klachten en problemen. Maar wat verdient een customer service medewerker eigenlijk? In onze customer service medewerker functieomschrijving vind je alle info, van belangrijke customer service medewerker taken tot het salaris. Zo weet je straks zeker of een baan als customer service medewerker iets voor jou is.
Op deze pagina

Wat is een customer service medewerker?
Wat is de betekenis van customer service medewerker? Simpel gezegd ben je als customer service medewerker, representative, assistant of officer (jep, allemaal dezelfde functie) het eerste aanspreekpunt voor klanten. Je beantwoordt vragen, lost problemen op en biedt een goede klantervaring. Dit kan zowel telefonisch als via e-mail of chat.
Er zijn verschillende banen binnen de klantenservice die allemaal op elkaar lijken. Zo is een customer support medewerker of klantenservicemedewerker niet anders dan een customer service medewerker. Maar er zijn nog veel meer customer service banen. Let dus goed op dat je niet per ongeluk op een andere customer service baan solliciteert. Bijvoorbeeld op een baan als customer service manager, waarbij je je specifiek richt op klanttevredenheid en de customer service medewerkers aanstuurt.
Salaris customer service medewerker 2025
Wat verdient een customer service medewerker eigenlijk? Een junior customer service medewerker verdient vaak rond het minimumloon, terwijl een senior customer service medewerker tot € 3.500 bruto per maand kan verdienen. Uiteindelijk hangt je loon als customer service medewerker af van je ervaring, werkgever en de sector waarin je werkt. Zo valt een customer service representative salaris hoger uit als een werkgever bonussen uitdeelt.
Salaris customer service medewerker 2025 | Salaris per maand |
---|---|
Junior customer service medewerker | Minimumloon |
Medior customer service medewerker | € 3.000 |
Senior customer service medewerker | € 3.500 |
Werkplek customer service medewerker
Als customer service medewerker kun je aan de slag bij verschillende organisaties. Denk aan telecomproviders, e-commercebedrijven, banken of overheidsinstanties. Ook internationale bedrijven hebben customer service representatives nodig, vooral in de logistiek en transportsector. Daarnaast bieden veel bedrijven de mogelijkheid om hybride of volledig remote te werken. Zo kun je als customer service representative soms (gedeeltelijk) vanuit huis of zelfs vanuit een zonnig oord in Frankrijk werken.
Customer service medewerker opleiding
Good news: je hebt geen specifieke opleiding nodig om customer service medewerker te worden. Door middel van trainingen word je klaargestoomd om snel aan de slag te gaan. Die trainingen duren vaak een tot enkele weken en mogelijk krijg je later nog een opfriscursus. Lijkt dit jou wel wat? Neem dan snel een kijkje bij onze customer service medewerker vacatures.
Competenties customer service medewerker
Een opleiding heb je dus niet nodig, maar er zijn wel een aantal competenties die je als customer service medewerker goed kunt gebruiken. Zo is het natuurlijk heel belangrijk dat je goed luistert naar de behoeften van de klant. Het kan zijn dat de klant gestrest of geïrriteerd is. Daar kun jij prima mee omgaan, want je bent stressbestendig en blijft altijd klantvriendelijk. Hierdoor is het voor jou makkelijk om goed naar de klant te communiceren wat je gaat doen om hen verder te helpen.
Klaar om customer service medewerker te worden?
Met onze sollicitatietips wordt solliciteren een makkie. Check bijvoorbeeld hoe je een motivatiebrief schrijft voor een klantenservicebaan of hoe je je vaardigheden op je cv zet.
Key takeaways
- Betekenis: een customer service medewerker helpt klanten via de telefoon, e-mail of chat met vragen en problemen.
- Salaris: het loon van een customer service medewerker ligt tussen het minimumloon en € 3.500 bruto per maand.
- Werkplek: als customer service medewerker kun je onder andere werken bij e-commercebedrijven, telecomproviders en overheidsinstanties.
- Opleiding: je hebt geen vooropleiding nodig, maar wordt intern opgeleid.
- Competenties: om customer service medewerker te worden moet je klantvriendelijk, communicatief sterk, stressbestendig en oplossingsgericht zijn.
Overzicht customer service medewerker
Vacatures customer service medewerker
Veelgestelde vragen
-
Een customer service medewerker, wat is dat eigenlijk?
-
Wat doet een customer service medewerker?
-
Wat verdient een medewerker customer service?
-
Waar kun je werken als customer service medewerker?
Een customer service medewerker is een functie binnen de klantenservice waarbij je het eerste aanspreekpunt bent voor klanten met vragen en problemen.
Bij de werkzaamheden van een customer service medewerker hoort vragen beantwoorden over de telefoon of via e-mail of chat. Ook los je problemen van klanten op en zorg je daarmee voor een goede klantervaring.
Je salaris als customer service medewerker hangt af van je ervaring en werkgever. Als junior customer service medewerker verdien je meestal rond het minimumloon. Heb je meer ervaring? Dan kan je salaris oplopen tot € 3.000 bruto per maand.
Ga aan de slag bij een telecom- of e-commercebedrijf, bank of overheidsinstantie. Vaak werk je op kantoor, maar soms mag je ook hybride of remote werken. Lees jouw favo customer service medewerker vacature goed door om zeker te weten waar je aan de slag gaat.