Klantadviseur

Sta jij bekend om je topadviezen en zit het met je communicatieve skills wel goed? Logisch dat je het beroep klantadviseur dan wel ziet zitten. In deze functie help je klanten van een bedrijf zo goed mogelijk. Niet alleen door vragen te beantwoorden, maar ook door met advies op maat te komen. Benieuwd wat een klantadviseur nog meer doet of wat je in huis moet hebben voor deze job? In dit artikel komt het allemaal voorbij. Liever meteen solliciteren? Kan ook. Via onderstaande button kom je bij onze vacatures.

Wat is een klantadviseur?

Een klantadviseur is een professional in de klantenservice die klanten helpt en adviseert over de producten of diensten van een bedrijf. Dit doet ie door vragen te beantwoorden, problemen op te lossen en advies te geven op basis van de wensen van de klant. Een andere naam voor klantadviseur is klantenservicemedewerker. Deze twee functietitels worden vaak door elkaar gebruikt, al zijn er subtiele verschillen. Een klantenservicemedewerker richt zich namelijk vooral op het helpen van klanten die een vraag of probleem hebben, terwijl een klantadviseur ook een adviserende en verkoopgerichte rol heeft. Ga je solliciteren voor deze functie? Check dan wel goed hoe de werkgever de functienaam interpreteert.

Wat doet een klantadviseur?

Als klantadviseur is het jouw belangrijkste taak om klanten te helpen met vragen en problemen en advies te geven over producten en diensten van het bedrijf. Je bent het eerste aanspreekpunt voor klanten en zet je in voor een zo hoog mogelijke klanttevredenheid. Klanten die vragen hebben kloppen bij jou aan, meestal telefonisch, per mail of via de chat, maar soms ook face to face. Jij helpt ze verder door zo goed mogelijk antwoord te geven op vragen over producten, bestellingen, facturen of wat dan ook. Ook als de klant een probleem heeft met een product of dienst of niet tevreden is, ga je op zoek naar een passende oplossing. Soms schakel je hiervoor met andere afdelingen.

Een klantadviseur heet niet voor niets een adviseur. Naast klanten helpen met bestaande vragen en problemen, bied je net dat beetje extra door klanten te adviseren over welke producten of diensten goed bij ze passen. Je rol is dus ook adviserend en verkoopgericht. Je achterhaalt de behoeften van de klant en komt op basis daarvan met passende producten of diensten.

Taken van een klantadviseur

  • Vragen van klanten beantwoorden, bijvoorbeeld over producten, bestellingen en facturen.
  • Problemen van klanten met een product of dienst oplossen.
  • Klachten behandelen.
  • Schakelen met verschillende afdelingen om de beste oplossingen te vinden.
  • Klanten adviseren over welke producten of diensten goed bij ze passen.
  • Verkoopgesprekken voeren en offertes opstellen.
  • Meedenken over manieren om de service te verbeteren en de klanttevredenheid te verhogen.

Salaris klantadviseur 2025

De hoogte van het klantadviseur salaris varieert nogal. Wat je verdient in deze functie, hangt af van verschillende factoren. Over het algemeen geldt: hoe meer ervaring je hebt en hoe groter je verantwoordelijkheden zijn, hoe meer je verdient. Bovendien betalen werkgevers in bepaalde sectoren meer dan in andere. Als starter verdien je vaak rond het minimumloon, maar je kunt mooie stappen maken als klantadviseur. Het loon van een senior loopt op tot zo’n € 3.700 bruto per maand.

Waar kun je werken als klantadviseur?

Als klantadviseur kun je bij allerlei soorten bedrijven en organisaties aan de slag. Ten eerste bij elk bedrijf met een klantenservice. Veel grote bedrijven in de telecomsector (zoals KPN), banken (zoals ABN AMRO of ING), verzekeringsmaatschappijen (zoals Achmea) en webwinkels (zoals Bol) hebben er een. Maar ook bij overheidsinstellingen werken klantadviseurs. Je helpt burgers dan met vragen over bijvoorbeeld uitkeringen, belastingen of vergunningen. Of ga bij een callcenter aan de slag, waar je telefonisch vragen beantwoordt en problemen oplost voor klanten van verschillende bedrijven. Je kunt ook in de detailhandel werken als klantadviseur. Dat is vooral een aanrader als je klanten graag face to face helpt en adviseert.

