Competentie: betrokkenheid

Voel jij je betrokken bij je werk omdat het team je nodig heeft of omdat je achter de missie van het bedrijf staat? Betrokkenheid komt in allerlei vormen, en het is een van de belangrijkste competenties die werkgevers graag in hun medewerkers zien. Denk maar eens aan al die medewerkersbetrokkenheidsonderzoeken. Dus eh, ben jij een beetje betrokken? En hoe herken je dat eigenlijk in jezelf? Je kunt je betrokkenheid trouwens ook vergroten. Hoe je dat doet, en hoe je je betrokkenheid vervolgens kunt tonen, verklappen we in dit artikel.

Betrokkenheid betekenis

Grote kans dat je wel een idee hebt van wat betrokken zijn ongeveer inhoudt. Maar wat is betrokkenheid nou écht? Als je betrokken bent, voel je je verbonden met het bedrijf waarvoor je werkt en het werk dat je doet. Je zet je in om de doelen van de organisatie te bereiken en hebt, zoals ze dat altijd zo mooi noemen, ‘hart voor de zaak’.

Heb je dit nou totaal niet? Dan heb je je baan eigenlijk alleen om moneys binnen te slepen. Het tegenovergestelde van betrokken zijn is dan ook desinteresse. Best logisch dat bedrijven daar niet heel vrolijk van worden. Gelukkig voelen de meeste medewerkers zich op een bepaalde manier betrokken bij hun werk en komt het niet heel vaak voordat jouw betrokkenheid echt een nul is. Zie deze competentie daarom als een soort schaal: hoe meer betrokken je je voelt, hoe gelukkiger je manager daar van wordt en hoe meer jij je op je plek voelt op je werk.

Soorten betrokkenheid

Waarom je je precies betrokken voelt bij een bedrijf, kan verschillen. Daarom onderscheiden we drie soorten betrokkenheid:

  • Affectieve betrokkenheid betekent dat je je herkent in de missie en visie van het bedrijf. Je voelt je echt thuis in de organisatie en wilt er daarom in de toekomst blijven werken.
  • Normatieve betrokkenheid betekent dat je bij het bedrijf wilt blijven omdat jouw team je nodig heeft of omdat je het gevoel hebt dat de organisatie niet zonder je kan. De betrokkenheid komt dus vooral door een gevoel van morele verplichting.
  • Continuerende betrokkenheid betekent dat je je betrokken voelt, omdat je op dit moment geen goed alternatief hebt. Je hebt de moneys nodig en kan geen andere goede baan vinden, bijvoorbeeld.

Vergelijkbare competenties

Betrokkenheid gaat vaak hand in hand met loyaliteit, maar deze twee competenties zijn toch niet helemaal hetzelfde. Loyaliteit gaat over hoe trouw jij bent aan een organisatie. Je praat bijvoorbeeld niet slecht over het bedrijf en blijft trouw, zelfs als je bepaalde dingen aan je baan niet leuk vindt. Voel je je betrokken bij het bedrijf, dan ben je vaak ook loyaal. Maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Vaak is dit afhankelijk van welke soort betrokkenheid je voelt en in welke mate. Voel je continuerende betrokkenheid? Dan ben je bijvoorbeeld meestal niet heel loyaal. Bij sterke affectieve betrokkenheid is de kans dan weer heel groot dat je loyaal bent.

Vaak heeft betrokkenheid een grote invloed op andere competenties. Stel je maar voor: als je je betrokken voelt bij een bedrijf, doe je harder je best om goede resultaten te leveren. Dat maakt je resultaatgerichter. Ook geeft het je een sterker verantwoordelijkheidsgevoel, omdat je je bewust bent van jouw invloed op de bedrijfsresultaten. Je kunt dus wel zeggen dat een sterke betrokkenheid de basis is voor het ontwikkelen van jouw andere vaardigheden. Je ontwikkelt je ten slotte makkelijker in een organisatie waar je je betrokken bij voelt.

