Potentiële nieuwe medewerkers komen niet vanzelf naar je toe, jij moet ze als werkgever tegemoetkomen. Een sterke arbeidsmarktcommunicatie is daarom erg belangrijk in de recruitmentwereld. Maar hoe pak je dat aan? Wat is arbeidsmarktcommunicatie precies en wat valt er allemaal onder? Hoe draagt dit bij aan een sterkere recruitmentstrategie? YoungCapital geeft je een spoedcursus arbeidsmarktcommunicatie, met tips en voorbeelden.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Wat is arbeidsmarktcommunicatie?
De arbeidsmarktcommunicatie betekenis is: alle vormen van communicatie vanuit jouw bedrijf die als doel hebben om personeel te werven. Oftewel, communicatie richting de arbeidsmarkt, vandaar de naam. Dit kunnen teksten zijn die direct nieuwe medewerkers werven, maar ook indirectere communicatievormen vallen onder arbeidsmarktcommunicatie, zoals content om de employer branding te versterken.
Waar bestaat arbeidsmarktcommunicatie uit?
Arbeidsmarktcommunicatie komt in veel vormen en maten, waaronder:
- berichten op social media;
- e-mails, waaronder afwijzingsmails;
- medewerkersblogs (ook wel ‘employee generated content’);
- reclamespotjes en -posters;
- recruiting chatbots;
- teksten op de werken-bij website;
- testimonials van oud-werknemers en kandidaten;
- vacatureteksten.
Waarom is arbeidsmarktcommunicatie belangrijk?
We verklapten het al even: met een goede arbeidsmarktcommunicatie breng je je werkgeversmerk op de markt, met als doel mensen aan te spreken die goed passen binnen jouw bedrijf. Je wilt dus potentiële nieuwe medewerkers naar je toetrekken. Dat is het einddoel, maar wat levert arbeidsmarktcommunicatie nog meer op?
- Beter werkgeversimago.
- Goede match tussen kandidaat en bedrijfscultuur.
- Grotere naamsbekendheid binnen de doelgroep.
- Interactie met de doelgroep.
- Enthousiasme binnen het bedrijf.
- Uitstraling van een professionele organisatie.
- Hogere kwaliteit van sollicitanten.
Arbeidsmarktcommunicatieplan opzetten
Leuk dat we dat zo noemen, ‘een sterke arbeidsmarktcommunicatie’, maar hoe zorg je daar nou voor? Volg onderstaande stappen om je arbeidsmarktcommunicatieplan op te zetten.
Stap 1: Doelgroep
Iedere vorm van communicatie, dus ook arbeidsmarktcommunicatie, is afgestemd op de doelgroep. Logisch dus dat je eerst helder moet hebben wie dat precies is. Bedenk dus wie je ideale medewerker is (niet je ideale klant) en hoe een perfecte cultural fit eruitziet. Dit zijn de mensen die je wilt aanspreken.
Stap 2: Kanalen en middelen
Nu je weet wie je doelgroep is, stel je jezelf de volgende vraag: hoe bereik ik hen? Studenten bereik je bijvoorbeeld door middel van arbeidsmarktcommunicatie op social media en de campus. Target je Gen Z, dan is het een goed idee om een TikTok-account aan te maken. Wil je juist professionals met minstens tien jaar werkervaring aanspreken, dan richt je je liever op LinkedIn.
Stap 3: Employer branding
Staat je werkgeversmerk al? Zo niet, dan is dit hét moment om na te denken over je employer branding. Hoe is het imago van je bedrijf nu en waar wil je graag naartoe? Door middel van je arbeidsmarktcommunicatie kun je jouw werkgeversmerk versterken. En andersom zorgt je employer brand ervoor dat je je onderscheidt en opvalt in de arbeidsmarkt.
Stap 4: Doel
Wat is het meetbare doel van je arbeidsmarktcommunicatie? Misschien wil je het verloop van personeel kleiner maken of juist het aantal sollicitaties verhogen. Zet deze doelen helder op papier en maak ze zowel meetbaar als behapbaar. Stel de doelen voor over drie of vijf jaar en update ze tussendoor. Er kan immers veel gebeuren op de markt.
Stap 5: Budget
Voordat je echt gaat beginnen, is het belangrijk om stil te staan bij de moneys. Want tja, hoeveel tijd en moeite je in je arbeidsmarktcommunicatie stopt, hangt vaak samen met hoeveel geld je ervoor uit kunt trekken. Stel je budget dus vast en zorg dat je plannen en geldpot op een realistische manier hand in hand gaan.
