Cultural fit

Als je actief op zoek bent naar personeel heb je de term vast al voorbij zien komen: cultural fit. Is het de zoveelste trend in HR-land die wel weer overwaait? We don’t think so. Een goede cultural fit of person-culture fit is heel belangrijk als je gaat voor gelukkige medewerkers die goed bij je organisatie passen. Maar eh, hoe vind je die? Duik samen met ons dit onderwerp in en ontdek wat een cultural fit precies is en hoe je medewerkers aantrekt die passen bij jouw organisatie. Kom je er toch niet uit? Onze experts (en goed gevulde database met kandidaten) staan voor klaar.

Personeel nodig?

YoungCapital is dé werving en selectie specialist, dus da's zo geregeld. Vul het contactformulier in en binnen 24 uur gaan we met je in gesprek.

Wat is een cultural fit?

Cultural fit is een term die aangeeft hoe goed een kandidaat bij jouw bedrijfscultuur past. Zie het als de match tussen jouw organisatie en de sollicitant. Deze klik gaat verder dan alleen een goed onderbuikgevoel en is gebaseerd op gedeelde kernwaarden, visie, drijfveren en gedragingen. Oftewel: alles waar zowel jij als werkgever als de potentiële werknemer zich in kan vinden. Een goede cultural fit zorgt voor een stukje extra commitment, waardoor je medewerker graag net een stapje harder loopt. En da’s natuurlijk precies wat jij zoekt voor je organisatie.

Person-organization fit of PO-fit

Of een cultural fit hetzelfde is als een person-organization fit? Niet helemaal, maar de termen hebben zeker overeenkomsten. Ook een PO-fit draait namelijk om een goede match tussen werkgever en kandidaat. Een person-organization fit is alleen wat breder. Hier kijk je niet alleen of de ‘karakters’ van je organisatie en de sollicitant op elkaar aansluiten, maar ook of jullie elkaar genoeg kunnen bieden. Denk hierbij aan kennis, vaardigheden, tijd, inspanning, salaris en ontwikkelmogelijkheden.

Waarom is een cultural fit zo belangrijk?

Natuurlijk wil je dat je medewerkers op hun plek zitten binnen je organisatie. Dat ze ’s morgens zin hebben om aan de slag te gaan en energie krijgen van hun werk. Een person-culture fit draagt daaraan bij. Maar dat is niet het enige voordeel dat deze match oplevert. Wist je dat een goede cultural fit zorgt voor medewerkers die:

  • beter presteren;
  • langer in dienst blijven dan gemiddeld;
  • de bedrijfscultuur extra versterken;
  • een goede ambassadeur van je merk zijn;
  • zich gewaardeerd en vrij voelen.

Wanneer je energie steekt in de cultural fit voorkom je bovendien zogenaamde bad hires. Dat zijn nieuwe medewerkers die al snel weer uit dienst gaan omdat ze geen goede match blijken. Bijvoorbeeld omdat ze niet geschikt zijn voor de functie óf niet goed binnen het team of de bedrijfscultuur passen. Zonde, want dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen met het werving-en-selectieproces. Daarom is het ook belangrijk dat je de onboarding zo inricht dat je er vroeg bij bent wanneer die cultural fit er niet is.

Nog een reden om de cultural fit niet te negeren: sollicitanten letten bij hun zoektocht naar een nieuwe baan steeds meer op bedrijfscultuur. Ze vinden het belangrijk dat ze zich kunnen vinden in de waarden, visie en doelen van het bedrijf waar ze werken. Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt hebben werkzoekenden de luxe om kritisch te zijn en laten ze een baan rustig schieten als de bedrijfscultuur van een werkgever ze niet aanstaat. Reden te meer dus om tijdens het sollicitatieproces uit te stralen waar je organisatie voor staat.