Voorbeelden van betrokkenheid

Voel jij je affectief of normatief betrokken bij jouw werk? Of blijft het bij continuerende, of zelfs helemaal geen betrokkenheid? Hoe meer jij je herkent in deze punten, hoe sterker jouw betrokkenheid is:

  • ‘Wij’ gebruiken bij verhalen over de organisatie, in plaats van ‘zij’.
  • Zelf verantwoordelijkheid nemen zonder het af te schuiven op managers.
  • Opbouwende feedback geven op toekomstplannen van het management.
  • Trots zijn op het bedrijf en dit ook in de vrije tijd laten zien.
  • Meedenken en voorstellen doen om werkwijzen te verbeteren.
  • Actief meedoen met vergaderingen en meedenken.
  • Het niet erg vinden om af en toe over te werken of een stapje extra te zetten.
  • Collega’s graag helpen, ook als dit buiten het takenpakket valt.
  • Bijdragen aan een prettige werksfeer.
  • Op de lange termijn bij het bedrijf willen blijven werken.
  • Het bedrijf uit zichzelf promoten op socialmedia.
  • Meedoen met teambuilding en bedrijfsuitjes.
  • Extra taken oppakken buiten de verantwoordelijkheden.
  • Onderdeel zijn van een commissie of ondernemingsraad.

Betrokkenheid valkuilen

Tja, je kunt natuurlijk ook doorslaan in je betrokkenheid met het bedrijf waar je werkt. Als je overbetrokken bent, kun je werk maar moeilijk loslaten en ben je er ook in je vrije tijd mee bezig. De valkuil van betrokkenheid is dan ook dat je work-life balance verstoort kan raken en je in het ergste geval overwerkt raakt. Pas daar voor op, want jezelf naar een burn-out werken, daar wordt niemand gelukkig van. Dus hoe betrokken je ook bent, laat die laptop gewoon lekker dicht na werktijd.

Waarom is betrokkenheid belangrijk?

Werkgevers zien graag betrokkenheid in hun medewerkers. Hartstikke logisch, want betrokken werknemers zetten zich graag in voor het bedrijf, zorgen voor goede resultaten en helpen zelfs om de werksfeer te verbeteren. En ook voor jou is het fijn om je betrokken te voelen bij je werk. Dan heb je namelijk meer plezier in je job en zit je lekkerder in je vel. Bovendien blijf je waarschijnlijk een stuk langer werken bij een bedrijf waarvan jij achter de missie en bedrijfscultuur staat. Dat zorgt weer voor een stukje zekerheid en stabiliteit.

Betrokkenheid ontwikkelen

Hoe betrokken je bent heeft deels te maken met hoe goed de organisatie waar je werkt bij jou past. Dat betekent dat jouw werkplek invloed heeft op hoe betrokken jij je voelt. Zo voel je je waarschijnlijk meer betrokken als je goede ontwikkelingsmogelijkheden hebt. Maar het tonen van betrokkenheid is ook een competentie die je kunt ontwikkelen. Zo doe je dat:

  • Verdiep je in de resultaten en plannen van de organisatie. Misschien deelt jouw werkplek de kwartaalresultaten of vertelt de CEO elk jaar de plannen voor de aankomende periode. Laat dit niet aan je voorbijgaan en probeer echt te begrijpen wat dit betekent. Stel vragen en geef feedback of suggesties als daar ruimte voor is. Worden de bedrijfsresultaten niet gedeeld? Vraag hier dan naar bij je manager.
  • Bedenk hoe de samenwerking en werkwijze in het team beter kan. Neem eens een momentje om goed na te denken over hoe jouw team z’n werk doet. Bijna altijd zijn er wel verbeterpunten te vinden en jij kunt hier zelf aan bijdragen. Schrijf je ideeën op, maak ze concreet en plan een meeting in met je manager. Dan kan die deze feedback mooi meenemen. Wie weet krijg je zelfs de ruimte om zelf verbeteringen aan te brengen.
  • Sluit je aan bij een commissie of raad. Vooral grote bedrijven hebben meestal een ondernemingsraad of meerdere commissies die zich focussen op bepaalde thema’s binnen het bedrijf. Zoek uit hoe dit zit bij jouw werkplek en kijk eens of jij je bij een van deze organisaties kunt aansluiten. Je werkt dan namelijk actief mee aan het verbeteren van het bedrijf én je kunt dit op je cv zetten. Als dat geen goed voorbeeld van betrokkenheid is…
  • Bied aan om extra taken op te pakken. Lukt het prima om jouw wekelijkse taken af te werken? Leun dan niet achterover, maar vraag je manager of je extra taken op kunt pakken. Da’s niet alleen fijn voor je manager, maar geeft ook veel voldoening én je scoort er punten mee bij je beoordelingsgesprek.

