Generatie Z op de werkvloer

Inclusiviteit, memes en TikTok-dansjes als marketingstunt: Generatie Z op de werkvloer is nog relatief nieuw, maar heeft nu al veel impact. Maar wanneer ben je Gen Z? En wat betekent Gen Z eigenlijk? In dit artikel komt alles over deze vernieuwende generatie voorbij. Check it out.

Generatie Z kenmerken

  • Geboren tussen 1997 en 2012.
  • Ook bekend als digital natives, Gen Z en Generatie Zoomer.
  • Deze ipad kids zijn opgegroeid met digitale platformen, zoals TikTok en YouTube.
  • Vinden social justice, duurzaamheid en activisme belangrijk en zijn open minded.
  • Kunnen makken switchen en multitasken hebben daarom een voorliefde voor snelle informatie.

Wat is Gen Z?

Generatie Z, afgekort Gen Z, bestaat uit de mensen die zijn geboren tussen 1997 en 2012. Ze staan ook wel bekend als digital natives, oftewel mensen die zijn opgegroeid met technologie en het internet als onderdeel van hun leven. Anders dan de Millennials, zijn zij vanaf jongs af aan opgegroeid met het internet, social media en smartphones. Totaal ondergedompeld in de digitale wereld dus.

Gen Z verwerkt informatie snel, multitaskt moeiteloos tussen schermen en past zich makkelijk aan nieuwe technologieën aan. En mede doordat ze zo zijn opgegroeid met het internet, komen ze veel in aanraking met onderwerpen als sociale rechtvaardigheid, inclusiviteit en duurzaamheid. Niet gek dus, dat Gen Z dit belangrijk vindt en snel neigt naar activisme.

Kenmerken Gen Z op de werkvloer

  • Technologie is hun tweede natuur.
  • Hebben behoefte aan flexibiliteit.
  • Werk is niet hun leven.
  • Veranderen moeiteloos mee.
  • Hechten waarde aan diversiteit en inclusie.
  • Staan open voor continue feedback en erkenning.

Samenwerken met Generatie Z

Gen Z is in 2024 de jongste generatie op de arbeidsmarkt. Heel belangrijk dus, om te begrijpen hoe Generatie Z zich op de werkvloer gedraagt en waar zij behoefte aan hebben. Ken Gen Z, en je haalt het uiterste uit hun talenten. Weten hoe? Check onze tips:

1) Digital First

Gen Z houden van snelle communicatie. Werk daarom in een cloud, zodat jouw medewerkers in een handomdraai bij hun documenten kunnen.

2) Flexibel & hybride werken

Gen Z is niet tijd of plaatsgebonden. Een 9 tot 5 job is dan ook niet meer van deze tijd. Geef een tijdsbestek waarin ze bereikbaar moeten zijn, maar laat voor de rest de resultaten spreken. Zo werken ze optimaal en kunnen ze ook andere afspraken hebben during the day. Verplicht elke dag naar de werkplek komen is dan ook niet Gen Z approved.

3) Regelmatig feedbacken

Gen Z wil groeien en houdt van openheid. Regelmatig feedbacken hoort hierbij,j anders zijn ze zo vertrokken. Tips nodig? Je leest er alles over in onze artikelen over feedbackcultuur, constructieve feedback en meer.

4) Neem ze mee in besluitvorming

Geef Gen Z op het werk a voice. Ze worden namelijk graag betrokken bij belangrijke beslissingen en bloeien op als ze de kans krijgen hun ideeën te delen. En dat pakt vaak goed uit: printen op duurzaam papier en een pingpongtafel in de kantine is per slot van rekening niet bedacht door de Babyboomers binnen je bedrijf.

5) Werk aan diversiteit en inclusie

Diversiteit, gelijkheid en inclusie is een must voor Generatie Z op de werkvloer. Hoog tijd dus om een bedrijfscultuur te creëren waarin alle medewerkers zich welkom en gewaardeerd voelen, ongeacht hun achtergrond en identiteit.

6) Bied ontwikkelingsmogelijkheden

Lang op één plek blijven zitten? Boring. Bied mogelijkheden voor professionele groei en de ontwikkeling van je medewerkers. Generatie Z op de werkvloer is ambitieus en gemotiveerd om nieuwe vaardigheden te leren en te groeien in hun carrière. Kan dat niet bij jou, dan gaan ze lekker ergens anders heen. Zorg daarom voor voldoende trainingen, workshops en mentorprogramma's om hun ontwikkeling te ondersteunen.

Key takeaways

  • Gen Z is geboren tussen 1997 en 2012.
  • Deze generatie is opgegroeid in een tijd van technologische revolutie en staat bekend om hun behendigheid op digitale platforms.
  • Generatie Z de werkvloer hecht waarde aan flexibiliteit, betekenisvol werk, diversiteit en inclusie, en ze staan open voor continue feedback.
  • Gebruik moderne communicatiemiddelen om effectief met Gen Z te werken. Denk aan direct messaging.
  • Gen Z waardeert ontwikkelingsmogelijkheden en is gemotiveerd om nieuwe vaardigheden te leren en te groeien in hun carrière.

Veelgestelde vragen

  • Wat is Gen Z?

  • Gen Z is de generatie mensen die zijn geboren tussen 1997 en 2012. Deze generatie, ook bekend als Gen Z en Generatie Zoomer, staat voornamelijk bekend om hun multitasking skills en voorliefde voor snelle informatie.

  • Wat wil Gen Z op de werkvloer?

  • Generatie Z op de werkvloer maakt graag gebruik van moderne communicatiemiddelen, zoals instant messaging en sociale media. Ook willen ze flexibele werktijden en de mogelijkheid om te blijven leren en groeien.

  • Waarom wil Gen Z niet werken?

  • Gen Z wil wél werken, alleen is werk niet hun belangrijkste doel. Maak een job daarom aantrekkelijk en interessant. In dit artikel lees je hoe je Gen Z’ers een toffe werkplek biedt.

  • Leidinggeven aan millennials en generatie z?

  • Houd als leidinggevende rekening met de wensen van je Gen Z’ers. Zo is hybride werken met flexibele werktijden een must.

  • Wat zoekt Gen Z in een baan?

  • Gen Z’ers zoeken een job waarin zij kunnen groeien en zichzelf kunnen ontwikkelen. Wanneer je als werkgever dan ook geen ontwikkelingsmogelijkheden aanbiedt, nemen ze al snel de benen.