Klantadviseur worden

Er is geen specifieke opleiding vereist om klantadviseur te worden, al heb je met bepaalde opleidingen wel een streepje voor bij veel werkgevers. Denk aan mbo- en hbo-opleidingen in de richting communicatie of commercie. Enige ervaring met klantcontact komt ook van pas, maar is vaak geen harde eis.

Het is als klantadviseur vooral belangrijk dat je goede communicatieve skills hebt. Zo moet je goed kunnen luisteren, duidelijk zijn en je kunnen inleven in de klant. Daarbij denk je in oplossingen en blijf je geduldig en vriendelijk, ook als klanten boos of gefrustreerd zijn. Alleen zo lukt het om écht klantgericht te zijn en klanten tevreden te stellen. Om klanten goed te kunnen adviseren, moet je natuurlijk ook over de nodige productkennis beschikken. Die doe je vaak vanzelf op als je aan de slag gaat, maar het is wel handig als je affiniteit hebt met de producten of diensten die het bedrijf aanbiedt.

Klaar om klantadviseur te worden?

Met onze sollicitatietips wordt solliciteren een makkie. Check bijvoorbeeld hoe je een motivatiebrief voor de klantservice schrijft of wat je moet doen als je geen reactie op je sollicitatie krijgt.


Doorgroeien als klantadviseur

Klaar voor de volgende stap? Als klantadviseur heb je verschillende doorgroeimogelijkheden, afhankelijk van je skills. Als een leidinggevende rol bij je past, is een baan als teamleider klantenservice vast iets voor je. Je stuurt dan een team van klantadviseurs aan en bent verantwoordelijk voor hun prestaties en ontwikkeling. Uiteindelijk kun je misschien zelfs de manager van de hele klantenserviceafdeling worden.

Je kunt ook een overstap maken naar een andere rol waarin je ervaring als klantadviseur van pas komt. Denk aan een baan als accountmanager of salesmedewerker als je bijvoorbeeld commercieel sterk bent.

Key takeaways

  • Klantadviseur betekenis: een professional in de klantenservice die vragen van klanten beantwoordt, problemen oplost en advies geeft.
  • Taken: vragen van klanten beantwoorden, problemen oplossen, klachten behandelen, advies op maat geven en de service en klanttevredenheid verbeteren.
  • Salaris: tussen het minimumloon en € 3.700 bruto per maand.
  • Werkplek: bij bedrijven met een klantenservice, in de detailhandel, bij een overheidsinstelling of bij een callcenter.
  • Functie-eisen: een specifiek diploma is vaak niet vereist, werkervaring in klantcontact is een pre. Het is belangrijk dat je communicatief sterk en oplossingsgericht bent.
  • Doorgroeimogelijkheden: je kunt doorgroeien naar leidinggevende, zoals teamleider klantenservice, of naar een commerciële functie als salesmedewerker.

Vacatures klantadviseur




Veelgestelde vragen

  • Wat is een klantadviseur?

  • Een klantadviseur is iemand die klanten helpt en adviseert over de producten of diensten van een bedrijf. Dit beroep wordt ook wel klantenservicemedewerker genoemd.

  • Wat doet een klantenadviseur?

  • De belangrijkste taken van een klantadviseur zijn vragen beantwoorden en problemen oplossen van klanten. Een klantadviseur behandelt ook klachten en adviseert klanten over welke producten of diensten het beste bij ze passen.

  • Hoeveel verdien je als klantadviseur?

  • Het salaris van een klantadviseur hangt sterk af van ervaring, opleiding, verantwoordelijkheden en de sector. Over het algemeen ligt het salaris in deze functie tussen het minimumloon en € 3.700 bruto per maand.

  • Wat is het verschil tussen een klantenservicemedewerker en een klantenserviceadviseur?

  • Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt, omdat de taken overlappen. Er is wel een klein verschil: een klantenservicemedewerker focust vooral op problemen oplossen en vragen beantwoorden, terwijl een klantadviseur een meer adviserende rol heeft.