Personeelsadvertentie

Een personeelsadvertentie is de redder in nood tijdens jouw zoektocht naar nieuwe aanwinsten voor je bedrijf. Ben je nu op zoek naar een plek waar je alle tips en tricks voor het opstellen van een job advertentie leert? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Lees verder en kom erachter hoe je met jouw catchy personeelsadvertentie nieuwe teamleden binnenhaalt.

Personeel nodig?

YoungCapital is dé werving en selectie specialist, dus da's zo geregeld. Vul het contactformulier in en binnen 24 uur gaan we met je in gesprek.

Wat staat er in een personeelsadvertentie?

Met een personeelsadvertentie (ook wel vacature genoemd) maak jij het werven van personeel een fluitje van een cent. Maar voor je begint met schrijven is het belangrijk om te weten waaruit zo’n advertentie precies bestaat. In een goede personeelsadvertentie vind je tenminste vijf onderdelen: de functieomschrijving, de jobvereisten en wat een kandidaat van jouw bedrijf kan verwachten.

Een pakkende introductie

Hier vertel je kort voor welke functie je de perfecte kandidaat zoekt. Je schotelt kandidaten kort een samenvatting van de job voor: wat gaan ze doen, waar doen ze dat en met wie? Als kers op de taart ga je kort in op je bedrijf, de werksfeer en wat een kandidaat van jou als werkgever kan verwachten.

Functieomschrijving

In de functieomschrijving van jouw personeelsadvertentie leg je uit welke functie momenteel beschikbaar is. Reminder: ga voor een SEO-proof functietitel. Vervolgens ga je in op de inhoud van de functie. Mocht je denken: 'Help, ik weet niet hoe ik deze functie goed overbreng aan de kandidaat.', check dan ons voorbeeld van een functieomschrijving. Tip: kies voor een beschrijving van de typische werkdag in de functie, inclusief overzichtelijke to-do list. Op die manier geef je de kandidaten alle ins en outs van de job mee, zodat zij makkelijk kunnen inschatten of de personeelsadvertentie dé match is waar ze naar op zoek zijn.

Functie-eisen

Vervolgens komen de jobvereisten om de hoek van jouw job advertentie kijken. Daarin is het belangrijk om te benoemen of bepaalde opleidingsniveaus of behaalde diploma’s een must zijn. En heeft een kandidaat unieke skills of ervaringen nodig? Onder dit kopje in je personeelsadvertentie geef je duidelijk aan wat je van de nieuwe kandidaat verwacht.

Jouw bedrijf

Het skippen van bedrijfsinformatie in een personeelsadvertentie is een echte no-go. Niet alleen geef je informatie over de bedrijfscultuur, maar ook over de arbeidsvoorwaarden. Op die manier krijgen kandidaten een duidelijk beeld van het bedrijf. Tip: vergeet niet om je bedrijf lekker op te hipen met een mooie employee value proposition. Ga bijvoorbeeld in op lekkere bonussen of de gezellige sfeer op kantoor. Zo maak je de wervingsadvertentie nog aantrekkelijker en zorg je meteen voor een stukje employer branding.

Afsluiten

Wat is een personeelsadvertentie zonder een afsluiting? Precies, een dead-end. Je wilt natuurlijk niet dat kandidaten aanvullende informatie missen. Daarom leg je als afsluiter van je wervingsadvertentie uit hoe een kandidaat kan reageren op de vacature en hoe het sollicitatieproces vervolgens verloopt. Plaats ook een call-to-action. Je weet wel, zo’n kort stukje tekst waarin je de lezer oproept om te solliciteren. Kan geen kwaad, toch?

Young Magazine

9 tips voor een personeelsadvertentie

Nu je weet waar een personeelsadvertentie uit bestaat, kun je aan de slag met de uitwerking. We leggen je graag uit hoe je in een handomdraai kandidaten voor je bedrijf kunt winnen. Pak pen en papier, en schrijf lekker mee, want deze negen tips voor een pakkende en originele personeelsadvertentie wil je niet missen.

1. Kort maar krachtig

Het schrijven van een boek is misschien leuk voor kinderboekenweek, maar wanneer je een boekwerk in je personeelsadvertentie verwerkt haken kandidaten vaak al snel af. Ook het gebruiken van moeilijke termen is een no-go. Ga voor een lekkere optimistische tekst van ongeveer 400 tot 600 woorden. Gebruik een actieve schrijfwijze en richt je met jouw vlotte babbel altijd op de kandidaten. En onthoud: de personeelsadvertentie komt niet vanuit jou, maar vanuit je bedrijf. Benieuwd naar meer tips voor het schrijven van een vacaturetekst? Check dan ons artikel of gebruik het voorbeeld.

2. Deadline stellen

Een deadline bij jouw personeelsadvertentie creërt een gevoel van urgentie bij kandidaten. Je kunt na de deadline de selectie te sluiten en over te gaan naar de volgende stap in het sollicitatieproces: het voeren van sollicitatiegesprekken. En heb je nog geen geschikte kandidaten gevonden? Dan is het verlengen van de deadline voor de aanmeldingen op jouw personeelsadvertentie ook een optie.

3. Presenteer je bedrijf

Het beschrijven van de werksfeer, de kantoorlocatie en de manier waarop nieuwe collega's worden verwelkomd is essentieel. Op die manier kunnen potentiële kandidaten bepalen of jouw bedrijf bij hen past. Verder kan het benoemen van lekkere bonussen, borrels of teamuitjes misschien wel dé reden zijn waarom kandidaten voor jouw bedrijf willen gaan.

