Competentie: commercieel

Help, je komt inmiddels de zoveelste vacature tegen waarin de werkgever op zoek is naar een ‘commerciële salestijger’. Wat betekent commercieel dan precies? Om over salestijger nog maar te zwijgen, want dat is zo’n vaag begrip waar zelfs wij bij YoungCapital de kriebels van krijgen. Hoe dan ook, als je op zoek bent naar een nieuwe baan in de retail of sales zul je termen als commercieel inzicht, een commerciële instelling, commercieel vermogen en commercieel bewustzijn tegen blijven komen. Tijd om eens een deep dive in de competentie ‘commercieel’ te nemen, toch?

Commercieel betekenis

Wat is commercieel inzicht, vermogen of bewustzijn? Commercieel zijn betekent dat je goed bent in het zien en benutten van kansen om geld te verdienen. Het gaat verder dan alleen verkopen: je begrijpt wat klanten willen en weet hoe je daarop kunt inspelen. Je herkent trends in de markt en maakt producten of diensten aantrekkelijk voor klanten. Een commerciële instelling betekent dat je altijd op zoek bent naar manieren om de omzet te verhogen en het bedrijf waar je werkt te laten groeien. Kortom, je weet hoe je van een ‘nee’ een ‘ja’ kunt maken.

Vergelijkbare competenties

Commerciële vaardigheden is eigenlijk een verzamelbegrip van allerlei andere competenties. Neem onderhandelen. Dat betekent dat je met klanten of partners een deal sluit waar iedereen blij van wordt. Ondernemerschap is er ook zo een. Als ondernemer ben je altijd op zoek naar kansen in de markt en weet je die slim te benutten. Je neemt initiatief, durft risico’s te nemen en denkt altijd vooruit. En wat dacht je van klantgerichtheid? Die competentie houdt in dat je de klant altijd voorop stelt: klant is koning. Zo zie je maar, er zijn veel vergelijkbare competenties die bijdragen aan jouw commerciële vaardigheden.

Voorbeelden van commercieel zijn

Herken jij een commerciële collega meteen? Of wil jij weten of je zelf wel zo’n commercieel inzicht hebt als je denkt? Check of je deze voorbeelden van commercieel zijn kunt afvinken en je weet het direct.

  • Potentiële klanten zonder aarzeling benaderen.
  • Actief luisteren naar de klant en hierop inspelen.
  • Weten wat er volgende week, maand of jaar trending is in de markt.
  • Kansen zien voor cross- en upselling.
  • Netwerken is jouw ding.
  • Overtuigende offertes schrijven die de klant over de streep trekken.
  • De concurrentie scherp in de gaten houden.

Commercieel valkuilen

De valkuilen van commercialiteit? Te veel focus op winst kan ervoor zorgt er soms voor dat je de langetermijnrelatie met klanten vergeet. Dit levert misschien snelle successen op, maar kan je op de langetermijn klanten kosten. Ook kun je te pushy worden in je verkoopstijl, waardoor klanten afhaken. Je kent het wel, zo’n verkoper die je net iets te enthousiast een nieuw paar schoenen aansmeert, inclusief schoenpoets, waterdichte spray en zooltjes. Dan denk je al snel: ‘laat maar zitten’.

Daarnaast loop je het risico dat je met jouw commercieel vermogen belangrijke dingen, zoals klanttevredenheid en kwaliteit, uit het oog verliest. Als klanten zich niet gehoord voelen of als de kwaliteit van wat je verkoopt, achteruitgaat, schaadt dat de reputatie van het bedrijf. En laten we eerlijk zijn, te veel competitie kan de sfeer op de werkvloer flink verpesten. Als iedereen alleen maar bezig is met zijn eigen targets, gaat de samenwerking achteruit. Uiteindelijk is dat niet goed voor het team én het bedrijf. Opletten dus.

Waarom is commercieel zijn belangrijk?

Vooral in commerciële banen is commercieel zijn belangrijk. Denk aan functies zoals verkoper, accountmanager of commercieel medewerker. In deze banen is nieuwe klanten aantrekken, bestaande klanten tevreden houden en zorgen dat je zoveel mogelijk verkoopt jouw taak. Zonder commercieel talent kom je niet zo ver. Uiteindelijk verhoog je met commercieel inzicht de omzet van het bedrijf waar je werkt. En dat is precies waarvoor je wordt aangenomen.

Commercieel inzicht ontwikkelen

De een heeft meer commercieel vermogen dan de ander. Als je geluk hebt, zitten vlotte verkooppraatjes in jouw bloed. Is commercieel inzicht jou niet met de paplepel ingegoten? Dan kun je ’t altijd nog ontwikkelen. Oefen met deze tips en voor je het weet kun jij de competentie commercieel op je cv zetten.

