Goederenstromen, transport en voorraadbeheer vind je fantastisch, maar je bent ook gewoon een kei in administratie. Als logistiek administratief medewerker combineer je dit allemaal in één functie. Met jouw foutloze administratie ben je cruciaal voor een soepel logistiek proces. Klinkt als een toffe uitdaging, maar wat komt er allemaal bij deze job kijken? Wat zijn je taken en wat is je salaris als logistiek administratief medewerker? En welke opleiding heb je eigenlijk nodig? Dat en meer lees je op deze pagina.
Op deze pagina

Wat is een logistiek administratief medewerker?
De naam verklapt al een hoop: een logistiek administratief medewerker is een administratief medewerker binnen de logistieke sector. Zie het dus als een specialisme binnen de administratie, zoals er ook financieel administratief medewerkers, medisch administratief medewerkers en technisch administratief medewerkers zijn. Als logistiek administratief medewerker combineer je je administratieve skills met je kennis van de logistiek.
Wat doet een logistiek administratief medewerker?
Als logistiek administratief medewerker ben je belangrijk voor het logistieke proces van een bedrijf. Je zorgt er namelijk voor dat alles op administratief en organisatorisch vlak goed geregeld is. Waar je je tijdens een werkdag zoal mee bezighoudt, verschilt per werkgever. Je voert bijvoorbeeld ordergegevens in de systemen in, maakt facturen aan en stelt transport- en douanedocumenten op of controleert deze. Soms ondersteun je bij de transport- en leveringsplanning en heb je daar contact over met chauffeurs, leveranciers en klanten. Of je houdt je bezig met voorraadbeheer en plaatst bestellingen als producten bijna out of stock zijn. Werk je bij een wat kleinere logistieke organisatie? Dan heb je als logistiek administratief medewerker soms ook werkzaamheden op het gebied van klantenservice.
Taken van een logistiek administratief medewerker
- Orders verwerken door gegevens in te voeren.
- Ondersteunen bij de transportplanning.
- Transport- en douanedocumenten opstellen.
- De voorraad bijhouden en nieuwe goederen bestellen.
- Contact onderhouden met leveranciers.
- Administratieve documenten verwerken, zoals vrachtbrieven en douanepapieren.
- Vragen over leveringen en orders beantwoorden.
- Rapportages en analyses maken voor het management.
Logistiek administratief medewerker salaris 2025
Hoe hoog je salaris is, hangt als logistiek administratief medewerker vooral af van je ervaring, opleiding en werkgever. Zo betalen grote bedrijven over het algemeen beter dan kleine en verdien je vaak meer als je een relevante (mbo-)opleiding hebt gevolgd. Als starter verdien je meestal net iets meer dan het minimumloon, maar dit kan flink oplopen als je meer ervaring opdoet of je specialiseert. Als senior logistiek administratief medewerker verdien je tot zo’n € 3.800 bruto per maand.
Waar werkt een logistiek administratief medewerker?
Je kunt als logistiek administratief medewerker aan de slag bij alle bedrijven en organisaties waar goederenstromen een rol spelen. Denk aan transportbedrijven, distributiecentra, magazijnen en fabrieken, waar je de inkomende en uitgaande goederenstromen coördineert en de bijbehorende documenten verzorgt. Maar bijvoorbeeld ook groothandels (zoals Sligro en HANOS) en andere bedrijven in de detailhandel hebben logistiek administratief medewerkers nodig om de goederenstroom van het magazijn naar de winkels te loodsen.
Logistiek administratief medewerker opleiding en skills
Voor een baan als logistiek medewerker heb je administratieve skills nodig én moet verstand hebben van logistieke processen. Er bestaat helaas geen specifieke logistiek administratief medewerker opleiding die je klaarstoomt voor dit beroep. In plaats daarvan vragen veel werkgevers om een opleiding in de richting logistiek of administratie op minimaal mbo-niveau. Als je al wat ervaring hebt met bijvoorbeeld douanedocumenten en invoersystemen in dat mooi meegenomen, maar anders volg je daarvoor een aanvullende cursus. Zo leer je bijvoorbeeld alles over transport- en douanedocumenten en heb je de ERP-systemen in no time onder de knie.
Daarnaast zijn bepaalde competenties en eigenschappen belangrijk als logistiek administratief medewerker. Zo moet je nauwkeurig kunnen werken, zodat je alle documenten en gegevens correct invult. En dankzij jouw organisatietalent houd je overzicht over de bestellingen, het transport en de voorraad. Verder heb je veel contact met leveranciers, chauffeurs en klanten, dus communicatieve skills komen goed van pas. Werk je ook nog eens oplossingsgericht (bye, logistieke knelpunten) en zijn je digitale vaardigheden on point? Dan ben jij geknipt voor deze job.
Klaar om logistiek administratief medewerker te worden?
Met onze sollicitatietips wordt solliciteren een makkie. Check bijvoorbeeld hoe je een motivatiebrief voor administratief medewerker schrijft of je een salarisonderhandeling aanpakt.
Key takeaways
- Een logistiek administratief medewerker combineert administratieve skills met kennis van logistieke processen om goederenstromen soepel te laten verlopen.
- Taken zijn bijvoorbeeld ordergegevens invoeren, transportdocumenten opstellen, nieuwe goederen bestellen, contact onderhouden met leveranciers en rapportages verzorgen.
- Het salaris van een administratief medewerker ligt meestal tussen het minimumloon en € 3.800 bruto per maand.
- Een logistiek administratief medewerker werkt bij een bedrijf waar goederenstromen een rol spelen, zoals een transportbedrijf, distributiecentrum, magazijn of fabriek.
- Om logistiek administratief medewerker te worden heb je een achtergrond in de administratie of logistiek nodig.
Overzicht logistiek administratief medewerker
Vacatures logistiek administratief medewerker
Veelgestelde vragen
-
Wat doet een logistiek administratief medewerker?
-
Wat verdient een logistiek administratief medewerker?
-
Wat is de rol van een administratief medewerker bij een logistiek bedrijf?
Een logistiek administratief medewerker zorgt voor de administratieve afhandeling van logistieke processen binnen een bedrijf. Deze medewerker is verantwoordelijk voor de orderverwerking en facturatie, stelt transportdocumenten op en houdt contact met leveranciers.
Dat verschilt. Meestal ligt het salaris van een logistiek administratief medewerker ergens tussen het minimumloon en € 3.800 bruto per maand.
Als administratief medewerker bij een logistiek bedrijf heb je een brede ondersteunende rol. Jij zorgt ervoor dat de communicatie en administratie tussen de logistieke, financiële en operationele afdelingen soepel verloopt.