Zo’n beetje iedereen kent het beroep administratief medewerker wel, maar weet je ook wat deze functie precies inhoudt? Er valt namelijk van alles onder de administratie, van data-invoer en facturen versturen tot dossiers opstellen. Dus wat doet een administratief medewerker allemaal? Tipje van de sluier: dat verschilt per organisatie en hangt af van je specialisme. In dit artikel leggen we uit hoe deze baan eruit kán zien. Zo krijg je snel een beter beeld van deze functie. Tuurlijk gaan we ook in op andere interessante info, zoals het salaris en de benodigde opleiding. Genoeg te ontdekken hier dus.
Op deze pagina

Wat is een administratief medewerker?
Een administratief medewerker is iemand die de administratie van een bedrijf of organisatie bijhoudt. Het is een ondersteunende en uitvoerende rol die op verschillende manieren wordt ingevuld, afhankelijk van de werkgever. Je verwerkt bijvoorbeeld belangrijke documenten en gegevens en verstuurt facturen. Binnen dit beroep kun je je specialiseren, bijvoorbeeld als financieel administratief medewerker, juridisch administratief medewerker, logistiek administratief medewerker, medisch administratief medewerker of commercieel administratief medewerker. Maar ook een receptionist is een bepaald soort administratief medewerker. Wat je taken ook zijn, als administratief medewerker ben je heel belangrijk voor het reilen en zeilen van een bedrijf.
Let op: administratief medewerker wordt weleens als synoniem gebruikt voor administrateur. In kleinere organisaties worden deze functies zelfs vaak gecombineerd. Maar er zijn ook bedrijven waarbinnen deze functies echt verschillen. Administrateurs voeren dan complexere taken uit en hebben meer verantwoordelijkheid dan administratief medewerkers.
Wat doet een administratief medewerker?
De taken van een administratief medewerker verschillen per organisatie en hangen af van je specialisme. Als allround bedrijfsadministratief medewerker houd je je vooral bezig met taken als archivering, documenten en formulieren verwerken en rapporten opstellen. Je bent veel bezig met data en helpt andere afdelingen door administratieve ondersteuning te bieden. Zo zorg je ervoor dat de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf soepel verloopt.
Je specialisatie bepaalt welke werkzaamheden je als administratief medewerker nog meer hebt en waar je focus op ligt. Misschien ben je verantwoordelijk voor de communicatie en beantwoord je de telefoon en handel je e-mails af. Of ga je als financieel administratief medewerker aan de slag met facturen, debiteurenbeheer, declaraties en inkoopadministratie. Binnen deze brede functie is er altijd wel een specialisatie te vinden die goed bij je past.
Taken van een administratief medewerker
- Gegevens invoeren, controleren en bijwerken in computersystemen.
- Rapporten en overzichten opstellen.
- Documenten en dossiers organiseren en bijhouden.
- Post en e-mails verwerken.
- Telefoon beantwoorden en gesprekken doorverbinden.
- Afspraken en bijeenkomsten plannen.
- Facturen en betalingen verwerken.
- Ondersteunen bij personeelsadministratie.
Salaris administratief medewerker 2025
Wat verdient een administratief medewerker? Logisch dat je daar nieuwsgierig naar bent, maar het salaris van een administratief medewerker loopt flink uiteen. Wat je verdient, hangt onder meer af van je ervaring, verantwoordelijkheden en werkgever. Als starter begin je soms met het minimumloon. Dit loopt op tot zo’n € 4.000 bruto per maand als je meer ervaring opdoet, meer verantwoordelijkheden krijgt en/of je specialiseert.
Salaris administratief medewerker 2025 | Salaris per maand |
---|---|
Junior administratief medewerker | Minimumloon |
Medior administratief medewerker | € 3.250 |
Senior administratief medewerker | € 4.000 |
Waar kun je werken als administratief medewerker?
Als administratief medewerker kun je in zo’n beetje elke sector en organisatie werken. In de meeste bedrijven en organisaties zijn administratieve werkzaamheden namelijk belangrijk voor de dagelijkse gang van zaken. Wat werkgevers betreft heb je dus veel opties. Ga je in de publieke sector of in het bedrijfsleven aan de slag? En kies je dan voor een multinational of het mkb? Wat het ook wordt, als administratief medewerker heb je een kantoorbaan en werk je nauw samen met collega’s van je eigen en andere afdelingen. Soms is (deels) thuiswerken mogelijk.
