Jij, een merk? Wij nuchtere Hollanders vinden personal branding al snel wat gek of overdreven. Toch is het in deze snelle en concurrerende wereld een slimme manier om jezelf te onderscheiden van de rest. En daar heb je echt geen gladde marketingpraatjes voor nodig. Integendeel, een goed merk is eerlijk en authentiek. Benieuwd hoe je van jezelf een persoonlijk merk maakt? Met onze voorbeelden en stappenplan bouw je stap voor stap aan jouw eigen personal brand.
Wat is personal branding?
Personal branding is niets anders dan jezelf beschouwen en neerzetten als merk. Misschien denk je dat je daar te bescheiden voor bent, maar zie het als een manier om je van de grijze massa te onderscheiden. Door je sterke vaardigheden en unieke eigenschappen te ontdekken en te benadrukken, weten anderen precies waar je voor staat en wat ze aan je hebben. Daardoor onthouden mensen je en ben je niet de zoveelste ‘teamplayer met een hands-on mentaliteit’. Je kunt dus zeggen dat personal branding een manier is om jezelf te presenteren en verkopen. En da's top voor je carrière.
Maar eh, vergeet niet: personal branding betekent niet dat je opeens een andere persoonlijkheid moet ontwikkelen. Je persoonlijke merk komt namelijk 1-op-1 overeen met wie jij bent, wat je kunt en waar je voor staat. Wees authentiek, eerlijk en betrouwbaar, dan heb je de meeste mensen wel te pakken.
Waarom is personal branding belangrijk?
Een sterke personal brand is belangrijk om meerdere redenen. Hierboven noemden we er stiekem al een paar, maar er zijn er natuurlijk nog meer. Denk bijvoorbeeld aan:
- Tegenwoordig is een online imago en reputatie alles. Werkgevers checken vaak eerst Google en social media. Daarom is het goed om op social media al direct op te vallen.
- Jobhoppen wordt steeds normaler, maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers jou kiezen en niet jobhopper nummer 75? Juist, door een sterk persoonlijk merk te hebben.
- Er zijn nu zoveel ondernemers dat het als zelfstandige steeds moeilijker wordt om opdrachten te vinden. Met een sterke personal brand maak je jezelf zichtbaar.
- En natuurlijk weet je dankzij je personal brand waar je voor staat en wat je wilt bereiken. Daardoor vertel je je verhaal makkelijker aan werkgevers en vergroot je de kans dat ze voor jou gaan.
Iconic figuren zoals onder andere Bill Nye (the Science Guy), Usain Bolt en Casey Neistat weten dit allang. Ze hebben inmiddels zo'n sterke personal branding dat je precies weet wat je van hen kunt verwachten. En ook heb je gelijk al een beeld van hun kwaliteiten, vaardigheden en prestaties.
Personal branding stappenplan
Chop chop, tijd om aan de slag te gaan met je eigen personal branding. Maar misschien klinkt het allemaal maar vaag en weet je niet waar je moet beginnen. No worries, we geven je een stappenplan en wat voorbeelden van personal branding, zodat je ook weet hoe het in de praktijk eruitziet.
Stap 1: Ontdek waar je voor staat
Als je met personal branding aan de slag gaat, is het belangrijk dat je weet waar je écht voor staat. Denk goed na over hoe je jezelf wilt presenteren en wat je waarden zijn. Wie ben jij, wat maakt jou bijzonder en waar sta je voor? Brainstorm er lekker op los en schrijf alles op wat je bedenkt. Thema's die belangrijk zijn voor je personal branding zijn onder andere:
- Je persoonlijkheid. Wie ben je, wat zijn je sterke kanten en welk werk past bij je?
- Je doel. Wat motiveert jou in het leven en waar wil je naartoe, zowel op persoonlijk als professioneel gebied?
- Je Unique Selling Points. Wat maakt jou uniek en hoe wil je dat anderen jouw zien? Wat hebben mensen aan je?
- Je uitstraling. Wat straal je uit? Hoe visualiseer jij je personal brand?
- Je potentieel. Op welke manieren wil jij je ontwikkelen? Wat is jouw potentie?
Voorbeeld nodig? Komt ie:
Naast dat ik elke dag de koffie van de dag op een schaal van 1 tot 10 beoordeel, ben ik een creatieve denker die niet terugdeinst van risicovolle keuzes. Tja, wachten op toestemming kan, maar dan loop je op een gegeven moment achter de markt aan. Daarom doe ik het gewoon en vraag ik later om vergiffenis. Een beetje brutaal misschien, maar dat is hoe ik de tofste campagnes creëer en bedrijven op de kaart zet. Jong ben ik zeker, maar barst ik van de ideeën en wil ik alle reclameborden in heel Nederland volgooien met advertenties? Ja. Groot kan altijd groter.
