Ken je dat? Je hebt een discussie op werk, voelt je geïrriteerd en niet begrepen, maakt nog een scherpe opmerking en de boel loopt volledig uit de hand. Ineens heb je ruzie met een collega. Die los je vast graag asap weer op, want zo’n conflict maakt samenwerken lastig en is natuurlijk ook niet goed voor de sfeer. Wil je ook een ruzie op het werk oplossen? Check snel onze tips.
Ruzie op het werk oplossen: zo doe je dat
Die ene irritante of vervelende collega kun je in het ergste geval nog negeren. Maar een persoonlijk conflict met een collega kun je maar beter oplossen, voordat de situatie straks helemaal onwerkbaar wordt. Geen idee hoe je dat aanpakt? Met onze tips is de lieve vrede dichterbij dan je denkt.
1. Even afkoelen
Logisch dat je graag snel op zoek gaat naar een oplossing. Maar neem eerst allebei wel even de tijd om af te koelen. Zolang de emoties nog hoog zitten is het moeilijk om een goed gesprek te voeren en maak je het misschien alleen maar erger. Zorg er dus voor dat je eerst kalmeert en neem de tijd om na te denken hoe je met de situatie wilt omgaan.
2. Praat de ruzie snel uit
Met ‘de tijd nemen’ bedoelen we trouwens geen weken. Zodra je bent gekalmeerd kun je de ruzie met je collega het best zo snel mogelijk oplossen. Als je daarmee wacht kom je waarschijnlijk alleen maar in ongemakkelijke situaties terecht of lopen de irritaties zelfs nog verder op. Da’s niet alleen vervelend voor jou en je collega, maar ook voor de rest van het team.
3. Plan iets in
Het is misschien verleidelijk om het conflict met je collega even snel uit te praten bij de koffieautomaat. Dat voelt lekker lowkey, maar levert vaak niet de beste oplossing op. Grote kans dat een van jullie twee halverwege het gesprek door moet naar een meeting en jullie niet de tijd hebben om alles uit te praten. Aan zo’n halfbakken aanpak heb je niks. Schiet daarom een meeting in, boek een ruimte en blijf net zolang zitten totdat alles besproken is.
4. Don’t judge
Je bent boos, dat begrijpen we. Toch is het niet slim om vol in de aanval te gaan. Als je veel kritiek uit voelt je collega zich veroordeeld en stelt die zich minder snel open voor jouw standpunten. Dat schiet natuurlijk niet op als jullie het goed willen maken.
5. Luister écht
Ook heel belangrijk als je ruzie met een collega op het werk wilt oplossen: luister naar de andere kant van het verhaal. Klamp je niet krampachtig vast aan je eigen perspectief, maar probeer je ook in te leven in je collega. Wat vindt en wil die? Laat je collega rustig uitpraten zonder in de verdediging te schieten en luister écht. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde: ook jij moet de kans krijgen om rustig je verhaal te doen.
6. Zoek naar raakpunten
Om de ruzie met je collega op te lossen moeten jullie elkaar ergens in het midden weer zien te vinden. Ook al hebben jullie een meningsverschil, er zijn vast ook raakpunten. Jullie werken immers voor dezelfde organisatie aan een gezamenlijk doel. Da’s vast een mooi startpunt. Onderzoek samen waarover jullie het eens en oneens zijn en sluit compromissen als dat nodig is.
7. Schakel hulp in
Heb je alle voorgaande stappen al geprobeerd, maar is het conflict op het werk met je collega nog niet opgelost? Dan kun je altijd nog de hulp inroepen van een derde partij. Bijvoorbeeld je manager of iemand van de HR-afdeling. Voelt misschien een beetje kinderachtig, maar soms is deze stap echt nodig als je je werksituatie wilt verbeteren. Vertel eerst wel aan je collega dat je iemand inschakelt voor bemiddeling. Anders word je straks nog beschuldigd van klikken of klagen bij de baas.
8. Werk aan jullie werkrelatie
Zijn jullie eruit, met of zonder hulp? Dan is het slim om aan jullie werkrelatie te werken. Maak bijvoorbeeld duidelijke werkafspraken, deel eens een compliment uit en sta open voor feedback. Zo voorkom je dat je straks wéér ruzie op het werk krijgt, en het is ook nog eens goed voor de sfeer op de werkvloer.
Key takeaways
- Een ruzie met een collega op het werk kun je het best zo snel mogelijk oplossen. Maar niet voordat je bent afgekoeld.
- Neem de tijd om de ruzie uit te praten. Plan een meeting in en boek een ruimte waar jullie ongestoord kunnen praten zolang als nodig is.
- Ga niet in de aanval en oordeel ook niet. Luister in plaats daarvan naar wat je collega te zeggen heeft en vertel ook jouw kant van het verhaal.
- Ga op zoek naar raakvlakken om de ruzie met je collega op te lossen. Sluit eventueel compromissen als dat nodig is.
- Komen jullie er samen niet uit? Schakel dan hulp in van bijvoorbeeld je manager of een HR-medewerker.
- Het werk is nog niet gedaan als het conflict met je collega is opgelost. Blijf investeren in jullie werkrelatie om nieuwe ruzies te voorkomen.
Tijd om te solliciteren
Jouw volgende baan vind je tussen onze vacatures. Grijp je kans en ga per direct aan de slag.
Veelgestelde vragen
-
Hoe ga je om met een conflict met je collega?
-
Wat moet je niet doen bij een conflict met een collega?
Koel eerst even af en praat de ruzie daarna samen uit. Blijf altijd professioneel en oordeel niet. Vertel jouw kant van het verhaal en luister goed naar de ander. Zoek vervolgens samen naar raakpunten. Komen jullie er niet uit? Schakel dan hulp in van een derde partij.
Het is niet slim om de ander te beschuldigen of om te roddelen over je collega. Ook onprofessioneel gedrag is not done. En hoe verleidelijk het misschien ook is, negeer je collega niet. Dat lost het probleem niet op en zorgt vaak alleen maar voor meer spanningen.