Webcare medewerker

Snel klanten helpen via chat of social media? Dat is jouw taak als webcare medewerker. Deze functie in de klantenservice richt zich op online communicatie. Klinkt dat als een toffe (bij)baan? Lees dan verder, want in deze functieomschrijving van webcare medewerker leggen we je meer uit. Zo noemen we de taken van een webcare medewerker, het salaris en de skills die je nodig hebt. Handig, want dan weet jij straks of deze functie bij je past.

Wat is een webcare medewerker?

Als je wilt weten wat een webcare medewerker is, moet je eerst weten wat webcare is. De betekenis: de online interactie tussen een bedrijf en een klant. Een webcare medewerker of webcare specialist werkt in de klantenservice en verzorgt de online communicatie van een bedrijf. In deze functie focus je je alleen op social media, live chat en mogelijk e-mails. Je belt dus niet met klanten, zoals een callcentermedewerker of allround klantenservicemedewerker. In plaats daarvan communiceer je door te typen. Je beantwoordt als medewerker webcare vragen van klanten, reageert op opmerkingen en klachten en houdt daarnaast in de gaten hoe de online reputatie van je werkgever is.

Webcare medewerker salaris 2025

Benieuwd wat zo’n baan als webcare medewerker schuift? Het salaris van een webcare medewerker ligt ongeveer tussen het minimumloon en € 2.800 bruto per maand. Meestal verdien je meer als je bij een grote organisatie werkt, zoals een bank of telecombedrijf. Ook gaat je salaris omhoog zodra je meer werkervaring opbouwt. Werk je bij een bedrijf waarvan de live chat en social media 24/7 bereikbaar zijn? Dan draai je mogelijk ook avond-, nacht- en weekenddiensten, waar je een toeslag voor krijgt. Dat komt dan nog boven op je salaris.

Functieomschrijving webcare medewerker

Als webcare medewerker ben jij verantwoordelijk voor de online klantenservice van het bedrijf waar je werkt. Dit betekent ten eerste dat je de live chat van de website in de gaten houdt. Klanten stellen hier vragen over bijvoorbeeld een bestelling of de diensten van het bedrijf. Jij helpt de klant zo goed mogelijk. Ditzelfde doe je met vragen via de socialmediakanalen van het bedrijf, zoals X, Instagram en Facebook. Je beantwoordt vragen via privéberichten, maar houdt ook de comments op posts van het social media team in de gaten. Soms antwoord je, maar in andere gevallen monitor je als medewerker webcare alleen de reactie op posts en de online reputatie van het merk.

Ten slotte houd je je als webcare medewerker ook bezig met vragen via e-mail. Je houdt de inbox van het bedrijf goed in de gaten, behandelt cases die je zelf kunt oplossen en zet andere e-mails door naar de juiste afdeling. Het doel is uiteindelijk om klanten een positieve ervaring te geven door de online communicatie met het bedrijf.

Webcare medewerker werkzaamheden

  • Online kanalen monitoren om vragen, opmerkingen en klachten te verzamelen.
  • Met de juiste tone of voice reageren op vragen en klachten via social media, live chat en e-mail.
  • Vragen of klachten doorsturen naar de juiste afdeling als je het zelf niet kunt oplossen.
  • Reageren op negatieve berichten op social media om het bedrijf positief neer te zetten.
  • Trends, veelgestelde vragen en knelpunten doorgeven aan je manager.

Webcare medewerker worden

Lijkt het je wel wat om te werken als webcare medewerker? Goed nieuws: je hebt voor deze functie geen diploma of werkervaring nodig. Bovendien kun je vaak parttime werken als webcare medewerker, dus het is een perfecte bijbaan voor als je nog studeert of andere wekelijkse bezigheden hebt. Natuurlijk is het wel mooi meegenomen als je al het een en ander weet van social media en eerder met klanten hebt gewerkt.

Het is belangrijk dat je schriftelijke communicatie sterk is, want je communiceert als webcare medewerker alleen via chat en berichten. Verder moet je de tone of voice van het bedrijf waar je werkt goed te pakken hebben en positief ingesteld zijn. Creatieve oplossingen kunnen verzinnen is een groot pluspunt, maar je moet vragen en klachten ook op tijd doorsturen naar een andere afdeling als je er zelf niet uitkomt.

Klaar om webcare medewerker te worden?

Met onze sollicitatietips wordt solliciteren een makkie. Check bijvoorbeeld hoe je een sollicitatiebrief schrijft met ChatGPT of een goede foto kiest voor je cv.


Key takeaways

  • Betekenis: een webcare medewerker is verantwoordelijk voor de online klantenservice van een bedrijf.
  • Salaris: een webcare medewerker verdient tussen het minimumloon en € 2.800 bruto per maand.
  • Werkzaamheden: vragen beantwoorden en klachten in behandeling nemen via live chat, social media en e-mail.
  • Je hebt nodig: ervaring met social media en klantcontact is handig, maar vaak niet vereist. Schriftelijke communicatie en een oplossingsgerichte houding zijn belangrijk.

Vacatures webcare medewerker




Veelgestelde vragen

  • Wat is een webcare medewerker of webcare specialist?

  • Een webcare medewerker verzorgt de online klantenservice van een bedrijf. Dit betekent dat je in deze functie vragen beantwoordt via live chat, social media en e-mail. Ook houd je de online reputatie van het bedrijf in de gaten.

  • Wat heb je nodig voor een baan als webcare medewerker?

  • Meestal heb je geen specifieke opleiding nodig om webcare medewerker te worden. Wil je zeker weten wat de functie-eisen zijn? Lees de webcare medewerker vacatures dan goed door.

  • Wat is het webcare medewerker salaris?

  • Dat ligt aan het bedrijf waar je werkt en hoeveel ervaring je hebt. Meestal verdien je als webcare medewerker tussen het minimumloon en € 2.800 bruto per maand.