Administratief medewerker opleiding
Als je administratief medewerker wilt worden, kun je verschillende opleidingen volgen. Welke opleiding je precies nodig hebt, hangt af van het niveau en de complexiteit van de job die je het op het oog hebt. Er zijn verschillende mbo-opleidingen in een administratieve richting, zowel op niveau 2, 3 als 4. Voor allround functies is het vaak voldoende als je weet hoe je basistaken uitvoert, zoals archiveren en data-invoer. Dit leer je tijdens de opleiding Bedrijfsadministratief Medewerker. Met een opleiding tot Financieel Administratief Medewerker richt je je meer op boekhouding en financiële administratie. Lijkt het je leuk om taken als agendabeheer en klantcontact op te pakken? Kies dan voor een opleiding als Management Assistant of Office Assistant.
Je kunt als toekomstig administratief medewerker ook een opleiding op hbo-niveau volgen. Denk aan Officemanagement, Bedrijfskunde of Human Resource Management (HRM). Met zo’n opleiding vergroot je je kansen op een leidinggevende of gespecialiseerde functie.
Administratief medewerker zonder diploma
Good to know: sommige werkgevers vragen geen specifieke diploma’s. Zij vinden ervaring en skills belangrijker. In dat geval kun je via praktijkervaring of interne trainingen groeien in de functie.
Competenties en vaardigheden administratief medewerker
Om als administratief medewerker goed je werk te kunnen doen, is het belangrijk dat je bepaalde competenties en vaardigheden bezit. Zo moet je administratief werk heel nauwkeurig uitvoeren om fouten te voorkomen en is het belangrijk dat je organisatorisch sterk bent. Dat maakt het makkelijk om documenten en gegevens geordend te houden en taken efficiënt te plannen. Vaak werk je met vertrouwelijke gegevens, dat vraag om integriteit en betrouwbaarheid.
Klaar om administratief medewerker te worden?
Met onze sollicitatietips wordt solliciteren een makkie. Check bijvoorbeeld hoe je een motivatiebrief voor administratief medewerker schrijft of hoe je solliciteert via LinkedIn.
Key takeaways
- Administratief medewerker is een ondersteunende en uitvoerende functie die ervoor zorgt dat de dagelijkse gang van zaken binnen een bedrijf soepel verloopt.
- Taken zijn data-invoer, rapporten opstellen, documenten en dossiers verzorgen en andere afdelingen administratief ondersteunen. Overige taken verschillen per werkgever.
- Het salaris van een administratief medewerker ligt tussen het minimumloon en € 4.000 bruto per maand.
- Je kunt bij vrijwel alle soorten organisaties en bedrijven werken als administratief medewerker.
- Je kunt verschillende mbo- en hbo-opleidingen volgen als je administratief medewerker wilt worden. Soms kun je ook zonder diploma aan de slag.
- Het is als administratief medewerker belangrijk dat je nauwkeurig werkt, efficiënt en organisatorisch sterk bent en verantwoordelijk omgaat met vertrouwelijke info.
Overzicht administratief medewerker
Vacatures administratief medewerker
Veelgestelde vragen
-
Wat zijn je taken als administratief medewerker?
-
Wat is het salaris van een administratief medewerker?
-
Heb je een diploma nodig voor administratief medewerker?
De taken van een administratief medewerker zijn divers en variëren van gegevensverwerking en dossiers bijhouden tot mails afhandelen en facturen verzenden. Check als je gaat solliciteren dus altijd de administratief medewerker functieomschrijving in je favo vacature.
Het salaris van een administratief medewerker ligt meestal ergens tussen het minimumloon en € 4.000 bruto per maand. Dit is afhankelijk van ervaring, verantwoordelijkheden en werkgever.
Een diploma is niet altijd nodig als je al relevante werkervaring hebt. Maar een relevante mbo- of hbo-opleiding in de richting administratie vergroot je kansen op een baan zeker.