Customer service manager

Ben je op zoek naar een leidinggevende functie in de klantenservice? Dan past een baan als customer service manager vast in jouw straatje. In onze customer service manager functieomschrijving vind je alle info over dit beroep, van het salaris tot de opleiding die je nodig hebt om deze baan te scoren. Zo weet je straks precies of een baan als customer service supervisor iets voor jou is.

Wat doet een customer service manager?

Als customer service manager geef je leiding aan een team van customer service medewerkers en zorg je ervoor dat iedereen goed geïnformeerd is over hun dagelijkse taken. Het is aan jou om het team gemotiveerd en enthousiast te houden, zodat iedereen elke dag met plezier naar werk komt. Ook ben je het eerste aanspreekpunt voor alles wat met klantenservice te maken heeft. Je beantwoordt vragen van je team en werkt nauw samen met andere afdelingen, zoals marketing of sales, om de klanttevredenheid te verhogen. Daarnaast bedenk je als manager customer service innovatieve ideeën om werkprocessen te verbeteren en je team efficiënter en effectiever te laten werken.

Taken van een customer service manager

Verschil customer support manager en teamleider klantenservice

Een customer service manager en een teamleider klantenservice lijken op elkaar, maar er zijn belangrijke verschillen. Als teamleider van een klantenserviceafdeling stuur je namelijk alleen de customer service medewerkers aan. Zo maak je roosters, coach je medewerkers en zorg je dat iedereen z’n werk goed doet. Veel werkgevers kiezen ervoor om deze functies te combineren. Mogelijk krijg je als customer service manager dus aanvullende taken zoals het inplannen van medewerkers.

Salaris customer service manager 2025

Je bent vast benieuwd naar het salaris dat je als customer service manager op je bankrekening gestort krijgt. Als junior customer service manager ligt je salaris rond de € 3.300 bruto per maand. Werk je jezelf op naar senior customer service manager? Dan kun je tot € 4.500 bruto per maand verdienen. Ook verschilt je salaris per werkgever. Als customer service manager bij een grote international verdien je vaak meer dan bij een start-up. Maar het draait natuurlijk niet alleen om het salaris. Je secundaire arbeidsvoorwaarden zijn minstens zo belangrijk. Denk aan een goede pensioenregeling of extra vakantiedagen. Houd deze factoren ook in je achterhoofd bij het zoeken naar je ideale customer service manager baan.

Werkplek customer service manager

Als customer service manager kun je werken bij bedrijven die een klantenserviceafdeling hebben. Denk aan e-commercebedrijven, telecomproviders, banken of verzekeraars. Ook grote internationale organisaties in de logistiek of IT-sector hebben vaak customer service managers in dienst. Vaak is het belangrijk dat je als manager customer service aanwezig bent op de werkvloer, zodat de customer service medewerkers je makkelijk kunnen aanschieten als ze een vraag hebben. Soms heb je wel de mogelijkheid om vanuit huis te werken, maar kijk vooral of deze optie ook in jouw favoriete vacature voor customer support manager staat.

Customer service manager opleiding

Om customer service manager te worden, heb je minimaal een mbo-diploma in de richting van sales, bedrijfskunde of communicatie nodig. Heb je ervaring in de klantenservice? Dan kun je soms ook doorgroeien naar deze functie zonder opleiding. Daarnaast kun je vaak interne trainingen volgen waarmee je je leiderschapskwaliteiten verder kunt ontwikkelen.

Als je manager van customer service en care wilt worden, heb je ook een aantal competenties en vaardigheden nodig. Je moet bijvoorbeeld communicatief sterk zijn en medewerkers kunnen aansturen. Ook is het belangrijk dat je stressbestendig bent, omdat je als manager vaak met meerdere taken tegelijk bezig bent. Daarnaast is het belangrijk dat je goed kunt samenwerken met managers van andere afdelingen.

Klaar om customer service manager te worden?

Met onze sollicitatietips wordt solliciteren een makkie. Check bijvoorbeeld hoe je een interne sollicitatiebrief schrijft of wat je kunt verwachten van een assessment.


Key takeaways

  • Betekenis: als customer service manager stuur je customer service medewerkers aan en bedenk je innovatieve ideeën om de klantenservice van het bedrijf te verbeteren.
  • Salaris: als junior customer service manager ligt je salaris rond de € 3.300 bruto per maand, terwijl het salaris van een senior kan oplopen tot € 4.500 bruto per maand.
  • Opleiding: om head of customer service te worden, heb je minimaal een mbo-diploma in de richting van sales, bedrijfskunde of communicatie nodig.

Vacatures customer service manager




Veelgestelde vragen

  • Wat is customer service manager?

  • Als customer service manager ben jij head of customer service en care. Oftewel, je bent de manager van de klantenserviceafdeling van jouw bedrijf.

  • Wat zijn de taken van een customer service manager?

  • Als teammanager van de customer service afdeling geef je leiding aan customer service medewerkers. Je motiveert en enthousiasmeert hen en bedenkt daarnaast innovatieve ideeën om werkprocessen te verbeteren.

  • Wat verdient een manager customer service?

  • Het loon van een customer service manager verschilt per functieniveau. Als junior customer service manager ligt je salaris rond de € 3.300 bruto per maand, terwijl je als senior tot € 4.500 bruto per maand kunt verdienen.