Customer success manager

Klanten helpen met problemen is belangrijk, maar is het niet nóg beter om de problemen voor te zijn? Dat is waar je je als customer success manager elke dag mee bezig houdt. Je gaat voor een optimale klanttevredenheid en probeert zo te zorgen voor klantenbinding. Klinkt dit interessant? Dan hebben we goed nieuws voor je: verderop bespreken we alle info over de customer success manager, van de betekenis tot de taken en verantwoordelijkheden. En wat verdient een customer succes manager dan eigenlijk? Ook het salaris komt voorbij. Zo weet jij straks precies of werken als customer success specialist iets voor jou is.

Wat is een customer success manager?

Je vraagt je misschien af wat het verschil is tussen customer service en customer success, want het klinkt ongeveer hetzelfde. Het grootste verschil is dat customer service achteraf plaatsvindt en customer success vooraf. Stel, een klant heeft een probleem en komt daarmee op de customer service afdeling van een bedrijf terecht. Dat is reactief. Customer success benadert de klant juist voordat er een probleem is, en is dus proactief. Nu weet je dus meteen wat een customer success manager is: een manager die zich proactief richt op klanttevredenheid en klantenbinding. In deze functie wil je het product of dienst van jouw werkgever optimaal inzetten, zodat een klant er alles uithaalt, tevreden is en daardoor klant blijft.

In de praktijk heet een customer success manager ook wel customer success specialist, klant succes manager, partner succes manager of manager customer success. Da’s dus allemaal dezelfde functie.

Verschil met andere managers in de klantenservice

Misschien heb je ook wel gehoord van een customer experience manager, customer journey expert en customer service manager. Deze functies en de customer success manager hebben één ding gemeen: ze zorgen voor tevreden klanten. Maar hun focuspunten verschillen. Waar een customer success manager focust op het succesvol en optimaal gebruiken van een product, richt een customer experience manager zich op alle klantervaringen en contactmomenten. Deze manager denkt na op strategisch niveau, bijvoorbeeld over merkidentiteit en tone of voice.

Een customer journey expert kijkt niet naar de strategische kant, maar zoomt in op alle praktische stappen binnen de customer journey, dus alle momenten dat een klant in contact komt met het bedrijf. Deze expert bekijkt waar in de journey negatieve ervaringen ontstaan en hoe het bedrijf die weg kan nemen.

Salaris customer success manager 2025

Voordat je de wereld van customer success induikt, wil je vast eerst weten wat een customer success manager verdient. Het salaris van een customer success manager loopt enorm uiteen. Zo verdien je als junior customer success manager rond de € 3.000 bruto per maand. Maar dat kan oplopen tot wel € 6.000 of meer als je senior customer success manager bent. Verder biedt het ene bedrijf een hoger salaris dan het andere. Lees dus altijd goed de vacatures voor customer success manager door, dan weet je zeker dat je de beste baan scoort. O, en wees niet bang om een salarisonderhandeling aan te gaan als het customer success manager salaris tegenvalt.

Wat doet een customer success manager?

Als customer success manager ben jij verantwoordelijk voor tevreden klanten die producten of diensten van jouw werkgever blijven gebruiken. Je wilt dus dat klanten het product of dienst regelmatig gebruiken en er het beste uit halen. Als ze suggesties of problemen hebben, pas jij deze ideeën zo snel mogelijk toe zodat het product of de dienst nóg beter wordt gebruikt. Zo bouw je een positieve en langdurige relatie op met klanten.

Wat je dan dagelijks doet? Veel in gesprek zijn met klanten. Je benadert ze bijvoorbeeld eens in de maand om het over je product of dienst te hebben. Hoe vaak gebruikt de klant het? Hoe bevalt het? Loopt de klant tegen issues aan? Als customer success manager heb je een overzicht over de tevredenheid en problemen van een hele hoop klanten. Je merkt het bijvoorbeeld als meerdere klanten de nieuwste update van jouw software niet prettig vinden. Als customer success manager schakel je dan meteen met het development team om de update aan te passen. Verder geef je jouw klanten advies om het product of de dienst nog efficiënter te gebruiken.

