Recruiting chatbot

Hé, ben je net bekend met ChatGPT en andere vormen van AI die je werk makkelijker maken, komt de recruiting chatbot om de hoek kijken. Jazeker, het bestaat echt. De chatbot voor recruitment is een online hulpje die de werving en selectie van jouw bedrijf naar een higher level brengt. Wat de voordelen en valkuilen zijn? We’ve got you covered. Lees je in en kijk daarna zelf welke recruiting chatbot het beste bij jouw bedrijf past.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is een recruiting chatbot?

Jongeren herkennen het wel: die ene vriend die al-tijd online is. Een recruiting chatbot is dat ook. Het is namelijk een robot recruiter die klaarstaat om te helpen met alles wat met werving en selectie te maken heeft. Zo’n digitaal robot recruiter wonder wordt aangedreven door kunstmatige intelligentie. Het maakt taken in het wervingsproces automatiseren en kandidaten met gemak bereiken mogelijk. Ze spreken natuurlijke taal, begrijpen je behoeften en handelen als de perfecte aanvulling op het team. Van sollicitatiegesprekken inplannen tot het screenen van kandidaten, recruiting chatbots doen het allemaal.

Voordelen van een recruiting chatbot

Waarom kan zo’n recruiting chatbot nou juist een goede aanvulling zijn op de recruitment van jouw bedrijf? We zetten alle mogelijkheden op een rij:

1. Werving van kandidaten

Recruiting chatbots zijn matchmakers in de wervingswereld. Ze bekijken openstaande functies, vinden overeenkomsten in je eigen talentenpool en ATS-database. Gevonden? Dan nemen ze contact op met potentiële kandidaten om te zien of ze geïnteresseerd zijn.

2. Conversie van carrièresite

Bezoekers van je werken-bij website worden met behulp van een recruiting chatbot naar interessante vacatures geleid of naar de recruiters. Hoe? Door het gesprek aan te gaan en vragen van de bezoekers te beantwoorden.

3. Geautomatiseerde screening

Chatbots kunnen kandidaten screenen met slimme vragen. Hoe je de screening precies invult, is aan jou als werkgever. Zo bepaal je zelf wanneer in het sollicitatieproces de chatbot eraan te pas komt en welke vragen de bot stelt. Wil je alleen de beschikbaarheid en salarisverwachtingen bespreken? Of ga je een stapje verder en laat je recruiting chatbots diepere gesprekken voeren over skills en eerdere banen. It’s up to you.

4. Sollicitatiegesprekken inplannen

Een chatbot voor recruitment is een baas in het plannen van sollicitatiegesprekken. De robot recruiter jongleert moeiteloos met agenda's, zonder dat daar eindeloze e-mails en telefoontjes tussen medewerkers aan te pas komen.

5. Candidate experience

Een goede ervaring in het sollicitatieproces (oftewel candidate experience) is belangrijk voor sollicitanten, of ze nou uiteindelijk wel of niet een nieuwe baan in jouw bedrijf vinden. Chatbot recruiting helpt hierbij, omdat kandidaten niet lang hoeven te wachten op een reactie van een robot recruiter. Vragen over de status van hun sollicitatie en wat de kernwaarden van het bedrijf zijn, daar heeft de bot sowieso een antwoord op. Een win-win situatie, dus.

Valkuilen van een recruiting chatbot

Oké, wat ons betreft is een recruiting chatbot echt de toekomst. Maar natuurlijk zijn we er nog lang niet. Voor een perfecte robot recruiter moet er nog een hoop gesleuteld worden aan AI en de bots. Wees tegenwoordig daarom nog op je hoede en trap niet in de valkuilen van een recruiting chatbot. Hier komen ze:

1. Menselijke interactie

Recruiting chatbots zijn slim, maar niets kan de menselijke touch vervangen. Ze zijn er momenteel nog om recruiters, hr-medewerkers en managers te ondersteunen, niet om jullie te vervangen. Verlies dan ook nooit het persoonlijk contact met de sollicitant uit het oog, want dat wordt vaak niet gewaardeerd.

2. Overweldiging

Met een chatbot gaat er waarschijnlijk een wereld voor je open, want de mogelijkheden voor recruitment zijn eindeloos. Maar blijf door de bomen het bos zien. Begin bijvoorbeeld met specifieke doelen voor je recruiting chatbot en bouw vanuit daar verder.

