Interpersoonlijke vaardigheden

Ooit gehoord van interpersoonlijke vaardigheden? Dat zijn de skills die je nodig hebt om soepel met anderen te kunnen omgaan en werken. Wil je meer weten? Lees verder, want hier ontdek je welke interpersoonlijke skills er precies zijn, waarom ze zo belangrijk zijn en hoe je ze kunt verbeteren. Dan sta jij straks je mannetje in samenwerkingen en gesprekken.

Interpersoonlijke vaardigheden betekenis

Interpersoonlijke vaardigheden en competenties, die ook wel menselijke vaardigheden of interpersoonlijke factoren worden genoemd, zijn eigenschappen die bepalen hoe je met anderen omgaat in sociale situaties. Bijvoorbeeld hoe je omgaat met iemand met een verdrietige collega en welke rol jij aanneemt in een groep. Omdat deze kenmerken aangeboren zijn, kun je ze lastig zelf aanleren. Al is het niet onmogelijk. Met een cursus anger management leer je jezelf bijvoorbeeld beheersen tijdens een ruzie met je collega. En zo zijn er nog veel meer manieren om je interpersoonlijke skills verder te ontwikkelen, maar daarover later meer.

Interpersoonlijke vaardigheden worden vaak in één adem genoemd met soft skills, maar er zit een verschil tussen de twee. Soft skills zijn vaardigheden die vaak aangeboren zijn, zoals creativiteit, aanpassingsvermogen en ruimtelijk inzicht. Interpersoonlijke vaardigheden daarentegen, gaan specifiek over hoe je met anderen omgaat, bijvoorbeeld hoe je communiceert. Interpersoonlijke vaardigheden vallen dus wel onder soft skills, maar andersom is dit niet het geval.

Voorbeelden van interpersoonlijke vaardigheden

Interpersoonlijke vaardigheden gebruik je dus voor interacties die je hebt met andere mensen. Maar welke vaardigheden zijn dat dan? We doen een greep uit de lijst en zetten de belangrijkste interpersoonlijke vaardigheden mét voorbeelden voor je op een rij:


Interpersoonlijke vaardigheid Uitleg
Assertiviteit Je durft jezelf te laten horen en staat stevig in je schoenen, zonder anderen te overrulen.
Communiceren Je zorgt ervoor dat jouw boodschap altijd helder en overtuigend overkomt, of je nu spreekt of schrijft.
Conflicthantering Je herkent snel als er iets speelt en weet conflicten met een positieve instelling op te lossen.
Empathie Je snapt je eigen emoties en die van anderen en gebruikt deze kennis om je in te leven in een ander.
Leiderschap Je motiveert, begeleidt en ondersteunt anderen en zorgt ervoor dat jouw team in de juiste richting beweegt.
Luisteren Je bent volledig aanwezig in gesprekken, kijkt mensen aan en vangt de belangrijkste details op.
Onderhandelen Je vindt het perfecte evenwicht tussen jouw wensen en die van anderen.
Probleemoplossing Je ziet meteen oplossingen voor problemen en denkt in mogelijkheden in plaats van obstakels.
Samenwerken Je werkt soepel samen met anderen en zorgt ervoor dat iedereen z’n steentje bijdraagt.

Waarom zijn interpersoonlijke vaardigheden belangrijk?

Jouw interpersoonlijke vaardigheden zorgen ervoor dat interacties tussen jou en anderen soepel verlopen. Da’s handig, want zo kan je belangrijke boodschappen veel beter zenden en ontvangen. Niet gek dus dat er beroepen zijn waarbij je deze skills specifiek onder de knie moet hebben. Docenten bijvoorbeeld. Als docent geef je jouw leerlingen veel info mee, zowel in de praktijk als op sociaal gebied. Als je dus zelf jouw interpersoonlijke vaardigheden niet goed ontwikkeld hebt, wordt het lastig om je leerlingen uit te leggen hoe ze moeten delen en ruzies kunnen oplossen. Maar ook andere beroepen krijgen veel te maken met interpersoonlijke skills. Denk aan zorgmedewerkers, maatschappelijk werkers en winkelmedewerkers.