Customer success manager taken

  • Inchecken bij klanten om te zien of ze tevreden zijn over een product of dienst.
  • Advies geven aan klanten om een product of dienst optimaal te gebruiken.
  • Peilen of de klant tegen problemen aanloopt of suggesties heeft.
  • Gebruiksgegevens van product of dienst analyseren.
  • Trainingen of webinars organiseren over gebruik van een product of dienst.
  • Input geven aan productontwikkeling om een product of dienst te verbeteren.
  • Klanttevredenheid en -gebruik rapporteren en bijhouden.
  • Klantervaringen delen met de organisatie.

Customer success manager opleiding en skills

Lijkt werken als customer success manager je wel wat? Het is goed om te weten dat de meeste werkgevers een hbo- of wo-diploma vragen voor deze functie. Er bestaat geen speciale customer success manager opleiding, maar met een richting als bedrijfskunde, commerciële economie, marketing of management zit je meestal goed. Het komt ook van pas als je ervaring hebt met customer service of een andere klantgerichte functie, bijvoorbeeld in sales of accountmanagement. Sommige werkgevers stellen dit ook als eis als je gaat solliciteren op een baan als customer success manager.

Natuurlijk heb je ook een aantal skills nodig voor een baan als customer success manager. Omdat je zoveel met klanten aan de telefoon hangt, is het belangrijk dat je sterke communicatieve vaardigheden hebt. Ook ben je proactief en weet je de juiste vragen te stellen om mogelijke problemen en verbeterpunten te achterhalen bij klanten. Maar je bent niet alleen maar aan het babbelen. Je buigt je ook over gebruikscijfers en vergelijkt klantervaringen om patronen te ontdekken. Het is dus ook handig als je een analytisch type bent.

Klaar om customer success manager te worden?

Met onze sollicitatietips wordt solliciteren een makkie. Check bijvoorbeeld hoe je een modern cv maakt of een aanbevelingsbrief regelt.


Waar werkt een customer success manager?

Meestal werkt een customer success manager bij een bedrijf dat zich richt op zakelijke klanten. Klantenbinding is daar namelijk nog belangrijker dan bij particuliere klanten, want twee bedrijven werken vaak voor een langere tijd samen. Denk aan softwarebedrijven of marketingbedrijven, die hun diensten of producten aan andere bedrijven verkopen. Maar je komt customer success managers ook steeds vaker tegen bij bedrijven die zich focussen op consumenten in plaats van bedrijven. Je kunt dus meerdere kanten op als customer success manager.

Key takeaways

  • Betekenis: een customer service manager richt zich op klanttevredenheid en klantenbinding.
  • Salaris: een customer service manager verdient tussen de € 3.000 en € 6.000 bruto per maand.
  • Taken: klanttevredenheid en klantgebruik peilen en analyseren, peilen of een klant problemen of suggesties heeft en dit doorgeven aan productontwikkeling.
  • Je hebt nodig: een hbo- of wo-diploma in bedrijfskunde, commerciële economie, marketing of management en ervaring in een klantgerichte functie.

Veelgestelde vragen

  • Wat doet een customer success manager?

  • Een customer service manager richt zich proactief op klanttevredenheid door het gebruik te checken, naar suggesties te vragen en problemen te signaleren. In deze functie schakel je ook veel met sales en productontwikkeling om verbereringen direct door te voeren.

  • Wat verdient een customer success manager?

  • Dat is afhankelijk van je ervaring, je opleidingsniveau en het bedrijf waar je werkt als customer succes manager. Het salaris ligt ruwweg tussen de € 3.000 en € 6.000 bruto per maand. Check de vacatures voor een duidelijkere salarisindicatie.

  • Hoe word je een customer success manager zonder ervaring?

  • Dat is lastig, want meestal vragen werkgevers wel om ervaring in een klantgerichte functie. Maar het helpt als je een hbo- of wo-opleiding in bedrijfskunde, commerciële economie, marketing of management hebt gevolgd.