3. Groot aanbod aan recruiting chatbots

Veel ontwikkelaars zijn in het marktgat van AI recruitment gesprongen. Maar, niet elke robot recruiter is geschikt voor jouw bedrijf. Wees daarom kritisch en kies bijvoorbeeld functionaliteit boven snelle installatie.

4. Betrek de recruiters

Recruiting chatbots vervangen recruiters niet, maar er ontstaat een samenwerking. Des te belangrijker is het om hun input (en die van andere teams) in de chatbot te verwerken. Zo haal je er het meeste uit en zorg je dat alle medewerkers achter het gebruik van de robot recruiter staan.

5. Menselijke vooroordelen in algoritmes

AI-algoritmes bevatten soms onbedoelde vooroordelen. Hoewel de recruiting chatbots zoveel mogelijk worden getraind om deze vooroordelen te vermijden, kan het nog weleens voorkomen dat de bot bijvoorbeeld een voorkeur heeft voor mannelijke of vrouwelijke kandidaten. Wees je hier dus bewust van én kritisch.

Young Magazine

Voorbeelden van recruiting chatbots

Welke chat bot kies je voor de recruitment van jouw bedrijf? Er zijn verschillende mogelijkheden, en elke recruiting chatbot heeft weer andere functie. Neem eens een kijkje bij een van deze bijvoorbeeld:

  • Olivia: voor automatisering en verbetering van het wervingsproces
  • Wade and Wendy: voor zowel het werving als selectieproces
  • Symphony Talent: voor employer branding, recruitment marketing en kandidaatbeheer met behulp van AI
  • Scotty: basis wervingsondersteuning met chatfunctionaliteiten (fun fact: YoungCapital gebruikt deze chatbot!)
  • HireVue: een video-interviewplatform voor gestandaardiseerde video recruitment

Recruiting chatbot essentials

Check, check, dubbelcheck. Weet je nu alles voor je aan de slag gaat met een recruiting chatbot? We verzamelden nog wat handige laatste tips waar jouw bedrijf vast wat aan heeft.

Tip 1: De avatar

Laat je recruiting chatbot de corporate story uitstralen. Daar hoort natuurlijk een avatarpersonage bij die overeenkomt met het imago en de waarden van je bedrijf. Zo is een zorgzame ‘MediMatchBot’ perfect voor een zorginstelling, en een technisch onderlegde en innovatieve ‘TechTalentFinder’ meer geschikt voor een IT-bedrijf. Met een kloppend personage trek je de juiste kandidaten aan.

Tip 2: Gespreksontwerp

Niet doen: zorgen dat je recruitment chatbot voelt als een saai onlineformulier. Wel doen: de bot zo ontwerpen dat-ie aanvoelt als een vriendelijke gids.

Tip 3: Veiligheid

Niets is vervelender dan een recruiting chatbot die niet aan de wetgeving voor gegevensprivacy voldoet. Zoek daarom bijvoorbeeld naar een chatbot die veilige gegevensversleuteling gebruikt en stel een gegevensbewaarbeleid op. Minimaliseer ook de gegevens die de chatbot verzamelt tot wat strikt noodzakelijk is voor de wervingsprocessen.

Genoeg informatie om aan de slag te gaan met je eigen chatbot recruiting tool? Of spreek je liever nog een expert op het gebied van recruitment? Dat kan, je hangt zo met een recruitment specialist van YoungCapital aan de lijn. Dat beloven we, je komt dan geen chat bots voor recruitment tegen.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is een recruitment chat bot?

  • Een recruiting chatbot is een virtuele assistent die je gebruikt om menselijke gesprekken met potentiële medewerkers te simuleren en bepaalde taken te automatiseren, zoals het plannen van sollicitatiegesprekken, screening en meer.

  • Waarvoor wordt een recruiting chatbot gebruikt?

  • De chatbot wordt voor meerdere recruitment doeleinden gebruikt. Denk aan kandidaten werven, automatische screening en voor het verbeteren van de candidate experience.

  • Hoe werkt een recruiting chatbot?

  • Recruiting chatbots maken gebruik van kunstmatige intelligentie om informatie in chats te interpreteren en te verwerken. Daarna sturen ze passende antwoorden terug naar de afzender.

  • Waarom zou je een recruitment chat bot gebruiken?

  • Efficiëntie is een belangrijke reden, omdat je met een recruiting chatbot processen automatiseert die normaal gesproken de aandacht van medewerkers vereisen. Dit betekent dat recruiters tijd besparen en vacatures in kortere tijd worden gevuld.