4. Wees eerlijk

Tuurlijk, het ophipen van je bedrijf zal misschien leiden tot een stroom van sollicitaties, maar eerlijkheid is key. Maak daarom de positieve aspecten van jouw bedrijf (zoals beschreven in stap 3) niet het focuspunt in je personeelsadvertentie. Hiermee voorkom je aanmeldingen van kandidaten die enkel klaar zijn voor een feestje. Tip: laat collega’s met een soortgelijke functie omschrijven wat de plus- en minpunten van de job zijn. Zo kunnen sollicitanten de juiste afweging maken.

5. Richt je op één functiegroep

Als bedrijf ben je vast op zoek naar meerdere werknemers op verschillende afdelingen. Sommige bedrijven kiezen er daarom voor om in vacatures het volledige bedrijf te belichten, waarbij ze zich binnen één vacature op meerdere functies richten. Lekker makkelijk, denk je misschien. Maar hierbij raken zowel jij als werkgever als jouw sollicitanten het overzicht kwijt. Het opstellen van een personeelsadvertentie voor een specifieke job zorgt voor meer overzicht en vergroot de kans op het vinden van geschikte kandidaten.

6. Zet je website in

Naast een personeelsadvertentie maken is het bijhouden van je werken-bij website een belangrijk onderdeel dat je niet mag vergeten. Met je website als informatiebron leren sollicitanten bijvoorbeeld over de tone of voice en je werkgeversmerk, maar ook over welke onderwerpen er binnen jouw bedrijf centraal staan. En vergeet niet: je website is als een visitekaartje, houd deze daarom altijd up-to-date met bijvoorbeeld toffe nieuwtjes of nieuwe vacatures.

7. Vind balans tussen tekst en beeld

Een personeelsadvertentie met foto vangt meer blikken dan een advertentie met enkel zwarte letters en een paar witregels. Laat jouw advertenties daarom shinen met een passende foto, zoals een afbeelding van de functie of het bedrijfslogo.

8. Lay-out en vormgeving versus huisstijl

Met het aanhouden van een huisstijl haal je je bedrijf naar de voorgrond. Gebruik het vaste lettertype, die strakke vormgeving of juist dat toffe logo. Hierdoor heeft elke personeelsadvertentie een herkenbare uitstraling. En laat dat nu een lekkere bonus zijn voor het imago van je bedrijf.

9. Kies een passend medium

Of je nu een startersbedrijf bent of al jaren aan de top staat, elke werkzoekende moet jouw job advertentie kunnen vinden. Hoe je dat doet? Simpel, spreid je kansen. Met het plaatsen van een vacature op je bedrijfswebsite kom je namelijk niet ver. Je wil je ook kenbaar maken aan werkzoekenden die nog niet bekend zijn met het bedrijf. Ga voor het plaatsen van een vacature op een jobboard (zoals Jobbird) of op sociale media zoals met een personeelsadvertentie op Facebook of LinkedIn.

Veel gemaakte fouten bij een personeelsadvertentie

Fouten maken is menselijk en toch wil je ze bij jouw personeelsadvertentie zoveel mogelijk voorkomen. Check de punten en ontdek welke veelgemaakte fout jij misschien wel over het hoofd ziet.

  • Niet benoemen om welk dienstverband het gaat. Op deze manier weten sollicitanten niet of zij voor een parttime, fulltime of misschien wel weekend job solliciteren.
  •  
  • De bedrijfswebsite niet vermelden in de personeelsadvertentie maakt het inlezen voor een sollicitatiegesprek knap lastig.
  •  
  • Kandidaten niet de mogelijkheid geven om vragen te stellen. Het toevoegen van een contactpersoon of het verwijzen naar een contactformulier zal sollicitanten helpen om de personeelsadvertentie beter te begrijpen.
  •  
  • Het onduidelijk vermelden van de deadline. Zoals we al eerder zeiden helpt het zetten van een deadline bij de werving en selectie van kandidaten. Vergeet daarom nooit om een deadline toe te voegen, bij voorkeur zelfs aan de bovenkant van de personeelsadvertentie.
  •  
  • De werklocatie niet vermelden. Werkt jouw nieuwe collega vanuit huis of vanuit een distributiecentrum ergens in Nederland? Niemand die het weet.
  •  
  • Onderscheid maken in kandidaten. Of je een kandidaat nu geen pronouns heeft, gehuwd of juist jong of oud is, onderscheid maken is een no-go. Stel daarom nooit eisen die niks te maken hebben met de job.

Ben je nu benieuwd hoe je zo’n personeelsadvertentie helemaal op en top maakt? Ga dan snel aan de slag met ons voorbeeld.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Hoe maak je een personeelsadvertentie?

  • Een personeelsadvertentie bestaat tenminste uit drie onderdelen: de functieomschrijving, de jobvereisten en wat een kandidaat van jouw bedrijf kan verwachten. Verwerk deze onderdelen dus zeker in jouw personeelsadvertentie.

  • Wat mag er niet in een vacature advertentie?

  • Het maken van onderscheid tussen zowel verschillende genders als gehuwde of ongehuwde kandidaten is verboden. Ook zijn onterechte leeftijdseisen niet toegestaan en mag je geen eisen stellen die niks te maken hebben met de functie.