Betrokkenheid aantonen

Voel jij je snel betrokken bij een organisatie? Slim idee dan om dit op je cv te zetten, want het is een gewilde kernkwadranten, betrokkenheid. Maar bereid je dan natuurlijk wel voor om uit te leggen waaruit blijkt dat jij zo betrokken bent. Bijvoorbeeld in je motivatiebrief of tijdens je sollicitatiegesprek. Geef van jouw betrokkenheid het liefst voorbeelden uit je vorige baan, maar wie weet kun je ook wel een mooie situatie uit je privéleven noemen.

Betrokkenheid aantonen: voorbeeld 1

‘Tijdens mijn vorige baan als developer merkte ik dat er veel mis was met de bestaande code van de website en heb ik dit samen met mijn team lead stapje voor stapje aangepakt bovenop mijn dagelijkse taken. Uiteindelijk zag de website er zo top uit, dat ik echt trots was op mijn werk en vanaf dat punt elk klein slordigheidje meteen corrigeerde, zelfs als dat me wat meer tijd kostte.’

Betrokkenheid aantonen: voorbeeld 2

‘Helaas is de vorige organisatie waar ik werkte gestopt, maar ik heb daar jarenlang met plezier en trots gewerkt. Ik kon mij volledig vinden in de missie van het bedrijf: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan helpen, wat hun struggles ook zijn en hoe lastig het ook is. Vandaar dat ik elke dag met plezier en motivatie naar mijn werk ging en soms zelfs in het weekend met cliënten belde. Ik heb het idee dat jullie organisatie een gelijksoortige missie heeft, dus het lijkt me geweldig om mijn passie hier met net zo veel betrokkenheid voort te zetten.’

Ontdekken wat je nog meer in huis hebt?

Check alle competenties en eigenschappen.


Key takeaways

  • Betekenis: de definitie van betrokkenheid is je verbonden voelen met het bedrijf waar je werkt en het werk dat je doet.
  • Voorbeeld: je bent trots op het bedrijf en laat dit in je vrije tijd zien, je doet actief mee aan vergaderingen en geeft constructieve feedback.
  • Valkuil: als je overbetrokken bent, loop je de kans om overwerkt te raken.
  • Belang: betrokkenheid is belangrijk omdat werkgevers waarde hechten aan medewerkers die een stapje extra zetten. En als betrokken medewerker voel jij je meer op je plek.
  • Ontwikkelen: je kunt je betrokkenheid vergroten: verdiep in je resultaten en plannen van het management, bedenk hoe de werkwijze in je team beter kan en pak extra taken op.

Klaar om te solliciteren?

Veelgestelde vragen

  • Wat versta je onder betrokkenheid?

  • De betekenis van betrokkenheid is een verbondenheid voelen met het bedrijf waar je werkt en het werk dat je doet.

  • Hoe toon je betrokkenheid?

  • Door voorbeelden te geven van situaties waarin jouw betrokkenheid naar voren kwam. Bijvoorbeeld wanneer je extra taken oppakte of verbetervoorstellen gaf.

  • Is betrokkenheid een kwaliteit?

  • Betrokkenheid ligt op het raakvlak van een competentie en een persoonlijke eigenschap. Vaak word ie ook wel als kernkwaliteit gezien. Je kunt je betrokkenheid namelijk ontwikkelen, maar het is deels verbonden met je persoonlijkheid.

  • Waarom is betrokken zijn belangrijk?

  • Duh: werkgevers houden van betrokken medewerkers. Maar ook voor jou is het fijn als je je betrokken voelt bij je werk, want dan zit je lekkerder op je plek.

  • Hoe kun je betrokkenheid vergroten?

  • Een paar tips om je betrokkenheid te verhogen: verdiep je in de bedrijfsresultaten, doe een verbetervoorstel bij je manager, pak extra taken op of sluit je aan bij de ondernemingsraad.

  • Waaruit blijkt dat je betrokken bent?

  • Je praat bijvoorbeeld in de ‘we’ vorm over het bedrijf waar je werkt, bent geïnteresseerd in de toekomstplannen, doet actief mee tijdens vergaderingen en wilt op lange termijn bij het bedrijf blijven werken.

  • Welke vormen van betrokkenheid zijn er?

  • Affectieve betrokkenheid betekent dat je je in sync voelt met de missie en visie van het bedrijf. Normatieve betrokkenheid betekent dat je voelt dat jouw team of het bedrijf jou nodig heeft. En continuerende betrokkenheid is dat je je betrokken voelt omdat je geen alternatief hebt.