Je kent ze wel: de social butterflies van de groep. Dat zijn de mensen die van sociaal zijn hun main skill hebben gemaakt. Stiekem ben je misschien jaloers, want zij lijken moeiteloos met iedereen in gesprek te komen. Maar betekent dit dat je nooit kunt veranderen als je van nature minder sociaal bent? Spoiler alert: je kunt je sociale vaardigheden zeker ontwikkelen. Handig, want sociaal zijn is een goede competentie om op je cv te zetten, zeker voor bepaalde functies waarin je veel met anderen samenwerkt. Precies daarom lees je op YoungCapital alles over sociaal zijn. Van de betekenis tot waarom sociale vaardigheden belangrijk zijn. Check it out.
Betekenis sociaal
First things first: wat betekent sociaal zijn nou eigenlijk? Je sociale vaardigheden zijn skills die te maken hebben jouw manier van omgaan met anderen. Als je sociaal bent, kun je namelijk makkelijk met anderen omgaan, zowel op je werk als thuis of in een andere situatie. Da’s natuurlijk superbreed, daarom is ‘sociaal zijn’ een overkoepelende categorie waar allerlei competenties bij horen. Die bespreken we hieronder.
Vergelijkbare competenties
Als social butterfly kun je dus goed omgaan met andere mensen, en daarom word je vaak als aardig persoon gezien. Maar eigenlijk ben je veel meer dan alleen aardig. Om je te ontpoppen tot sociale vlinder, moet je namelijk een hoop andere competenties in je mars hebben. Sociaal zijn heeft bijvoorbeeld te maken met goed kunnen communiceren en luisteren. Zo communiceer je duidelijk wat je van een ander nodig hebt en luister jij naar de behoeften van een ander. Heeft iemand het moeilijk? Dan toon je als sociaal persoon empathie. En zijn er onderlinge frustraties? Dan ben jij de eerste die het dat uit de lucht wilt helpen.
Dikke tip: al deze losse competenties op je cv zetten is niet per se nodig. Sociaal zijn vat het namelijk perfect samen. Wel kun je je sociale skills verder toelichten tijdens een sollicitatiegesprek. Hoe je dit precies doet, lees je verderop in dit artikel.
Voorbeelden van sociale vaardigheden
Stiekem ben je altijd wel bezig met sociaal zijn. Een praatje maken met de buren, een kaartje sturen naar een ziek familielid, het hoort er allemaal bij. Maar welke competenties en skills zorgen er nou echt voor dat jij mag zeggen: ‘Ik ben een sociaal persoon’? Dat check je hieronder:
- Goed kunnen luisteren.
- Inlevingsvermogen hebben.
- Empathie hebben voor een ander.
- Duidelijk communiceren.
- Samenwerken met anderen.
- Betrokken zijn bij anderen.
- Vragen durven stellen.
- Spreken in een groep.
- Onderlinge conflicten kunnen oplossen.
Kruis je meerdere punten af? Congrats, dan ben je een echte social butterfly. En wil je nou Meer weten over deze individuele skills? Klik lekker door en ontwikkel je sociale vaardigheden nog meer.
Valkuilen van sociaal zijn
Sociaal zijn biedt veel voordelen, maar kan ook valkuilen met zich meebrengen. Als social butterfly kun je jezelf namelijk makkelijk verliezen in de verwachtingen van anderen. Je wilt dan iedereen tevreden stellen en je bewaakt je eigen grenzen niet. Het gevolg? Vette stres en mogelijk zelfs een burn-out. Gelukkig kun je daar genoeg aan doen. Werk bijvoorbeeld aan jouw assertiviteit door vaker 'nee' te zeggen als het werk je te veel wordt.
Waarom zijn sociale vaardigheden belangrijk?
Je bent altijd bezig met je sociale vaardigheden ontwikkelen, en dat begint al in je kindertijd. Denk aan het delen van je pakje drinken met een klasgenoot of samen bouwen in de blokkenhoek. En die sociale vaardigheden ontwikkel je je hele leven door. Op de middelbare school leerde je bijvoorbeeld samenwerken in groepsopdrachten, en nu weet je precies hoe je op de juiste manier samenwerkt met je collega’s.
Maar nu vraag je je misschien af: als iedereen sociaal is, waarom is het dan zo belangrijk om die sociale vaardigheden te benadrukken tijdens een sollicitatie? Da’s een goeie vraag. Werkgevers willen niet alleen dat je je werk goed doet, maar ook dat je soepel samenwerkt en bijdraagt aan een fijne sfeer op de werkvloer. Door je sociale skills te benoemen, laat je dus zien dat je een echte teamplayer bent en problemen oplost met een positieve houding.
Sociale vaardigheden ontwikkelen
Kunnen jouw sociale vaardigheden wel een opfrisbeurt gebruiken? Lucky for you lees je hier precies hoe je dat doet. Dit zijn vier manieren om je sociale skills te verbeteren:
- Vraag om feedback. Vraag collega’s of vrienden om hun eerlijke mening over jouw gedrag. Wat gaat goed en hoe kun je nog sterker in je schoenen staan? Op die manier ontdek je waar je nog aan kunt werken.
