Omgaan met kritiek

Kritiek ontvangen is af en toe best pittig, of het nu van je co-worker of je baas is. Dus hoe kun je het beste omgaan met kritiek? Om daar antwoord op te geven moet je natuurlijk eerst weten wat kritiek nou precies is. Want is kritiek altijd negatief? En zit er een verschil tussen kritiek en feedback? Tranquilo, YoungCapital legt het je allemaal uit. Wat jij moet weten over omgaan met kritiek, lees je hier.

Wat is kritiek?

Kritiek is een beoordeling of opmerking die gericht is op jouw gedrag, werk of prestaties. Het kan zowel positief als negatief zijn, maar vaak wordt kritiek gezien als iets negatiefs. En zo denk jij er vast ook over, want tips voor het omgaan met positieve kritiek heb je natuurlijk niet nodig. Toch is kritiek vaak helemaal niet negatief bedoeld. Sterker nog, het moet je juist beter maken. Sounds familiair? Kan kloppen, want kritiek wordt vaak verward met feedback. Feedback is een van de vormen van kritiek. In totaal zijn er drie:

  • Constructieve kritiek. Met deze vorm van kritiek geef je aan hoe iemand z’n werk kan verbeteren, zodat ie kan leren en groeien.

  • Destructieve kritiek. Deze vorm van kritiek is vaak algemeen, hard en richt zich op de persoon in plaats van het gedrag. Het werkt demotiverend en is niet nuttig voor de persoonlijke of professionele ontwikkeling van de ander.

  • Feedback. Feedback is een manier om iemand te helpen door te vertellen wat goed ging en wat beter kan, zonder dat het kwetsend is.

Omgaan met kritiek op het werk: 7 tips

De een neemt kritiek persoonlijk en de ander laat het zo van zich af glijden. En zeker als jij dat eerste type bent, kun je ons tips voor het omgaan met kritiek goed gebruiken. Zo voorkom je dat je een tikkende tijdbom wordt en binnen de kortste keren je collega’s uitscheldt.

1. Leer actief luisteren

Als je goed luistert naar de feedback van je collega, hoor je dat zij je helemaal niet bestempelen als een domme soepkip of het haantje-de-voorste. Vaak spelen die interpretaties zich alleen maar in je eigen hoofd af. Als je collega zegt dat het fijn zou zijn als anderen ook aan het woord komen tijdens een vergadering, betekent dat niet dat je voortaan je mond maar moet houden. En ja, soms heeft je collega gewoon gelijk. Misschien stelt ie wel voor dat je vroeger opstaat, omdat je altijd te laat op het werk verschijnt. Even slikken dus, en door.

2. Stel vragen

Wil je beter omgaan met kritiek? Stel dan vooral vragen. Vragen zoals: ‘Kun je een voorbeeld geven van wat je bedoelt?’ helpen je om de kritiek beter te begrijpen. Zo leer je niet alleen om te gaan met kritiek, maar haal je er ook nog waardevolle lessen uit.

3. Ga samen even zitten

Soms komt kritiek niet rechtstreeks op je af, maar via een mailtje vol opmerkingen of een document vol rode strepen. Begrijp je niet helemaal wat je collega bedoelt en voelt het alsof je persoonlijk wordt aangevallen? Ga dan samen even zitten om de kritiek door te nemen. Een goed gesprek kan veel ophelderen.

4. Schrijf feedbackpunten op

Deze tip sluit mooi aan bij de vorige. Als je in het vervolg goed wilt omgaan met negatieve kritiek, is het fijn om de feedback van je collega op te schrijven. Zo heb je gelijk een overzicht van jouw ontwikkelpunten.

5. Reageer niet direct

Spring niet gelijk in de verdediging, ook niet als de kritiek je direct wordt gegeven. Geef aan dat je er even over wilt nadenken en er later op terugkomt. Zo voorkom je dat je snel boos wordt en niet netjes reageert op de kritiek van je collega.

6. Bedank je collega

Misschien wel de belangrijkste tip van allemaal: bedank je collega voor de feedback. Nee, niet met een sarcastische ondertoon of geforceerde glimlach, maar oprecht. Ook al is het niet altijd even leuk, kritiek helpt je uiteindelijk om beter te worden in je werk. Dus dat mag best gewaardeerd worden.

7. Cursus leren omgaan met kritiek

Wil het leren omgaan met kritiek echt niet lukken? Geen zorgen, er bestaan genoeg cursussen die je hierbij kunnen helpen. Een snelle Google-zoektocht levert je zo wat opties op. Tijdens zo’n cursus leer je niet alleen beter omgaan met kritiek, maar krijg je ook meer zelfvertrouwen. En als je dat hebt, wordt kritiek ineens een stuk makkelijker om te slikken.

Key takeaways

  • Er bestaan drie soorten kritiek: constructieve kritiek, destructieve kritiek en feedback.
  • Leer omgaan met kritiek door actief te luisteren, samen de kritiek te bespreken, de feedbackpunten op te schrijven en je collega te bedanken.

Klaar om te solliciteren?



Veelgestelde vragen

  • Hoe moet je reageren op kritiek?

  • Luister eerst goed naar wat de ander te zeggen heeft en stel vragen om de ander echt te begrijpen. Soms voel je je misschien aangevallen en is het niet slim om direct te reageren. Geef in dat geval aan dat je over de feedback wilt nadenken en er later op terugkomt.

  • Waarom kan ik niet goed tegen kritiek?

  • Veel mensen voelen zich persoonlijk aangevallen door kritiek. Dat kan aan jouw onzekerheid liggen, maar ook aan de manier hoe de ander jouw kritiek geeft.

  • Wat is het verschil tussen kritiek en feedback?

  • Feedback is een onderdeel van kritiek. Het betekent dat je je collega niet persoonlijk aanvalt, maar juist tips geeft waardoor zij beter worden in hun werk. Andere onderdelen van kritiek zijn constructieve en destructieve kritiek.