Customer experience manager

Voor veel bedrijven is een positieve klantervaring everything. Dat is precies waar een customer experience manager voor zorgt. In deze functie doe je dus alles voor tevreden klanten. Maar wat doet een customer experience manager dan dagelijks? En is werken in deze functie iets voor jou? Daar kom je vanzelf achter als je verder leest. Hier bespreken we namelijk uitgebreid wat een CX manager is, wat het customer experience manager salaris is en welke verantwoordelijkheden je in deze functie hebt. Enthousiast na het lezen? Dan hebben we meteen leuke vacatures voor je klaarstaan. We zijn niet voor niks YoungCapital.

Wat is een customer experience manager?

Customer service, customer success, customer experience, customer journey… er bestaan nogal wat functies die zich bezighouden met klanttevredenheid en klantervaringen. Dus wat is een customer experience manager dan precies en hoe onderscheidt die zich van de andere beroepen?

Een customer experience manager (CX manager) of customer experience specialist (CX specialist) kijkt naar klantervaringen op strategisch niveau. In deze functie los je dus geen problemen op van individuele klanten, zoals een customer service manager of customer service medewerker. Ook ben je niet gefocust op het succesvol gebruiken van een specifiek product, zoals een customer success manager. In plaats daarvan heb jij het volledige overzicht over klantervaringen binnen het bedrijf. Jij meet klantervaringen, analyseert deze en stelt verbeteringen voor aan het management, zodat klanten tevredener en positiever worden over jouw werkgever.

Waar werkt een customer experience manager?

Eigenlijk bij elk bedrijf dat te maken heeft met klanten. Maar meestal vind je een customer experience manager in bedrijven die diensten en producten aanbieden aan zakelijke klanten, andere bedrijven dus. Dat komt omdat zakelijke klanten vaak langer klant zijn bij één bedrijf. Als bedrijf wil je er dus alles aan doen om die klanten vast te houden. Toch kun je als customer experience manager ook prima werken bij een bedrijf dat zich richt op consumenten. Je kiest dus lekker zelf waar jij het liefst wilt werken.

Customer experience manager salaris 2025

Verdient dat nou eigenlijk goed, zo’n baan als customer experience manager? Het salaris van een customer experience manager is afhankelijk van het bedrijf waar je werkt, maar ook van jouw ervaring en opleidingsniveau. Meestal start je als junior customer experience specialist met een salaris rond de € 3.500 bruto per maand. Dat loopt op tot zo’n € 5.000 als senior customer experience specialist. Misschien werkt jouw bedrijf wel met fijne bonusregelingen. Zo’n bonus komt dan nog boven op je salaris. Extra reden om goed je best te doen, of niet dan?

Wat doet een customer experience manager?

Een customer experience manager is elke dag bezig met klantervaringen, maar welke taken komen daar dan bij kijken? Je voert in deze functie bijvoorbeeld onderzoek uit om klantervaringen te meten. Denk aan klanttevredenheidsonderzoeken. Mogelijk helpen klantenservicemedewerkers je met het uitvoeren van zo’n onderzoek. Jij stuurt ze dan aan en monitort het onderzoek. Vervolgens buig je je over de resultaten en analyseer je de cijfers. Welke conclusies kun je trekken? Wat valt er te verbeteren? Jij bent ook degene die vervolgens een strategie bedenkt om de klantervaring omhoog te krikken. Een verantwoordelijke functie, dus.

Het houdt niet op bij jouw verbetervoorstellen. Je schakelt als customer experience manager constant met het management hierover, implementeert verbeteringen in het klantcontact en houdt goed in de gaten of jouw veranderingen effect hebben. Je blijft de klantervaringen in de gaten houden, zodat je de verbeteringen kunt bijsturen of aanpassen. Hiervoor heb je veel contact met de andere medewerkers in de klantenservice. Zij moeten ten slotte jouw ideeën in de praktijk brengen.

Taken customer experience manager

  • Onderzoeken over klantervaringen opzetten en uitvoeren.
  • Cijfers over klantervaringen analyseren en rapporteren.
  • Strategische verbetervoorstellen opstellen over klantcontact- en ervaring.
  • Veranderingen implementeren in klantcontact.
  • Veranderingen monitoren en waar nodig bijsturen.
  • Overleggen met andere medewerkers en managers in de klantenservice voor een optimale implementatie en extra input.

Customer experience management opleiding en skills

Ben je enthousiast over het werk van een customer experience manager? Dan is het natuurlijk handig om te weten wat je allemaal in huis moet hebben voor deze functie. Er bestaat geen speciale customer experience management opleiding, maar de meeste werkgevers vragen wel een hbo- of wo-diploma voor deze verantwoordelijke job. Een opleiding in bedrijfskunde, commerciële economie of marketing sluit het beste aan. Wil je extra kennis opdoen en een streepje voor hebben op andere sollicitanten? Volg dan een cursus in CX.

Een papiertje in de juiste richting is belangrijk, maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat je goed bent in jouw werk als customer experience manager. Daarom komt het van pas als je klantgericht bent, goede analytische skills hebt en communicatief sterk bent. Ook moet je besluitvaardig zijn en de verantwoordelijkheid durven nemen over jouw werk. Jouw ideeën pitchen aan het management? No problemo, met jouw presentatie skills komt dat helemaal goed.

Klaar om customer experience manager te worden?

Met onze sollicitatietips wordt solliciteren een makkie. Check bijvoorbeeld hoe je een motivatiebrief opbouwt of je voorbereidt op een sollicitatiegesprek.


Key takeaways

  • Betekenis: een customer experience manager analyseert klantervaringen op strategisch niveau en voert veranderingen door in de organisatie om dit te verbeteren.
  • Salaris: een customer experience manager verdient tussen de € 3.500 en € 6.000 bruto per maand.
  • Taken: onderzoeken over klantervaringen opzetten en uitvoeren, de cijfers analyseren en rapporteren en op basis daarvan strategische verbetervoorstellen opstellen.
  • Je hebt nodig: een hbo- of wo-diploma in de richting van bedrijfskunde, commerciële economie of marketing. Extra kennis van CX is een pre.

Vacatures customer experience manager


Veelgestelde vragen

  • Wat is cx (customer experience) management?

  • De betekenis van customer experience management is het onderzoeken en analyseren van klantervaringen om verbeteringen aan te brengen in de organisatie op strategisch niveau. Het doel van customer experience management is positieve, tevreden klanten.

  • Hoe word je CX manager?

  • De meeste werkgevers vragen om een hbo- of wo-diploma in de richting van commerciële economie, bedrijfskunde of marketing. Ervaring met klantcontact is soms ook verplicht. Check voor de zekerheid de customer experience manager vacatures voor de functie-eisen.

  • Welke skills heb je nodig als customer experience manager?

  • Het is belangrijk dat je klantgericht bent en goed bent in het analyseren van cijfers. Verder hak je makkelijk een knoop door en vind je het geen probleem om jouw ideeën te pitchen aan het management.