Stap 2: Leer je doelgroep kennen
Je kunt niet alles zijn voor iedereen. Niet in je persoonlijke leven, en ook zeker niet als merk. Bedenk daarom niet alleen waar je voor staat, maar ook wie je doelgroep is. In welke sector zitten je klanten en richt je je op de zakelijke of particuliere markt? Wanneer je je doelgroep goed hebt afgebakend, is het ook slim om je netwerk te leren kennen. Door interesse te tonen voorkom je dat je connecties jouw personal branding zien als een smooth marketingpraatje. En als je eenmaal een klik hebt met je netwerk worden je connecties straks misschien zelfs ambassadeurs van je merk die jouw verhaal verder vertellen.
Stap 3: Ontdek je toevoegde waarde
Klanten willen weten waarom ze juist voor jou moeten kiezen. Tijdens de personal branding brainstorm heb je waarschijnlijk al ontdekt waar je goed in bent en wat je uniek maakt. Maar dit soort informatie is voor veel klanten niet zo interessant. Zij zijn vooral benieuwd wat je hen te bieden hebt. Leuk dat je goed kunt schrijven, maar hoe help je de klant daar precies mee? Wees concreet en geef bijvoorbeeld aan dat je de klant teksten kunt leveren in de tone of voice van het bedrijf.
Stap 4: Vertaal je ideeën in woord en beeld
Het stappenplan voor personal branding was tot nu toe gericht op informatie verzamelen over jouw waarden, je doelgroep en wat je te bieden hebt. Maar bij een persoonlijke branding horen ook woorden en beelden, zoals een website en je socialmedia-accounts. Het is belangrijk dat die goed op elkaar aansluiten en uitstralen wie jij bent en waar je voor staat. Een knalroze huisstijl is bijvoorbeeld misschien niet zo’n goed idee als je rust en zakelijkheid wilt uitstralen. Kies in plaats daarvan woorden en beelden die passen bij jou en je merk. Het ABC van personal branding kan daarbij helpen:
- Apart. Wees echt en origineel.
- Betrouwbaarheid. Wek vertrouwen op.
- Consistentie. Communiceer regelmatig en steeds dezelfde boodschap.
Misschien klinkt dit weer als zo'n vaag verhaal, dus we het visueel met een voorbeeld:
Je bent een young professional die net start aan een avontuur in marketing. Je durft, bent creatief, werkt snel en zorgvuldig en hebt een speelse stijl. Dit laat je terugkomen op je cv met een creatieve lay-out en een leuk geschreven profielschets. Ook deel je voornamelijk LinkedIn-posts van jonge bedrijven en upload je regelmatig afbeeldingen of artikelen van een campagne waar je aan werkte. Daarnaast kleed je je business casual met wat accessoires voor een persoonlijke flair.
Stap 5: Communiceer je personal brand
Uiteindelijk is personal branding pas waardevol als je je merk communiceert en werkt volgens wat je belooft. Talk the talk, walk the walk, oftewel: doe wat je zegt. Draag je merk dus overal uit vanaf het moment dat ie af is. Zorg er bijvoorbeeld voor dat:
- de inhoud van je website en je berichten op social media passen bij je persoonlijke branding.
- je een marketingplan hebt voor structuur in je communicatie. In zo'n plan zet je hoe en via welke kanalen je communiceert en hoe vaak.
- je personal branding een huisstijl heeft. Maar eh, maak het niet te wild.
- je om feedback vraagt over je personal branding, bijvoorbeeld bij netwerkborrels.
Klinkt misschien spannend, zo'n personal brand voor jezelf opzetten, maar het doet wonderen voor je carrière. En met onze tips komt het vast allemaal goed. Benieuwd naar meer over persoonlijke ontwikkeling? We've got you.
Key takeaways
- Personal branding is jezelf neerzetten als een merk, waarmee je je onderscheidt van anderen.
- Een sterke personal brand is belangrijk om op te vallen bij werkgevers. Ook ontdek je meer over jezelf en weet je wie je bent, waar je voor staat en wat je wilt bereiken.
- In dit artikel vind je een stappenplan voor het bouwen van een personal brand, inclusief voorbeelden.
- Personal branding begint met het ontdekken van je persoonlijke waarden en sterke punten.
- Leer daarna je doelgroep kennen, benadruk je toegevoegde waarde en creëer een huisstijl voor je personal brand.
- Blijf consistent en communiceer je personal brand naar je connecties, werkgevers en klanten.
Tijd om te solliciteren
Jouw volgende baan vind je tussen onze vacatures. Grijp je kans en ga per direct aan de slag.
Veelgestelde vragen
-
Waarom is een personal brand belangrijk?
-
Hoe bouw je een personal brand?
Een personal brand is belangrijk omdat je jezelf ermee onderscheidt van anderen en je helpt op te vallen bij werkgevers, klanten en op sociale media.
Om een personal brand te bouwen, kijk je eerst naar je sterke punten, waarden en doelen. Vervolgens stel je je doelgroep vast en creëer je een huisstijl voor jezelf. Ten slotte communiceer je je personal brand consistent via verschillende kanalen en met je connecties.