Wat is de perfecte job als je jouw communicatie skills wilt verbeteren? Ding-ding: een baan als callcentermedewerker. En dat niet alleen, het is ook een populaire bijbaan voor studenten of een fijne startersfunctie voor als je veel werkervaring op wilt doen. Maar is werken als callcentermedewerker iets voor jou? Dat ontdek je in onze functieomschrijving van callcentermedewerker. Van het salaris tot de taken en de skills die je nodig hebt, hier komt het allemaal voorbij. Lees je mee?
Op deze pagina

Wat is een callcentermedewerker?
Als callcentermedewerker (ook wel agent callcenter of callcenter agent) werk je, heel flauw, als medewerker in een callcenter. Dit betekent dat je elke dag bezig bent met telefonische communicatie. Je belt bijvoorbeeld als telefonisch verkoper potentiële klanten van jouw werkgever om een product te verkopen. Of klanten bellen jou om vragen te stellen of klachten door te geven. Vaak heb je als callcentermedewerker een duidelijk script dat je opvolgt tijdens gesprekken, zodat je lekker veel telefoontjes op een dag kunt verwerken.
Da’s dan ook gelijk het verschil met het werk van een klantenservicemedewerker: die functie is vaak wat breder. In de klantenservice heb je wat meer ruimte om zelf oplossingen te bedenken en advies te geven. Dat doe je niet alleen via de telefoon, maar ook via chat, social media en e-mail. Bij een baan als callcentermedewerker voer je echt alleen telefonische gesprekken.
Inbound callcentermedewerker vs. outbound callcentermedewerker
Je hebt ruwweg twee soorten callcentermedewerkers: inbound en outbound. Dit zijn de verschillen in a nutshell:
Inbound callcentermedewerker | Klanten bellen jou om vragen te stellen over facturen, bestellingen, producten of klachten. |
Outbound callcentermedewerker | Jij belt potentiële klanten om te verkopen, afspraken te maken of onderzoek te doen. |
Salaris callcentermedewerker 2025
Wat verdient een callcentermedewerker eigenlijk? Wanneer je een bijbaan als callcentermedewerker hebt, ligt je salaris meestal rond het minimumjeugdloon of minimumloon, afhankelijk van je leeftijd. Als je meer ervaring opdoet, stijgt je salaris als callcentermedewerker ook. Maximaal verdien je in deze functie zo’n € 3.300 bruto per maand. Good to know: callcenters werken vaak met bonussen. Dus als je goed je best doet en flink wat klanten binnenhaalt, word je daar ook lekker voor beloond. Een eventuele bonus komt nog boven op je salaris.
Wat doet een callcentermedewerker?
Werken als callcentermedewerker betekent dat je jouw hele werkdag telefonische gesprekken voert. Je bent constant beschikbaar voor klanten die jou bellen (inbound) met vragen of klachten. Of je belt zelf een voor een potentiële klanten om een product te verkopen, afspraken te maken of onderzoek te doen. In dat geval werk je vaak met targets, en moet je dus op een dag een bepaald aantal klanten gebeld hebben. Wat voor gesprekken je als callcentermedewerker voelt, is afhankelijk van het bedrijf waar je werkt. Denk aan helpen met producten bestellen, abonnementen verwerken, gegevens wijzigen of klachten verwerken.
Als callcentermedewerker heb je vaak een vast script en protocollen waar je je aan kunt vasthouden. Dit betekent dat je altijd bij de hand hebt hoe je de klant kunt helpen of het gesprek voort kunt zetten. En als je er toch niet uitkomt, dan staan jouw collega’s en teamleider klaar om je uit de brand te helpen.
Taken van een callcentermedewerker
- Vragen beantwoorden van klanten die bellen en hun probleem oplossen (inbound).
- Producten verkopen of informatie vragen aan potentiële klanten (outbound).
- Het script van je werkgever en de protocollen nauwkeurig opvolgen.
- Je gesprekstechnieken ontwikkelen en aanpassen aan veranderingen in de organisatie.
Werken als callcentermedewerker
Je kunt bij veel verschillende bedrijven werken als callcentermedewerker, denk aan een telecombedrijf als Odido, bank als ABN AMRO, verzekeraar als Achmea of webshop als Bol. Hier kun je vaak aan de slag als inbound callcentermedewerker. Klanten bellen jou dan met vragen over technische problemen, betalingen, bestellingen of schademeldingen. Maar er zijn ook callcenters die het klantcontact verzorgen voor andere bedrijven. Daar kun je ook werken als outbound callcentermedewerker.
Competenties en vaardigheden callcentermedewerker
Om te werken als callcenter medewerker heb je geen opleiding nodig. Daarom is het zo’n populaire studentenbaan of job voor in een tussenjaar. Maar het is wel belangrijk dat je de juiste competenties en vaardigheden voor callcentermedewerker in huis hebt. Zo moet je natuurlijk communicatief sterk zijn, want je bent tijdens deze baan constant aan het bellen. Maar maak je geen zorgen als je daar nog stappen in moet zetten, want een baan als callcentermedewerker is juist de perfecte kans om je communicatieve vaardigheden te ontwikkelen.
Verder is het handig als je geduldig bent, goed kunt luisteren en weet om te gaan met conflicten. Werk je als outbound callcentermedewerker? Dan moet je vaak producten verkopen, dus is het mooi meegenomen als je commercieel bent ingesteld en mensen goed kunt overhalen.
Klaar om callcentermedewerker te worden?
Met onze sollicitatietips wordt solliciteren een makkie. Check bijvoorbeeld hoe je een cv maakt als student of solliciteert zonder werkervaring.
Key takeaways
- Betekenis: een medewerker die belt met (potentiële) klanten over vragen, klachten en de verkoop van producten.
- Salaris: tussen het minimum(jeugd)loon en € 3.300 bruto per maand.
- Taken: Vragen beantwoorden van klanten die bellen en hun probleem oplossen (inbound) of producten verkopen of informatie vragen aan potentiële klanten (outbound).
- Werkplek: een verzekeraar, webshop of telecombedrijf met een customer support afdeling. Of een bedrijf dat customer support voor andere bedrijven verzorgt.
- Je hebt nodig: sterke communicatieve vaardigheden, goede luisterskills en een flinke dosis geduld.
Overzicht callcentermedewerker
Vacatures callcentermedewerker
Veelgestelde vragen
-
Wat doet een callcentermedewerker?
-
Hoeveel verdient een callcentermedewerker?
-
Is callcenter werk zwaar?
Telefonische vragen beantwoorden van klanten die bellen over bestellingen, abonnementen, klachten of facturen. Of zelf klanten bellen voor informatie of het verkopen van producten. De precieze taken vind je in onze callcentermedewerker vacatures.
Het loon van een callcentermedewerker ligt tussen het minimumloon en € 3.300 bruto per maand. Hoe meer ervaring je hebt en hoe specialistischer je taken zijn, hoe hoger je salaris.
Dat ligt er maar net aan. Kost praten met mensen jou weinig energie? Dan vind je callcenter werk waarschijnlijk niet zo zwaar.