Als je dacht dat alleen kunstenaars creatief zijn, dan heb je het mooi mis. Creativiteit is een onmisbare competentie in heel wat functies. Maar wat is creativiteit dan precies en waarom is creatief zijn zo waardevol voor veel organisaties? YoungCapital knows. Zo geven we je de betekenis van creativiteit en leggen we uit wat je kunt doen om creatiever te worden. En met onze voorbeelden toon je makkelijk aan hoe sterk jij bent in creatief denken. Zo is die nieuwe job straks van jou.
Creativiteit betekenis
Creativiteit is het vermogen om nieuwe, originele dingen te bedenken en eventueel te maken. Of om iets nieuws te doen met al bestaande ideeën. Als je creatief bent, lukt het je vaak om out of the box te denken en problemen op een unieke of onverwachte manier op te lossen. Creatief denken zorgt dus voor innovatie, verfrissende en verrassende invalshoeken en nieuwe kansen en ideeën. Maar je kunt ook een creatieve maker zijn. Dan creëer je iets met je handen, bijvoorbeeld een schilderij of boetseerwerk. Je merkt het al, creativiteit is een heel breed begrip. Je begrijpt vast dat deze competentie in veel functies van pas komt.
Vergelijkbare competenties
Creatief zijn en innovatief zijn worden weleens door elkaar gebruikt, maar zijn niet hetzelfde. Wel zorgt creativiteit vaak voor innovatie. Als je creatief bent kom je namelijk regelmatig met nieuwe ideeën. Terwijl innovatie het proces is waarbij je zo’n idee omzet in iets vernieuwends, zoals een product, dienst, werkwijze of wat dan ook. Deze twee competenties kunnen dus eigenlijk niet zonder elkaar.
Verder kun je creativiteit verbinden aan flexibiliteit en een probleemoplossend vermogen. Dat heb je namelijk nodig om obstakels te overwinnen wanneer je op zoek gaat naar nieuwe, creatieve oplossingen.
Tegenovergestelde van creativiteit
Als je niet creatief bent, vind je het lastig om nieuwe perspectieven te vinden. Bijvoorbeeld omdat je weinig verbeeldingskracht hebt, niet nieuwsgierig bent, graag vasthoudt aan één manier van denken of bang bent om iets nieuws uit te proberen. Jammer, want dan zijn je ideeën misschien al snel standaard, voorspelbaar of zelfs saai. Maar geen paniek, met wat oefening kun je creatiever worden. Verderop in dit artikel lees je hoe je dat doet.
Creativiteit voorbeelden
Als je aan de lopende band schilderijen maakt, is het wel duidelijk dat je creatief bent. Maar creatief denken is soms wat moeilijker te herkennen. Weet je niet zeker of je deze competentie beschikt? Hoe meer van onderstaande voorbeelden je afvinkt, hoe creatiever je bent. En eh, je kunt deze voorbeelden van creativiteit ook bij je sollicitatie gebruiken. Zet ze bijvoorbeeld in je motivatiebrief.
- Ziet vaak nieuwe kansen of oplossingen.
- Ziet vaak verrassende verbanden.
- Komt regelmatig met nieuwe ideeën.
- Wordt vaak gevraagd om mee te denken.
- Kan goed brainstormen.
- Durft gebaande paden te verlaten.
- Houdt van experimenteren.
- Hebt een hoofd vol ideeën.
- Zegt nooit zomaar dat iets niet kan.
- Laat zich niet beperken door procedures.
- Doet dingen graag anders dan anderen.
- Haalt plezier uit onverwachte dingen.
Valkuilen creativiteit
Een creatieve oplossing of een verrassend idee is vaak hartstikke welkom. Maar pas op dat je ideeën niet te wild worden. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je suggesties en oplossingen relevant en haalbaar zijn. Want hoe heerlijk het idee van een zwembad in de woestijn ook is, gezien de waterschaarste is het niet echt praktisch om op die plek een zwembad te bouwen en onderhouden. Deel je creativiteit daarom niet te snel. Zo voorkom je ook gelijk dat je collega’s je straks een betweter vinden.
Waarom is creativiteit belangrijk?
Met creativiteit kun je verrassen en dus het verschil maken. En het maakt je wendbaar. Daarom is deze competentie onmisbaar binnen organisaties die graag vooruitstrevend zijn en willen groeien. Door creatief te zijn ben je de concurrentie altijd een stapje voor. Logisch dus dat veel werkgevers creatieve werknemers zoeken.
En dat is nog niet alles. Creativiteit zorgt bijvoorbeeld ook voor plezier. En het helpt je om jezelf te blijven ontwikkelen. Als je niet creatief bent, blijf je namelijk vaak hangen in vaste patronen. Je roest een beetje vast. Creatief zijn gaat juist vaak samen met nieuwsgierigheid. Dat zorgt ervoor dat je nieuwe dingen wilt leren en jezelf uitdaagt. Da’s goed voor je persoonlijke ontwikkeling.
Het zal je verbazen hoe vaak creativiteit van pas komt op de werkvloer. Stel je staat bijvoorbeeld in de keuken van een restaurant. Je moet een lunch bereiden voor een grote groep mensen, maar je komt ingrediënten te kort. Dan moet je toch een beetje creatief zijn om er nog iets van te maken. En zo is voor elke functie wel een voorbeeld te geven.
