Competentie: visie

Weet jij altijd precies waar je naartoe wilt werken en waarom? Grote kans dat je dan een sterke visie hebt. En daar kun je een heleboel mee, want als je geen visie hebt, heb je vaak ook geen doelen en raak je al snel de kluts kwijt. Maar wat is visie dan concreet? En hoe werk jij aan je persoonlijke of professionele visie? Dat lees je allemaal in dit artikel. Scrol dus snel verder en ontdek hoe jij een visionair wordt.

Visie betekenis

Visie, wat is dat nou eigenlijk? Visie is een ander woord voor toekomstbeeld. Als je een visie hebt, weet je dus precies hoe de toekomst eruit moet zien. Visies zijn inspirerend en motiverend, en ze zijn meestal gericht op persoonlijke of professionele ambities en doelen. Zo kun je een visie hebben voor het bedrijf waar je werkt, maar ook voor jezelf. Dat laatste noem je een persoonlijke visie. Je weet dan precies wat je wilt bereiken in je carrière of persoonlijke leven.

Vergelijkbare competenties

Visie en analytisch denken lijken op elkaar omdat ze beide gaan over het begrijpen van informatie en problemen. Het verschil zit ’m in de aanpak: visie gaat over het vormen van een toekomstbeeld en het bedenken van creatieve langetermijnplannen, terwijl analytisch denken draait om het analyseren van feiten en details om tot oplossingen te komen. Visie is dus meer toekomstgericht en breed, terwijl analytisch denken meer gaat over het oplossen van specifieke, directe problemen.

Nu horen we je denken: ‘Creatieve langetermijnplannen? Is visie dan niet gewoon hetzelfde als creativiteit?’. Nope. Visie is jouw jouw toekomstbeeld: de richting die je op wilt gaan en de doelen die je wilt bereiken. Creativiteit, daarentegen, is wat je nodig hebt om die visie te realiseren. Het zijn de frisse, originele ideeën en slimme oplossingen die je helpen om je koers te volgen en je plannen om te zetten in werkelijkheid.

Een competentie als leiderschap sluit goed aan op visie. Leiderschap en visie hebben beide te maken met richting geven en anderen inspireren. Het verschil is alleen dat visie gaat over het creëren van een toekomstbeeld, terwijl leiderschap draait om mensen motiveren, beslissingen nemen en teams leiden om die visie waar te maken. Met een visie kijk je dus waar je naartoe wilt, en leiderschap gaat over hoe je daar samen met anderen komt.

Voorbeelden van visie

Visie is een mooie competentie om op je cv te zetten, vooral als je solliciteert naar een managementfunctie. Als manager is het namelijk belangrijk dat je een helder toekomstbeeld hebt en anderen kunt inspireren. Maar voordat je deze competentie op je cv zet, is het slim om te checken of je wel een echte visionair bent. Hieronder vind je daarom de kenmerken van een visionair. Hoe meer punten je afvinkt, hoe sterker jouw visie is.

  • Weten waar je naartoe wilt en hoe je daar komt.
  • Altijd vooruit denken en je langetermijndoelen in de gaten houden.
  • Mensen enthousiast maken over jouw plannen en toekomstbeelden.
  • Trends en ontwikkelingen in je vakgebied volgen en daarop anticiperen.

Visie valkuilen

Een persoonlijke of professionele visie hebben is top, maar er is ook een keerzijde. Je bent dan zo gefocust op de toekomst dat je het nu uit het oog verliest. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je belangrijke dagelijkse taken over het hoofd ziet. In een sollicitatiegesprek kun je dit als ontwikkelpunt benoemen: ‘Soms ben ik zo bezig met het grote geheel, dat ik vergeet aandacht te besteden aan de kleine details’.

Waarom is visie belangrijk?

Op de werkvloer zorgt een sterke visie ervoor dat je projecten en teams de juiste richting opstuurt. Het helpt je om kansen te zien, trends te spotten en strategische keuzes te maken die bijdragen aan de langetermijndoelen van de organisatie. Als visionair ben jij dus degene die anderen inspireert en richting geeft. Maar visie is niet alleen belangrijk op professioneel gebied. Persoonlijk gezien helpt visie je om je eigen doelen en ambities helder te krijgen. Met een sterke persoonlijk visie wordt het voor jou namelijk makkelijker om keuzes te maken die passen bij je toekomstplannen.