- Volg een training. Boost je sociale skills met een training. Welke training je kiest, is aan jou. Denk aan een training over omgaan met kritiek of leer hoe jij over je salaris kunt onderhandelen. Ook handig: een training volgen over ‘nee’ zeggen. Zo voorkom je dat jij straks die te aardige werknemer bent waarvan je collega’s misbruik maken.
- Let op non-verbale communicatie. Communicatie is een belangrijk onderdeel van sociaal zijn. En wist je dat veel van je communicatie non-verbaal is? Let daarom goed op dat je oogcontact maakt als je met iemand praat. Glimlachen en handgebaren gebruiken om je punt over te brengen zijn hierbij ook belangrijk.
- Speel een rollenspel. Je kunt je sociale vaardigheden verbeteren met een rollenspel. Vraag bijvoorbeeld aan een AI-bot als ChatGPT of ie je wilt helpen met het oefenen van een sollicitatiegesprek. Zo kun je alvast voorbereiden op wat je gaat zeggen.
Sociale vaardigheden aantonen
Ben jij na al deze tips en tricks een pro in sociaal zijn? Dan zit er nog maar een ding op: laat tijdens jouw sollicitatie weten dat jij dé social butterfly bent die werkgevers zoeken. Dat kan op allerlei manieren, zoals in je sollicitatiebrief en op je cv. Maar noem deze competentie ook tijdens een sollicitatiegesprek. Je vertelt dan niet alleen dat je een sociaal persoon bent, maar ook waaruit dit blijkt. Dat gaat ongeveer zo:
Sociale vaardigheden aantonen: voorbeeld 1
‘In mijn vorige functie als klantenservicemedewerker had ik dagelijks contact met allerlei mensen. Ik zorgde ervoor dat elke klant zich gehoord en begrepen voelde, zelfs wanneer ze ontevreden waren. Door goed te luisteren en empathie te tonen, kon ik vaak situaties de-escaleren en de klant toch tevreden laten ophangen. Mijn manager waardeerde het dat ik zelfs in de moeilijke gesprekken de juiste toon vond en klanten op hun gemak wist te stellen.’
Sociale vaardigheden aantonen: voorbeeld 2
‘Als projectleider in mijn vorige baan was ik verantwoordelijk voor een team van tien mensen. Het was mijn taak om te zorgen dat iedereen op één lijn zat en dat de communicatie soepel verliep. Ik nam altijd de tijd om met mijn teamleden te praten, hun ideeën te bespreken en hen te motiveren. Hierdoor bouwden we een hecht team op dat goed samenwerkte, wat resulteerde in succesvolle projectafsluitingen.’
Ontdekken wat je nog meer in huis hebt?
Check alle competenties en eigenschappen.
Key takeaways
- Betekenis: sociaal zijn betekent dat je goed kunt omgaan met andere mensen.
- Voorbeeld: voorbeelden van sociale vaardigheden zijn luisteren naar wat anderen te zeggen hebben en samenwerken met je collega’s.
- Valkuil: een valkuil van sociaal zijn is dat je iedereen tevreden wilt stellen en daardoor niet genoeg ‘nee’ zegt.
- Belang: als social butterfly vind je het niet erg om samen te werken met je collega’s en draag je bij aan een fijne werksfeer.
- Ontwikkelen: ontwikkel je social skills door te letten op je non-verbale communicatie of door een specifieke training te volgen, bijvoorbeeld over hoe je ‘nee’ leert zeggen.
Klaar om te solliciteren?
Veelgestelde vragen
-
Wat betekent sociaal zijn?
-
Wat zijn sociale competenties?
-
Waarom zijn sociale vaardigheden belangrijk?
-
Hoe kun je je sociale vaardigheden ontwikkelen?
-
Wat zijn de valkuilen van sociale vaardigheden?
Sociaal zijn betekent dat je goed kunt omgaan met andere mensen. Werkgevers vinden het fijn als je sociaal bent, want sociaal zijn betekent ook dat je een teamplayer bent die goed kan communiceren.
Bij sociaal zijn passen heel veel andere competenties die vallen onder sociale vaardigheden. Denk aan luisteren, conflicten oplossen, communiceren en empathie tonen.
Je hebt sociale skills nodig om sterke banden met mensen op te bouwen en te onderhouden. Als je deze skills goed onder de knie hebt, ben je een ster in samenwerken, en dat is superbelangrijk op de werkvloer.
Je kunt je sociale skills boosten door trainingen te volgen. Daar leer je bijvoorbeeld hoe je een goed gesprek voert of hoe je beter kunt zeggen wat je voelt. Ook handig: gebruik AI-bots voor het oefenen van je sollicitatiegesprek. Zo krijg je feedback en weet je hoe je nog beter kunt communiceren.
Een valkuil is dat je té sociaal wordt en geen grenzen meer stelt. Als social butterfly heb je bijvoorbeeld vaak moeite met ‘nee’ zeggen of voor jezelf opkomen.