Interpersoonlijke vaardigheden ontwikkelen

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: interpersoonlijke vaardigheden zijn vaak aangeboren, maar je kunt ze wel aanleren. En eh, je bestaande vaardigheden verbeteren kan natuurlijk ook. Dit is hoe je dat aanpakt:

  • Oefen met gesprekstechnieken. Vraag aan een collega of vriend of ie jou wil helpen met oefenen. Tijdens het gesprek vat je samen wat de ander zegt en je stel je open vragen. Let ook op je lichaamstaal en zorg dat je eigen boodschap duidelijk en kort is. Door dit vaak te doen, word je vanzelf beter in gesprekken voeren.
  • Schakel een coach in. Nee, niet zo’n schreeuwer die jouw precies vertelt hoe je iets moet aanpakken. Een coach kan je juist helpen om je bewust te worden van je gedrag. Zo kom je er dus sneller achter hoe jij op bepaalde situatie reageert.
  • Reflecteer op jezelf. Als je je eenmaal bewust bent van je eigen houding en gedrag, kun je op jezelf reflecteren. Doe dit regelmatig, bijvoorbeeld wekelijks. Je schrijft dan voor jezelf op wat de afgelopen week goed ging en wat je nog wilt verbeteren.

Interpersoonlijke vaardigheden aantonen

Op je cv een hele lijst van interpersoonlijke vaardigheden zetten is onoverzichtelijk, een tikkie egocentrisch en vooral niet handig. Maar hoe leg je dan wél uit dat jij precies weet hoe je met anderen moet omgaan? Simpel: daar heb je je sollicitatiegesprek voor. Gebruik de STAR-methode om verder toe te lichten hoe je jouw people skills hebt ingezet in je werk of op je opleiding. Toch nog lastig? Gebruik onze voorbeelden er inspo:

Interpersoonlijke vaardigheden aantonen: voorbeeld 1

‘In mijn vorige baan als logistiek medewerker werkte mijn afdeling nauw samen met andere afdelingen, maar ik merkte dat er miscommunicatie ontstond, wat leidde tot vertragingen. Ik heb toen het initiatief genomen om een wekelijkse vergadering te organiseren waarin we problemen bespraken en verwachtingen afstemden. Door actief te luisteren en de zorgen van collega's serieus te nemen, konden we beter met elkaar samenwerken en is het project op tijd afgerond.’

Interpersoonlijke vaardigheden aantonen: voorbeeld 2

‘Als klantenservicemedewerker had ik vaak te maken met boze of gefrustreerde klanten. In plaats van defensief te reageren, bleef ik kalm en probeerde ik altijd begrip te tonen voor hun situatie. Ik stelde vragen om hun problemen volledig te begrijpen en bood vervolgens passende oplossingen aan. Hierdoor lukte het me om niet alleen de klant tevreden te stellen, maar ook een positieve relatie op te bouwen, wat leidde tot klantloyaliteit.’

Ontdekken wat je nog meer in huis hebt?

Check alle competenties en eigenschappen.


Key takeaways

  • Betekenis: interpersoonlijke vaardigheden zijn de skills die bepalen hoe jij je gedraagt in sociale situaties.
  • Voorbeeld: empathie, luisteren, communiceren, samenwerken en assertiviteit.
  • Belang: interpersoonlijke vaardigheden zorgen ervoor dat interacties tussen jou en anderen soepel verlopen.
  • Ontwikkelen: verbeter je interpersoonlijke skills door te oefenen met gesprekstechnieken, een coach in te schakelen en op jezelf te reflecteren.

Klaar om te solliciteren?



Veelgestelde vragen

  • Wat zijn interpersoonlijke vaardigheden?

  • Interpersoonlijke vaardigheden zijn de skills die bepalen hoe jij je gedraagt in sociale situaties. Bijvoorbeeld hoe je reageert tijdens een ruzie en welke rol jij aanneemt binnen een team.

  • Wat is een synoniem voor interpersoonlijke vaardigheden?

  • Interpersoonlijke vaardigheden worden ook wel menselijke vaardigheden of (in het Engels) people skills genoemd.

  • Hebben jullie voorbeelden van interpersoonlijke competenties en vaardigheden?

  • Voorbeelden zijn: luisteren, communiceren, empathisch vermogen, oplossingsgerichtheid, conflicthantering en leiderschap.

  • Wat zijn interpersoonlijke factoren?

  • Interpersoonlijke factoren is de manier waarop je je opstelt tegenover een ander. Hoe jij je opstelt is namelijk van invloed op de kwaliteit van het gesprek.