Ben je werkgever? Check het social media recruitment artikel voor werkgevers.
Ben je werkgever? Check het social media recruitment artikel voor werkgevers.
Social media en solliciteren: deze twee onderwerpen hebben meer met elkaar te maken dan je misschien denkt. De meeste recruiters spitten bijvoorbeeld door jouw social media om erachter te komen of jij een geschikte kandidaat bent. En dan is het vast balen als jouw Threads posts waarin je keihard klaagt over je baas hen afschrikt. Oppassen geblazen, dus. Maar geen zorgen, je kunt social media ook op een leuke manier inzetten als je gaat solliciteren. In dit artikel lees je daar meer over, van X tot Instagram, het komt allemaal voorbij.
7 no go’s op social media als je gaat solliciteren
Je kunt social media en solliciteren goed combineren, maar ook heel slecht. Social media geeft namelijk geen goed beeld van de werkelijkheid, en toch baseren recruiters op jouw LinkedIn, Instagram en andere sociale media of jij wordt uitgenodigd voor een gesprek. Weten wat je beter niet kunt doen met je social media als je gaat solliciteren? We sommen 7 social media blunders voor je op:
- Ongepaste foto’s plaatsen.
- Grof taalgebruik.
- Je collega’s of werkgever afkraken.
- Praten over illegale acties.
- Extreme uitspraken doen.
- Jezelf verraden: ‘Ik was vandaag weer te laat voor werk’.
- Onzichtbaar zijn op het internet.
Personal branding via social media
Het is inmiddels wel duidelijk wat je beter niet kunt doen op social media als je gaat solliciteren. Maar wat moet je dan wél doen? The answer: werken aan personal branding via social media. Personal - what? Personal branding betekent dat je je eigen identiteit creëert op jouw social media. Met een ijzersterke personal branding op social media laat je aan recruiters zien dat jij de perfecte kandidaat bent. Hier lees je stap voor stap hoe je dat doet:
Stap 1. Scherm je social media af
Als je gaat solliciteren is het slim om sommige van jouw social media accounts af te schermen, zoals Threads, Instagram en X. Blijf je liever openbaar, bijvoorbeeld omdat je TikTok famous bent? Dan kun je ook je gebruikersnaam veranderen, zodat jouw account niet gelijk oppopt als een recruiter je naam googelt.
Stap 2. Optimaliseer je LinkedIn-profiel
Een social media platform dat je niet moet afschermen als je gaat solliciteren, is LinkedIn. LinkedIn zorgt er bijvoorbeeld voor dat je kunt netwerken via social media. Speur dus vooral door de aanbevolen pagina en check met wie je allemaal kunt connecten. Maar voor je dat gaat doen, wil je er natuurlijk zeker van zijn dat je profiel er tiptop uitziet. In ons artikel over het optimaliseren van je LinkedIn-profiel lees je hoe je dit precies aanpakt.
Stap 4. Maak en deel content
Je kunt je social media ook inzetten voor het maken van content. Schrijf en deel artikelen, blogs of posts over trends en ontwikkelingen in jouw vakgebied. Of deel je mening over nieuws en veranderingen in je industrie. En wil je lekker opvallen? Voeg dan video's, infographics en foto's toe om je content aantrekkelijker te maken.
Stap 5. Blijf actief
Last but not least: gebruik je social media niet alleen als je gaat solliciteren. Houd je profiel gewoon lekker up-to-date en blijf reageren op de posts van anderen. Zo weet je zeker dat je straks niet meer weg te denken bent van het internet.
Solliciteren via social media
Solliciteren via social media kan op allerlei manieren. Kijk maar mee:
Dit is een populaire optie: deel op je LinkedIn dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. Maak in je bericht ook gebruik van hashtags en klik de optie ‘Open to work’ aan zodat recruiters in een oogopslag zien dat jij degene bent die ze zoeken. Hoe je dit precies instelt, leggen we je uit in ons artikel over solliciteren via LinkedIn.
X (Twitter)
De meeste bedrijven hebben een X-account. Zit je op X, dan heb je een laagdrempelige manier om in contact te komen met het juiste bedrijf. Met deze tips wordt solliciteren via dit social media platform een eitje:
- Zoek op Twitter de bedrijven waarin je geïnteresseerd bent en volg ze. Ook recruiters vind je op Twitter. Je blijft zo makkelijk op de hoogte van de nieuwste vacatures.
- Maak gebruik van hashtags, zoals #baan en #vacature. Zo krijg je meteen een waslijst aan vacatures te zien.
- Slinger een bericht de wereld in, bijvoorbeeld: ‘Deze junior business analyst zoekt een #baan in #rotterdam #solliciteren’. Werkgevers die op deze onderwerpen zoeken, komen jou dan tegen.
Het klinkt misschien gek, maar je kunt ook zeker via een social media platform als Instagram solliciteren. Bedrijven posten namelijk steeds vaker een post als zij op zoek zijn naar jong talent. Onze tip: zoek op je aanbevolen pagina naar #vacature en stel in dat je deze hashtag wilt volgen. Als er dan een nieuwe vacature verschijnt, ben jij er als de kippen bij.
TikTok
Solliciteren via een social media platform als TikTok is next level. Knutsel bijvoorbeeld een toffe video in elkaar waarin je jouw favoriete bedrijf benoemt en tagt. Wie weet kunnen ze jouw sollicitatievideo waarderen en heb jij binnenkort een nieuwe baan in the pocket. Meer tips over het bedenken en uitschrijven van een sollicitatievideo, vind je in ons artikel over online solliciteren.
Die zag je vast niet aankomen: je kunt zelfs solliciteren via Whatsapp. Solliciteren via WhatsApp is super easy. Begin met een vlotte en professionele begroeting. Stel jezelf kort voor en vertel waarom je interesse hebt in de functie. Laat ook weten waar je de vacature hebt gezien en geef kort aan waarom jij de perfecte match bent. Vergeet niet je cv en motivatiebrief als bijlage mee te sturen, en af te sluiten met een vriendelijke groet en je contactgegevens.
Key takeaways
- Houd er bij het solliciteren rekening mee dat recruiters jouw social media accounts checken om te bepalen of jij de juiste kandidaat bent.
- Deze dingen kun je beter niet doen op je social media als je gaat solliciteren: ongepaste foto’s plaatsen, grove taal gebruiken en je collega’s of werkgever afkraken.
- Personal branding via social media betekent dat je je eigen identiteit creëert op jouw social media. In dit artikel leggen we uit hoe je dat doet.
- Solliciteren via social media kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door posts te plaatsen met hashtags als #vacature, waarmee je laat zien dat je op zoek bent naar een baan.
Klaar om te solliciteren?
Veelgestelde vragen
-
Mag een werkgever mijn social media controleren?
-
Wat zijn de risico's van het gebruik van sociale media?
-
Hoe kun je social media inzetten om te solliciteren?
Ja, dat mag. De kans is groot dat werkgevers en recruiters jouw social media checken voor ze je uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Dit doen ze om te checken of wat je allemaal plaatst wel past bij de normen en waarden van het bedrijf.
Je wordt mogelijk afgewezen voor een job omdat je nare posts of comments plaatst op jouw social media. Het is dus niet slim om ongepaste foto’s te plaatsen, extreme uitspraken te doen en grof taalgebruik in te zetten op jouw social media.
De mogelijkheden zijn eindeloos. Plaats bijvoorbeeld een post op LinkedIn waarin je schrijft dat je een baan zoekt en maak gebruik van hashtags als #baan en #vacature. Of be bold en neem een videosollicitatie op waarmee je op TikTok jouw favoriete bedrijf aanspreekt.