Picture this: een team vol frisse energie, creativiteit en een vernieuwde blik op hoe je te werk gaat. Dat is wat je krijgt door jongeren te werven voor jouw bedrijf. Generatie Z is helemaal klaar voor de arbeidsmarkt, maar hoe krijg je deze generatie enthousiast voor je organisatie? YoungCapital laat je zien waarom Gen Z energy zo belangrijk is en hoe je het aanpakt om jongeren te werven. Ready? Let’s go.
Waarom is young energy belangrijk?
Misschien vraag je je af waarom je jongeren zou werven. Nou, de wereld verandert sneller dan ooit. Technologie, duurzaamheid en inclusiviteit zijn geen nice-to-haves meer, maar must-haves. Bedrijven die willen groeien, hebben dus frisse perspectieven nodig. En daar komt young energy bij kijken. Jongeren helpen je op de hoogte te blijven van alle veranderingen en trends. Generatie Z in het bijzonder gaat als een Swiffer door je stoffige bedrijf heen. Hun energieke blik stimuleert innovatie, vernieuwt bedrijfsculturen en helpt om toekomstbestendig te blijven.
De kracht van young energy
Werken met Gen Z betekent een frisse wind door je bedrijf. Deze generatie groeide op in een tijd waarin je nog drie keer op je mobiel moest klikken voor de letter C en maakte de transformatie naar Snapchat-filters en AI mee. Omgaan met verandering is dus geen issue. Maar wat zijn de voordelen van hun young energy?
- Gen Z denkt out of the box en heeft nieuwe ideeën.
- Jongeren zijn tech-savvy en opgegroeid met smartphones en AI. Ze snappen hoe technologie werkt en hoe je het slim inzet.
- Bij Gen Z zit flexibiliteit in hun DNA.
- Gen Z stimuleert nieuwe manieren van werken die de samenwerkings- en communicatievaardigheden verbeteren.
- Jongeren geven makkelijker grenzen aan. Hun mindset zorgt voor minder burn-outs of werkstress.
- Deze generatie werkt hard en vooral efficiënt. Veel mensen denken dat Gen z lui is, maar niks is minder waar.
Hoe versterken young en boomer energy elkaar?
Stel je een team voor waarin de tech-savvy mindset van Gen Z wordt gecombineerd met de strategische ervaring van Boomers. Terwijl Gen Z een innovatieve oplossing bedenkt, zorgen de Boomers dat deze praktisch uitvoerbaar is. Samen zijn ze onverslaanbaar.
Jongeren werven in een krappe arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt is al jaren krap. Dus je verzetten tegen jongeren werven is bijna geen optie meer. Steeds meer bedrijven proberen jong talent binnen te halen. Hoe zorg je dat ze voor jou kiezen? Jongeren werven is niet alleen een kwestie van vacatures plaatsen, het gaat om hoe je jezelf presenteert:
- Employer branding. Laat zien waar je voor staat. Gen Z kiest voor bedrijven met een missie.
- Impact maken. Past bij het vorige punt, maar is net anders. Naast een missie kiest Gen Z voor bedrijven die bijdragen aan een betere wereld.
- Flexibele werkomgeving. Hybride werken of thuis werken zijn een must in het arbeidsvoorwaardenpakket.
- Focus op groei. Zorg voor opleidingsmogelijkheden.
- Wees waar zij zijn. Platforms zoals TikTok en Instagram zijn cruciaal. Gebruik storytelling via social media om te laten zien hoe het is om bij jou te werken. Jongeren hebben veel keuze, omdat er veel personeel wordt gezocht. Eigenlijk moet jij dus meer solliciteren bij hen dan zij bij jou. Voorbeeld: laat in een TikTok-serie jonge medewerkers van verschillende afdelingen vertellen over hun werkdag. Gen Z is video-based en komt zo gelijk in aanmerking met de authenticiteit van jouw merk.
Jongeren werven en behouden
Jongeren werven is één ding, maar hoe zorg je dat je die young energy in je bedrijf houdt? Nog een stereotype van Gen Z is dat ze snel opgeven en banenhoppers zijn. Werken met Gen Z betekent investeren in een cultuur waarin ze zich gehoord en gewaardeerd voelen. Focus op deze punten, dan behoud je Gen Z werknemers:
- Feedbackcultuur. Yep, Gen Z zoekt bevestiging. Vertel ze hoe ze het doen én hoe ze kunnen groeien.
- Mentoring. Mix young energy met boomer energy en zorg dat collega’s uit verschillende generaties van elkaar leren in plaats van zich aan elkaar te irriteren.
- Betekenisvol werk. Laat zien hoe hun bijdrage impact maakt, zowel binnen als buiten het bedrijf.
- Inclusieve bedrijfscultuur. Gen Z houdt van diversiteit. Verschillende thema’s zijn hierbij belangrijk. Denk aan seksuele geaardheid, genderexpressie, afkomst en religie.
Kortom: young energy is onmisbaar op de werkvloer. Heeft jouw bedrijf de energie van jongeren nodig? YoungCapital helpt je hierbij, want work needs young energy.
FAQs
Waar zijn jongeren in geïnteresseerd op de werkvloer?
Gen Z is vooral geïnteresseerd in impact maken, persoonlijke ontwikkeling en een gezonde balans tussen hun werk- en privéleven.
Wat zoeken jongeren in een werkgever?
Generatie Z bereiken doe je vooral door binnen je bedrijf te focussen op eerlijkheid, flexibiliteit en de kans om door te groeien.
Waar worden jongeren blij van op werk?
Jongeren werven werkt het beste door ze enthousiast te maken over het bedrijf. Dat doe je door een inclusieve cultuur te promoten, zinvol werk te bieden en te zorgen voor een innovatieve werkomgeving.