Schriftelijke communicatie

We lezen en schrijven heel wat af in ons leven. Niet gek dus dat schriftelijke communicatie een belangrijke skill is op de werkvloer. Maar let op: schriftelijk communiceren is anders dan mondeling communiceren. Hoe dat precies zit en hoe je dan je schriftelijke communicatie kunt verbeteren, lees je in dit artikel. We verklappen je ook hoe je tijdens een sollicitatie aantoont dat het met jouw schrijfskills wel goed zit. Kun jij straks mooi die leuke job binnenslepen.

Wat is schriftelijke communicatie?

Communicatie is het overbrengen van een boodschap van jou naar iemand anders. Best logisch dat schriftelijke communicatie dan gaat over communicatie die zwart-op-wit staat. Het zijn dus geschreven woorden zoals brieven, e-mails, reclames, rapporten en artikelen. Schriftelijke communicatie vind je overal om je heen. Denk maar aan reclameborden in bushokjes, een e-mail die je stuurt aan je manager, whatsappjes die je stuurt naar je vrienden en je favoriete boek.

Mondelinge communicatie vs. schriftelijke communicatie

Schriftelijke communicatie is ontstaan uit mondelinge communicatie, dus de twee hebben veel met elkaar te maken. Mondelinge communicatie is directer, waardoor de boodschap van de zender vaak duidelijker aankomt bij de ontvanger. Maar het nadeel van mondelinge communicatie is dat je minder mensen in één keer kunt bereiken en moeilijker afspraken kunt vastleggen. Daarom hebben we schriftelijke communicatie nodig. De uitdaging hierbij is dan ook om je boodschap zo duidelijk mogelijk op te schrijven. En een heldere, duidelijk opgebouwde tekst schrijven is niet altijd makkelijk. Belangrijk dus, om je schrijfskills goed te trainen.

Schriftelijke communicatie voorbeelden

We gaven al een paar voorbeelden van schriftelijke communicatie. Maar wanneer heb je je schrijfskills nou echt goed onder de knie? Check this: als je sterke schriftelijke communicatieve vaardigheden hebt, kun je:

  • begrijpelijke teksten schrijven waarbij je boodschap goed overkomt;
  • jouw manier van schrijven aanpassen aan de doelgroep van de tekst;
  • schrijven zonder spel- en grammaticafouten te maken;
  • zinnen logisch en effectief opbouwen;
  • ideeën op een interessante en originele manier verwoorden;
  • lezers goed overtuigen van jouw standpunt;
  • de aandacht van de lezer trekken en vasthouden;
  • een samenhangend verhaal schrijven;
  • variëren in je taalgebruik;
  • herkennen wanneer een tekst niet goed is en die verbeteren.

Waarom is schriftelijke communicatie belangrijk?

Bij goede schriftelijke communicatie is er geen verwarring en gaat informatie snel en efficiënt van de ene naar de andere plek. Je voorkomt dus misverstanden en bespaart als het goed gaat ook tijd. Zo is het veel sneller om al je collega’s in één keer via een out of office mail te vertellen dat je op vakantie gaat dan dat je het meerdere keren moet zeggen. En als je mailtje dan ook nog eens glashelder is, weet je zeker dat iedereen op de hoogte is én het makkelijk kan terugvinden.

Schrijfvaardigheid verbeteren

We get it: schriftelijk communiceren is belangrijk. Maar wat nou als je helemaal niet zo goed bent in schrijven? Geen paniek, je schrijfvaardigheden kun je heel goed verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld een cursus of training volgen om je schriftelijke communicatie te verbeteren. Maar je kunt ook heel goed zelf aan de slag. Houd deze tips erbij en schrijven maar, want oefening baart kunst:

  • Bedenk van tevoren wat je wilt vertellen. Klinkt nogal logisch, maar zó belangrijk. Dit helpt je om focus te houden in je tekst, zodat het helder blijft en je niet afdwaalt.
  • Outline je teksten. Oftewel, zet vast kopjes neer en schrijf in bullet points per onderdeel op wat je in dit stuk tekst gaat vertellen. Daarna kan het echte schrijven beginnen.
  • Lees je tekst na en verbeter. Staat je tekst zwart-op-wit? We snappen dat je er klaar mee bent, maar wacht nog even met opsturen. Lees je tekst een keer of twee goed na, verbeter fouten en pas zinnen aan die je niet goed vindt. Blijf ook letten op de boodschap van je tekst.
  • Oefen met schrijven en vraag om feedback. Flauwe tip, maar hoe meer je schrijft, hoe beter je wordt. Zeker als je van anderen hoort wat er goed is aan je teksten en wat je nog kunt verbeteren. Tijd om in de pen te klimmen, dus.

Ontdekken wat je nog meer in huis hebt?

Check alle competenties en eigenschappen.


Key takeaways

  • Betekenis: schriftelijke communicatie is het schriftelijk overbrengen van informatie van jou naar iemand anders.
  • Voorbeeld: goed kunnen schrijven betekent bijvoorbeeld dat je je kunt aanpassen aan de doelgroep van de tekst, zinnen logisch opbouwt en de aandacht van de lezer vasthoudt.
  • Belang: goede schrijfvaardigheden zijn belangrijk om misverstanden te voorkomen en tijd te besparen.
  • Ontwikkelen: bedenk van tevoren wat je wilt vertellen, outline je teksten, lees je teksten na, oefen met schrijven en vraag om feedback.

Klaar om te solliciteren?

Veelgestelde vragen

  • Wat zijn schriftelijke vaardigheden?

  • Schriftelijke communicatieve vaardigheden betekent simpel gezegd goed kunnen schrijven. Het gaat erom dat je goed in geschreven woorden een boodschap kunt overbrengen.

  • Hoe kan ik mijn schriftelijke communicatie verbeteren?

  • Door veel te oefenen met schrijven en feedback te krijgen. Bedenk voor het schrijven welke boodschap je wilt vertellen met je tekst, maak een outline en lees je tekst goed na om fouten te verbeteren.

  • Wat zijn de voor- en nadelen van schriftelijke communicatie?

  • Het voordeel is dat je makkelijker afspraken kunt vastleggen dan mondeling en meer mensen in één keer kunt bereiken. Het nadeel is dat er sneller misverstanden kunnen ontstaan omdat schriftelijke communicatie minder direct is dan mondelinge communicatie.