Visie ontwikkelen

Misschien weet je nog helemaal niet goed wat jouw ideale toekomstbeeld is. Gelukkig is dat niet erg, want met onze tips leer jij hoe je je eigen professionele of persoonlijke visie kunt ontwikkelen. Lees maar mee:

  • Maak een SWOT-analyse. Start met een deep dive in je huidige situatie. Gebruik een SWOT-analyse (sterkten, zwakten, kansen, bedreigingen) om helder te krijgen waar je staat. Dit helpt je niet alleen om je huidige positie te begrijpen, maar maakt het ook eenvoudiger om je toekomstige doelen te bepalen.
  • Maak je visie zichtbaar. Heb je een toekomstvisie bedacht voor jezelf? Zorg dan dat je visie niet alleen maar op papier staat, maar maak je visie ook waar. Je hebt al op papier staan welke stappen je moet zetten om van jouw visie waarheid te maken. Het enige wat je nu nog moet doen, is deze stappen volgen.
  • Blijf flexibel. Je ideeën moeten kunnen meegroeien met nieuwe informatie en veranderingen. Kijk daarom regelmatig naar je visie en pas je toekomstbeeld aan als dat nodig is.

Visie aantonen

Nice, je hebt onze tips opgevolgd en je persoonlijke visie geformuleerd. Nu vraag je je misschien af: ‘Hoe formuleer je een visie als je gaat solliciteren?’. Geen zorgen, wij staan klaar om je te helpen. Hieronder vind je twee voorbeelden: het eerste voorbeeld is gericht op een professionele visie en het tweede voorbeeld op een persoonlijke visie. Gebruik ze vooral ter inspiratie als je zelf gaat solliciteren. Zo benoem je jouw visie straks makkelijk in je motivatiebrief of tijdens een sollicitatiegesprek.

Visie aantonen: voorbeeld 1

‘In mijn vorige rol als manager bij Webshopping zag ik een kans om binnen een jaar onze verkoop met 10% te verhogen door klanten betere productaanbevelingen te geven. Mijn idee was om een slim AI-systeem in te zetten dat klanten automatisch producten aanbeveelt op basis van hun vorige aankopen. Door dit systeem in te voeren, steeg onze verkoop met 15% en zagen we 18% meer terugkerende klanten binnen een jaar.’

Visie aantonen: voorbeeld 2

‘In mijn tijd als koerier bij Koeriersdiensten BV stelde ik een vijfjarig plan op om mezelf naar een leiderschapsrol te ontwikkelen. Door gerichte trainingen en het aannemen van extra verantwoordelijkheden behaalde ik binnen drie jaar een promotie naar teamleider, wat mijn carrière een stevige boost heeft gegeven.’

Ontdekken wat je nog meer in huis hebt?

Check alle competenties en eigenschappen.


Key takeaways

  • Betekenis: visie is een ander woord voor toekomstbeeld. Als visionair weet je precies hoe jouw situatie of die van een organisatie er in de toekomst uit moet zien.
  • Voorbeeld: je bent een visionair als je weet waar je naartoe wilt en hoe je daar komt.
  • Valkuil: als je je te veel richt op de toekomst, focus je je niet meer op wat er in het nu gebeurd.
  • Belang: een visie hebben is belangrijk, omdat je met een sterke visie teams en projecten de juiste kant opstuurt.
  • Ontwikkelen: ontwikkel je visie door een SWOT-analyse te maken, een toekomstbeeld te bedenken, je visie zichtbaar te maken voor anderen en flexibel te blijven.

Veelgestelde vragen

  • Wat is visie?

  • Als je een visie hebt, heb je een bepaald beeld voor de toekomst. Je weet dan precies waar je naartoe wilt en hoe je daar komt. Je kunt zowel een professionele als een persoonlijke visie hebben.

  • Hoe kan ik een competentie als visie ontwikkelen?

  • Ontwikkel je eigen visie door eerst een SWOT-analyse te maken. Hierdoor weet je waar je op dit moment staat. Vervolgens bedenk je waar je heen wilt (toekomstbeeld) en hoe je dit aanpakt. Check regelmatig of jouw visie nog past bij jou of het bedrijf waar je werkt.

  • Hoe formuleer ik een visie?

  • Dat ligt natuurlijk aan je eigen visie. In dit artikel vind je twee voorbeelden: een persoonlijke en een professionele visie. Gebruik ze vooral ter inspo als je gaat solliciteren.