  • Leer luisteren. Praten is zilver, zwijgen is goud en luisteren? Platinum! Stel slimme vragen aan de klant en vat samen wat je hoort. Zo weet je precies waar je klant naar op zoek is. Oefen dit door een verkoopgesprek te simuleren met een collega, waarbij jouw enige taak is om écht goed te luisteren. Bespreek achteraf wat je hebt gehoord en hoe je die informatie zou gebruiken om de klant zo goed mogelijk te helpen.
  • Stap in de schoenen van je klant. Wat zou jij willen als je de klant was? Je inlevingsvermogen verbeter je door waargebeurde klantcases te bekijken. Hoe meer scenario’s je ziet, hoe beter je wordt in het aanvoelen van wat klanten écht nodig hebben. Hierdoor lukt het je straks ook om in het echie te weten waar klanten naar verlangen.
  • Denk in oplossingen. Klanten komen niet voor de problemen, ze komen voor de oplossingen. Oefen jezelf door bij elke klantvraag direct met twee praktische oplossingen te komen. Bijvoorbeeld, als een bestelling vertraagd is, stel dan een snelle herlevering voor of bied een extraatje aan als goedmaker.
  • Research de markt. Om commercieel inzicht te krijgen, moet je weten wat er speelt in de markt. Doe een klein marktonderzoek: bekijk recensies op het internet, kijk naar wat de concurrentie doet en ontdek welke trends hot zijn. Zo ontdek je waar kansen liggen en hoe je daar slim op kunt inspelen.
  • Oefen je verkooptrucs. Uit de psychologie kun je best wat bruikbare tips halen om jouw commerciële vaardigheden te upgraden. Wat dacht je van autoriteit uitstralen, tijdsdruk creëren of een gratis product weggeven?

Commerciële instelling aantonen

Dat jij een commercieel talent bent, laat je graag aan je toekomstige baas weten. Geef voorbeelden van hoe jij eerder een onderhandeling met een klant hebt aangepakt of een deal hebt binnengehaald. Hoe specifieker je verhaal, hoe geloofwaardiger je overkomt. Moeite om je verhaal concreet te maken? Gebruik de STAR-methode en omschrijf jouw voorbeeld helder en to the point. Met zulke voorbeelden verkoop jij jezelf gegarandeerd.

Commercieel zijn aantonen: voorbeeld 1

‘Naast mijn fulltime job startte ik een bedrijfje voor handgemaakte sieraden. Ik onderzocht wat populair was en paste mijn collectie daarop aan. Via social media promootte ik mijn producten en kregen klanten speciale deals. Hierdoor groeide mijn klantenkring snel en verdubbelde ik mijn verkoop binnen een jaar.’

Commercieel inzicht aantonen: voorbeeld 2

‘Bij mijn bijbaan in een elektronicawinkel viel het me op dat klanten vaak vroegen naar producten die niet op voorraad waren. Ik stelde voor om deze producten in de etalage te plaatsen met een pre-order optie. Dit zorgde ervoor dat we veel pre-orders binnenhaalden en de omzet flink steeg.’

Ontdekken wat je nog meer in huis hebt?

Check alle competenties en eigenschappen.


Key takeaways

  • Betekenis: commercieel zijn betekent dat je kansen ziet en benut om geld te verdienen.
  • Voorbeeld: weten wat er volgende week, maand of jaar trending is in de markt.
  • Valkuil: voorkom dat je verkoopstijl te pushy wordt en dat je de kwaliteit van wat je verkoopt uit het oog verliest.
  • Belang: in banen waarin je nieuwe klanten moet aantrekken en bestaande klanten tevreden houden, is commercieel talent belangrijk.
  • Ontwikkelen: oefen met luisteren, leef je in in de klant en train je overtuigingskracht.

Klaar om te solliciteren?



Veelgestelde vragen

  • Is commercieel een competentie?

  • Ja, commercieel zijn is een competentie. Vooral in banen waar je moet verkopen, klanten moet aantrekken of omzet moet verhogen, is dit een must-have skill. Voorbeelden van commerciële banen zijn verkoper, accountmanager of commercieel medewerker.

  • Wat betekent commercieel zijn?

  • Commercieel zijn betekent dat je begrijpt wat klanten willen en wat er in de markt gebeurt. Je ziet kansen om geld te verdienen door op het juiste moment de juiste producten of diensten aan te bieden. Daarmee help je het bedrijf waar je werkt (of je eigen bedrijf) groeien.

  • Wat zijn commerciële vaardigheden?

  • Commerciële vaardigheden bestaan uit meerdere vergelijkbare competenties. Denk aan onderhandelen, ondernemerschap en klantgerichtheid. Hoe meer van dit soort competenties jij onder de knie hebt, hoe meer je een commercieel bewustzijn hebt.

  • Waaruit blijkt dat je commercieel bent?

  • Een commercieel iemand herkent zich in dit soort voorbeelden van commercieel zijn: weten wat er volgende week, maand of jaar trending is in de markt, kansen zien voor cross- en upselling en houden van netwerken.

  • Hoe kun je commerciële vaardigheden verbeteren?

  • Je kunt natuurlijk een commerciële vaardigheden training volgen, maar begin bij de basis. Daarmee bedoelen we: leer luisteren naar de klant, oefen je inlevingsvermogen, denk in oplossingen, train je overtuigingskracht en doe onderzoek naar de markt.