Young Magazine

Zó zorg je voor een goede cultural fit

Heb jij ook zo’n medewerker in dienst die dagelijks met een big smile het kantoor binnenstapt, gewoon omdat jullie goed bij elkaar passen? Cultural fit alert. Zo wil je ze natuurlijk allemaal wel. Maar hoe vind je die pareltjes? We geven vijf tips voor betere matches.

1. Laat zien waar je voor staat

Er zijn tegenwoordig talloze manieren om (online) uit te stralen waar je voor staat als bedrijf. Bijvoorbeeld op je werken-bij website, social media en in vacatureteksten. Met sterke employer branding trek je vanzelf sollicitanten aan die bij jouw bedrijf passen. Andersom houd je werkzoekenden met totaal andere waarden, visies en doelen zo meteen buiten de deur.

2. Stel vragen

Hoe goed een kandidaat er op papier ook uitziet, het is altijd maar de vraag of iemand ook in het echt bij je bedrijf past. Om dat te ontdekken is het belangrijk dat je gericht vragen stelt wanneer je de kandidaat spreekt. Bijvoorbeeld tijdens een telefonische screening of het sollicitatiegesprek. Vragen die je kunt stellen om te ontdekken of er een cultural fit is, zijn bijvoorbeeld:

  • Waarom denk je dat je bij ons bedrijf past?
  • Hoe omschrijf je jouw ideale werkplek?
  • Wat betekent teamwork voor jou?
  • Met welk type mensen kun jij niet (goed) samenwerken?
  • Hoe gedraagt jouw ideale manager zich?
  • Heb je behoefte aan hiërarchie of juist aan vrijheid?
  • Werk je liever online of met het team op kantoor?

Pak je het graag nog grondiger aan? Vraag de kandidaat dan om voor het gesprek een online assessment te maken. Zo krijg je nog beter inzicht in bijvoorbeeld de voorkeursrollen van de sollicitant en de match met het bedrijf.

3. Bereid je voor op vragen

Grote kans dat de kandidaat tijdens het sollicitatiegesprek ook het een en ander van jou wil weten over de bedrijfscultuur. Sollicitanten zijn immers ook op zoek naar een goede cultural fit. Ze zijn bijvoorbeeld benieuwd wat de doelen zijn van de organisatie, wat jullie verstaan onder hard werken en hoe het zit met de hiërarchie. Zorg ervoor dat managers en recruiters binnen het bedrijf een duidelijk antwoord op dit soort vragen paraat hebben.

4. Bespreek de kandidaat met je werknemers

Het is slim om even te praten met iedereen die de sollicitant heeft gezien. Welke indruk kreeg de receptionist bijvoorbeeld van de sollicitant? En hoe verliep het praatje bij het koffiezetapparaat met een medewerker uit het team? Al die indrukken geven je een beeld van hoe de sollicitant is buiten de setting van een (misschien toch wel spannend) sollicitatiegesprek.

5. Practise what you preach

Leuk, al die mooie praatjes en beloftes, maar het is natuurlijk vooral belangrijk dat de bedrijfscultuur zoals je die beschrijft dagelijks voelbaar is op de werkvloer. Een nieuwe werknemer heeft het snel genoeg in de gaten als je gebakken lucht verkoopt, en dan kun je wel fluiten naar die cultural fit.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is een cultural fit?

  • Een cultural fit is een match tussen een organisatie en een werknemer op basis van gedeelde waarden, visie en gedragingen. Een goede fit zorgt ervoor dat de medewerker zich op z’n plek voelt binnen de organisatie. Dat brengt diverse positieve gevolgen met zich mee.

  • Wat is PO-fit?

  • Net als een cultural fit is een PO-fit, voluit person-organization fit, een match tussen organisatie en werknemer. De PO-fit draait niet alleen om een match qua bedrijfscultuur, maar ook om wat werkgever en werknemer elkaar te bieden hebben.

  • Wat zijn de voordelen van een cultural fit?

  • Een goede cultural fit zorgt voor gelukkige medewerkers die vaak beter presteren, langer in dienst blijven en zich gewaardeerd en vrij voelen.