Customer journey expert

Ervoor zorgen dat klanten een goede ervaring hebben met het bedrijf waar je voor werkt, dat is jouw belangrijkste taak als customer journey expert. Maar er komt natuurlijk nog veel meer bij deze functie kijken. Want wat verdient een customer journey expert eigenlijk? En welke opleiding heb je nodig om customer journey expert te worden? Lees verder, dan ontdek je alles wat jij moet weten over deze klantgerichte baan.

Customer journey expert betekenis

Om de betekenis van een customer journey expert te achterhalen, moet je eerst weten wat een customer journey is. Een customer journey (of klantreis) is de complete reis die een klant maakt bij een bedrijf, van het eerste contact tot de nazorg. Dit kan online via de website of social media, maar ook via de klantenservice of in een winkel. Het doel van een customer journey is om klanten een soepele en positieve ervaring te bieden door precies op het juiste moment in te spelen op wat ze nodig hebben. Hoe beter de customer journey, hoe blijer de klant en hoe groter de kans dat ze terugkomen.

Als customer journey expert of customer journey specialist zorg je ervoor dat de klantreis van a tot z soepel en prettig verloopt, zowel online als offline. Welke taken je uitvoert, verschilt per functieniveau. Werk je als junior customer journey expert? Dan verzamel je data over klantgedrag, identificeer je knelpunten in de customer journey en help je bij het bedenken van oplossingen. Als medior pak je zelfstandig projecten op, adviseer je teams en voer je optimalisaties door op basis van data en klantinzichten. Als senior customer journey expert (ook wel customer journey manager genoemd) werk je vaak samen met customer experience managers om op basis van data en klantinzichten veranderingen aan te pakken voor de customer journey.

Customer journey expert salaris 2025

Maar eh, wat schuift zo’n baan als customer journey expert eigenlijk? Je salaris hangt vaak af van je functieniveau en werkgever. Als junior customer journey expert verdien je rond de € 3.100 bruto per maand. Met meer ervaring als customer journey expert loopt je loon op tot € 5.000 bruto per maand. Wil je weten welk salaris je kunt verwachten? Check de customer journey expert vacatures voor meer info.

Werkplek customer journey expert

Als customer journey expert kun je aan de slag bij allerlei bedrijven. Ga bijvoorbeeld werken als customer journey specialist bij ING, Bol of Coolblue. Maar ook kleine bedrijven hebben customer journey specialisten nodig. In deze functie werk je vaak in een team van marketeers, data-analisten en UX-designers. Samen zorgen jullie ervoor dat alle onderdelen van de customer journey goed op elkaar aansluiten.

Customer journey expert opleiding

Voor een customer journey expert baan bestaat geen specifieke opleiding. Wel sluiten opleidingen in de richting van marketing, communicatie, UX-design of bedrijfskunde goed aan. Daarnaast kun je je specialiseren met cursussen en trainingen op het gebied van klantbeleving en data-analyse. Deze cursussen worden vaak door werkgevers aangeboden.

Een opleiding is handig, maar bepaalde vaardigheden zijn minstens zo belangrijk. Als customer journey expert moet je analytisch zijn, goed kunnen samenwerken en een klantgerichte mindset hebben. Daarnaast moet je innovatief zijn, want klantverwachtingen veranderen continu. En wil je als senior customer journey expert doorgroeien naar customer journey manager? Werk dan aan je leiderschapsvaardigheden, omdat je in deze functie teams en projecten aanstuurt.

Klaar om customer journey expert te worden?

Met onze sollicitatietips wordt solliciteren een makkie. Check bijvoorbeeld hoe je solliciteert via social media of check ons voorbeeld van een motivatiebrief.


Key takeaways

  • Betekenis: een customer journey expert zorgt ervoor dat de klantreis bij een bedrijf soepel en positief verloopt, zowel online als offline.
  • Salaris: het salaris van een customer journey expert ligt tussen de € 3.100 en € 5.000 bruto per maand, afhankelijk van je ervaring en functieniveau.
  • Werkplek: als customer journey expert kun je zowel bij grote als kleine bedrijven aan de slag.
  • Opleiding: mbo-opleiding in de richting van marketing, communicatie of bedrijfskunde is handig.

Veelgestelde vragen

  • Wat is een customer journey?

  • Een customer journey is de volledige reis die een klant maakt bij een bedrijf, van het eerste contact tot de nazorg. Dit kan online via de website of social media, maar ook via de klantenservice of in een winkel.

  • Wat doet een customer journey expert?

  • Een customer journey expert zorgt ervoor dat de klantreis van een bedrijf naadloos verloopt, zowel online als offline. Je verzamelt klantdata, analyseert klantgedrag en lost knelpunten in de customer journey op.

  • Wat verdient een customer journey expert?

  • Als junior customer journey expert ligt je salaris rond de € 3.100 bruto per maand, terwijl je als senior customer journey expert tot € 5.000 bruto per maand kunt verdienen.

  • Waar kun je werken als customer journey expert?

  • Als customer journey expert kun je zowel bij grote als kleine bedrijven werken. Word bijvoorbeeld customer journey expert bij ING, Bol of een start-up.