Social media recruitment

Social media recruitment is in onze fast-paced wereld niet meer weg te denken. Daar vind je namelijk al je potentiële kandidaten. Het is dus slim om mee te gaan met de trends en ook socialmediakanalen te gebruiken om personeel te werven, bijvoorbeeld via LinkedIn, Instagram of zelfs TikTok. Maar eh, met een keer een vacature delen en eens in de twee maanden een filmpje uploaden kom je niet ver. Dus hoe include je social media nou succesvol in je recruitmentstrategie? YoungCapital heeft antwoord. Check onze tips en uitleg en leer hoe jij succesvol personeel kunt werven via social media.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is social media recruitment?

Social media recruitment is niets meer of minder dan personeel werven via social media. Denk aan kanalen als LinkedIn, Instagram, TikTok, Facebook, Twitter, Snapchat, Pinterest en ga zo maar door. Natuurlijk is het ene platform geschikter dan het andere, en gebruik je LinkedIn op een hele andere manier dan TikTok. Daarover praten we je verderop helemaal bij.

Waarom is social media recruiting belangrijk?

Is het nou écht nodig om social media voor recruitment te gebruiken? Wij denken van wel. Vooral als je het combineert met traditionele wervingsstrategieën levert het veel op, waaronder:

  • Een groter publiek. Bijna iedereen gebruikt tegenwoordig social media, van jongeren tot ouderen. Je hebt dus de beste kans om iedereen te bereiken die je wilt en daarmee een grotere kans om de perfecte cultural fit voor jouw bedrijf te vinden.
  • Meer betrokkenheid bij de kandidaten. Recruitment via social media geeft je de kans om vroegtijdig contact te leggen met potentiële kandidaten, zelfs voordat zij überhaupt een baan zoeken. Je volgers ervaren sowieso al een klik met jouw bedrijf (anders volgen ze je niet), leren de organisatie steeds beter kennen en voelen zich daardoor meer betrokken.
  • Kans tot interactie met potentiële kandidaten. Je kunt heel makkelijk met potentiële kandidaten in gesprek gaan. Door te reageren op hun comments of vragen te beantwoorden in DM’s, bijvoorbeeld. Dat maakt het persoonlijk en efficiënt.
  • Kostenbesparing. Vacatures delen via social media die je op je werken-bij website hebt geplaatst is een stuk goedkoper dan jobboards inschakelen, reclamespotjes maken en personeelsadvertenties plaatsen.

Young Magazine

Hoe gebruik je social media in recruitment?

Het mooie van social media recruitment is dat je het zowel actief als passief kunt toepassen. Spoiler alert: beide manieren hebben effect. Actief recruiten levert je direct sollicitanten op, terwijl je met passief recruiten je imago opbouwt en potentiële kandidaten op de lange termijn aan je bindt. Talent acquisition, noem je dat. Genoeg gekletst. Hoe kun je social media recruiting concreet toepassen?

Sourcing

Socialmediakanalen zijn perfect voor sourcing. Met deze wervingsmethode ga je actief op zoek naar kandidaten voor jouw openstaande vacatures. Het komt vast niet als een verrassing dat LinkedIn hier het perfecte kanaal voor is. Daar krijg je namelijk een inkijkje in de carrière van mensen. Benieuwd hoe je dit succesvol aanpakt? In ons artikel over Boolean Search op LinkedIn geven we je een spoedcursus.

Employer branding

Social media recruitment is de perfecte strategie om in te zetten voor je employer branding, oftewel, het opbouwen van je werkgeversmerk. Platforms als Instagram, TikTok, Facebook en LinkedIn kun je allemaal gebruiken om een inkijkje in je bedrijf te geven en je corporate story te vertellen. Belangrijk: zorg ervoor dat iedere vorm van arbeidscommunicatie, dus de tone of voice op ieder socialmediakanaal én in je vacatures en op je werken-bij website, consistent is.

Netwerken

Je bereikt niet alleen potentiële kandidaten via social media, maar ook andere bedrijven, influencers en niet te vergeten: klanten. Misschien delen blije klanten je vacature wel op social media en kun je met een enthousiaste influencer een deal sluiten. Dit zijn allemaal manieren waarop jij nog meer mensen bereikt en blijft groeien.

Vacatures plaatsen en linken

Klinkt misschien obvious, maar natuurlijk gebruik je social media recruitment ook om direct vacatures te delen. Hoe harder je werkt aan je werkgeversmerk en -imago, hoe beter het resultaat als je een vacature deelt. Je deelt dus grappige weetjes en interessante info over jouw bedrijf om meer volgers te trekken. Daardoor bereik je uiteindelijk zoveel mogelijk mensen wanneer je een vacature deelt.