Creativiteit ontwikkelen
Creatiever worden betekent niet dat je verandert in een soort Vincent van Gogh de tweede. Dat wordt een lastig verhaal. Maar met kleine stapjes kun je je creativiteit wel ontwikkelen, zodat je bijvoorbeeld sterker wordt in creatief denken. Zo heb je bij de volgende brainstorm misschien ook eens een verrassend idee. Manieren om je creativiteit te ontwikkelen zijn:
- Ga op zoek naar prikkels. De mens is gewoontedier. Dat heeft zo z’n voordelen, maar is niet bepaald goed voor je creatieve ontwikkeling. Als je je creativiteit wilt stimuleren, heb je verschillende prikkels nodig. Doorbreek je routine dus eens. Dat kan in kleine stappen, door bijvoorbeeld een keer boodschappen te doen bij een andere supermarkt. Of werk een dag vanuit een koffietentje in plaats vanuit je eigen home office. Nieuwe prikkels wakkeren je creativiteit aan.
- Werk meer samen. Samenwerken is niet alleen gezellig en goed voor de teamspirit, maar levert je ook nieuwe perspectieven en ideeën op. Zeker als je je ook nog eens nieuwsgierig opstelt. Dus stel veel vragen en sta echt open voor wat de ander te melden heeft.
- Fouten maken mag. Het hoort er zelfs bij. Wees niet bang om een keer te falen en experimenteer er lekker op los. Onverwachte en innovatieve ideeën ontstaan namelijk vaak wanneer je nieuwe dingen uitprobeert.
- Volg een training. Creativiteit ontwikkelen doe je dus het best door te oefenen, oefenen, oefenen. Maar het is ook geen gek idee om daarnaast met een training aan de slag te gaan, bijvoorbeeld op het gebied van brainstormen. Zoek eens online of vraag je leidinggevende naar de mogelijkheden.
Creativiteit aantonen
Is creatief denken of zijn een van jouw USP’s? Dan zet je deze competentie natuurlijk op je cv. En vergeet niet om ’m te benadrukken in je sollicitatiebrief of sollicitatiegesprek. Doe dit alleen als je goede voorbeelden hebt waaruit blijkt dat je barst van de creativiteit. Dat maak je bijvoorbeeld zo duidelijk:
Creativiteit aantonen: voorbeeld 1
‘Bij mijn vorige werkgever wilden we onze klanten meer betrekken. In plaats van de gebruikelijke marketingtrucjes, bedacht ik een tof spelletje: klanten verdienden punten door met ons merk bezig te zijn. En het werkte! Niet alleen hadden we 35% meer interactie, maar onze klanten werden ook écht fan.’
Creativiteit aantonen: voorbeeld 2
‘Ons project liep helemaal uit de hand. De deadline kwam steeds dichterbij en we moesten iets doen. Dus ik heb iedereen bij elkaar geroepen voor een brainstorm. Samen hebben we een nieuwe aanpak bedacht: we besteedden een deel van het werk uit en gooiden al onze energie in de belangrijkste taken. Het was een race tegen de klok, maar we hebben het gehaald!’
Ontdekken wat je nog meer in huis hebt?
Check alle competenties en eigenschappen.
Key takeaways
- Betekenis: creatief denken houdt in dat je vaak kansen ziet, vernieuwende oplossingen verzint en originele ideeën bedenkt. Deze competentie komt in veel functies van pas.
- Voorbeeld: als je creatief bent, ben je vaak ook innovatief. Je ziet vaak nieuwe kansen en oplossingen, komt regelmatig met nieuwe ideeën en kunt goed brainstormen.
- Valkuil: als je ideeën te creatief zijn, zijn ze soms niet haalbaar of relevant.
- Belang: creativiteit is belangrijk als je vooruitstrevend wilt zijn en wilt groeien. Het is ook onmisbaar voor je eigen ontwikkeling én geeft plezier.
- Ontwikkelen: zoek nieuwe prikkels als je je creativiteit wilt stimuleren. Werk ook meer samen en wees niet bang om fouten te maken.
Klaar om te solliciteren?
Veelgestelde vragen
-
Wat is creativiteit?
-
Wat valt er onder creativiteit?
-
Welke soorten creativiteit zijn er?
-
Wanneer ben je creatief?
-
Is creativiteit een vorm van intelligentie?
Creativiteit komt van creëren. Als je creatief bent, kun je goed nieuwe dingen maken, ontwikkelen, ontwerpen of bedenken.
Meer dan je misschien denkt, want creativiteit is een heel breed begrip. Van innovatief denken en verbeeldingskracht tot ontwerpen en artistieke uitingen, het zijn allemaal vormen van creativiteit.
Je hebt creatieve denkers (die iets maken met hun hoofd), creatieve makers (die iets maken met hun handen) en praktische creativiteit (mensen die meteen nieuwe, praktische oplossingen zien).
Je bent creatief als het je lukt op om een originele manier naar problemen, ideeën of situaties te kijken en oplossingen of concepten te bedenken die vernieuwend zijn.
Zeker. Dat komt omdat je flexibel en out of the box moet kunnen denken om creatief te zijn. Creatievelingen zijn dan ook vaak slimmeriken.