Stap 6: Planning
Tijd om een schema te maken. Welke middelen ga je concreet inzetten, wanneer en hoe vaak doe je dit en wie is er verantwoordelijk voor? Stel bijvoorbeeld een socialmediateam samen en maak afspraken over hoe vaak en wanneer er gepost moet worden. Nu is ook het moment om na te denken over wervingscampagnes. Wanneer zet je deze in en hoe pak je het aan? It’s up to you.
Stap 7: Uitvoering
Eindelijk, jij (of je marketingteam) gaat de handen uit de mouwen steken. Help je bedrijf op weg door een brand book op te zetten waarin de employer brand en gewenste tone of voice duidelijk wordt, inclusief no-go’s. Blijf het arbeidsmarktcommunicatieplan steeds evalueren en bijstellen wanneer nodig. Misschien is het in het begin nog even zoeken, maar houd vol en je ziet je employer brand groeien.
Arbeidsmarktcommunicatieplan voorbeeld
Klinkt nog lastig, zo’n arbeidsmarktcommunicatieplan opstellen? Met dit voorbeeld krijg je er misschien een duidelijker beeld bij. Let op: dit plan ziet er heel anders uit afhankelijk van jouw bedrijf, doelgroep en budget. Bovendien is dit een verkorte versie van een arbeidsmarktcommunicatieplan. Kies er altijd voor om het plan zo uitgebreid en gedetailleerd mogelijk te formuleren.
- Campus recruitment
- Social media (TikTok en Instagram)
- Wervingscampagne in de stad en op Utrecht Centraal
- € … voor wervingscampagnes
- Salarissen van drie marketingmedewerkers voor fulltime focus op arbeidsmarktcommunicatie
- 3 keer per week video posten op TikTok (maandagochtend, woensdagavond, vrijdagmiddag)
- 3 keer per week Instagram Reel posten (dinsdagochtend, donderdagochtend, zaterdagmiddag)
- Posters ophangen op de campussen in de stad
- Begin collegejaar producten uitdelen en actief werven op Utrecht Centraal
Arbeidsmarktcommunicatie tips
Heb je je arbeidsmarktcommunicatieplan opgezet en ben je helemaal klaar voor de uitvoering? Knoop de volgende tips in je oren voor het beste resultaat:
- Consistentie. Laat je werkgeversmerk in alle vormen van de arbeidsmarktcommunicatie naar voren komen, dus ook op de werken-bij website, in vacatures en e-mails naar kandidaten. Daarom is het ook zo belangrijk om al je medewerkers op de hoogte te brengen van je employer brand en gewenste tone of voice. Zo weet je zeker dat alle communicatie geuit wordt zoals je dat voor ogen hebt.
- Kaderen. Denk écht goed na over je doelgroep en de cultural fit in je bedrijf. Misschien wil je zo snel mogelijk veel medewerkers werven, maar dan is de kans ook groter dat zij snel weer vertrekken. Je kunt in je arbeidsmarktcommunicatie beter selectief en effectief zijn, zodat je meteen de juiste personen binnenhaalt.
- Huidige medewerkers. Betrek je huidige personeel bij de (online) arbeidsmarktcommunicatie, bijvoorbeeld door employee generated content te maken. Je medewerkers zijn ten slotte de meest ideale promoters van jouw werkgeversmerk.
- Trends. Houd de trends in de gaten, zowel onder jouw doelgroep als op het platform dat je gebruikt. De nieuwste updates op TikTok en het algoritme van Instagram, bijvoorbeeld. Maar het is ook goed om de wettelijke tentamenweken en vakanties in de gaten te houden als je studenten wilt werven.
Dat was ‘m, onze spoedcursus arbeidsmarktcommunicatie. Sta je inmiddels te popelen om aan de slag te gaan, of wil je je nog meer inlezen? Er staan nog allerlei artikelen over recruitment marketing voor je klaar. En eh, als je ontmoedigd bent: no worries. Het recruitmentproces uitbesteden is ook een mogelijkheid. Check onze diensten om te zien wat wij voor je kunnen betekenen.
Veelgestelde vragen
-
Hoe stel ik een arbeidsmarktcommunicatie model op?
-
Wat is de beste arbeidsmarktcommunicatie strategie?
Dat doe je door de doelgroep helder te hebben, de middelen te bepalen, je employer branding bij te werken, het doel en budget te bepalen en vervolgens een duidelijke planning op te stellen.
Dat ligt onder andere aan je doelgroep, werkgeversmerk en budget. Bedenk altijd goed hoe je jouw doelgroep het beste kunt bereiken en wat voor tone of voice hen aanspreekt.