Welk kanaal gebruik je voor social recruiting?

We noemden het al: het ene socialmediakanaal is het andere niet. Je gebruikt LinkedIn bijvoorbeeld niet zo snel om een grappige meme te delen die vooral Gen Z aanspreekt. En je komt bij TikTok niet aan met een lap tekst over de geschiedenis van je bedrijf. Dus wanneer zet je welk platform in bij social media recruitment? We know.

TikTok recruitment

TikTok staat bekend als hét platform voor Gen Z, maar eh, dat betekent echt niet dat alle gebruikers na 1997 zijn geboren. Wel is dit het populairste socialmediakanaal voor jongeren en jongvolwassenen tussen de 10 en 30 jaar oud. Grappige fast-paced video’s en ‘kijkjes in de keuken’ doen het hier ‘t best. En posts die met de huidige trends meegaan, natuurlijk. Dus: jump on the bandwagon en zie TikTok recruitment vooral als dé manier om je naamsbekendheid en employer branding onder jongeren te boosten. Een vacature delen mag natuurlijk. Maar doe dat wel op een leuke en creatieve manier.

Personeel werven via LinkedIn

LinkedIn is het bekendste carrièreplatform ter wereld. Het fijne hiervan is dat iedereen die het platform opent carrièregerelateerde posts verwacht. Perfect dus om je vacatures op te delen. Maar laat het daar niet bij, want om een succesvol netwerk op te bouwen is het belangrijk om ook updates te geven over je bedrijf en posts van anderen te delen. Personeel werven via LinkedIn kan ook op een hele actieve manier. Niemand kijkt er gek van op om een aanbod van een bedrijf te krijgen via dit platform. Kandidaten zoeken via LinkedIn is dus een slimme sourcing tool.

Personeel werven via Facebook

Eerlijk is eerlijk: Facebook ervaart een dip in gebruikers, vooral onder jongeren, die massaal naar TikTok en Instagram zijn verhuisd. Wel is het nog steeds een van de populairste platforms onder 30- en 40-plussers. Als je wat meer ervaren medewerkers zoekt, is het dus helemaal geen gek idee om personeel te werven via Facebook. Houd er wel rekening mee dat Facebook in vergelijking met LinkedIn meer te maken heeft met het persoonlijke leven. Ook hier is een stukje employer branding dus belangrijk.

Personeel werven via Instagram

Instagram is net als TikTok ideaal voor employer branding, vooral als je naast Gen Z ook (jong)volwassenen wilt aanspreken. Met een doelgroep van tussen de 15 en 40 jaar heeft het platform namelijk een behoorlijk breed publiek. Hoewel reels steeds populairder worden, kun je Instagram ook nog steeds gebruiken voor foto’s. Wissel video’s en foto’s af en laat in jouw recruitment via Instagram de huisstijl van je bedrijf steeds terugkomen voor een sterk consistent werkgeversmerk.

Overzicht social media recruitment

Overzicht kwijt? Check de tabel hieronder en kies makkelijk welk platform (of welke platforms, meer is beter) je inzet voor social media recruitment.

TikTok LinkedIn Facebook Instagram
Doelgroep Gen Z, jong-
volwassenen
Werkenden, 20 tot 65 jaar 30+ 15 tot 40 jaar
Methode Employer branding Sourcing, netwerken Vacatures delen, employer branding Employer branding

Je hebt de handvaten, dus nu is het hoog tijd om accounts aan te maken voor jouw bedrijf of je huidige social media game te uppen. Vind je het nog maar wat lastig? YoungCapital weet precies hoe je jongeren en jongvolwassenen bereikt en bindt. Neem contact met ons op, dan bespreken we graag onze diensten met je.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Hoe kan ik personeel werven via social media?

  • Door je werkgeversmerk uit te stralen op social media bereik je steeds meer mensen die zich aangetrokken voelen tot jouw bedrijf. Hoe consistenter je dit doet, hoe meer mensen je vacature zullen delen zodra je die post op social media.

  • Welk platform werkt het beste voor social media recruitment?

  • Dat ligt aan de doelgroep die je wilt bereiken en of je actief of passief wilt werven. LinkedIn werkt bijvoorbeeld goed voor sourcing en TikTok voor het passief werven van Gen Z.