Jij bent zeker een echte regelaar en houdt van organiseren, communiceren en ondersteunen? Daarom ben je bij ons artikel over het beroep ambtelijk secretaris beland. In deze functie ben jij de steun en toeverlaat van een ondernemingsraad (OR) of medezeggenschapsraad (MR). Maar wat doet een ambtelijk secretaris precies? Welke opleiding moet je doen? En hoe word je er een? Zo veel vragen. Geen zorgen, in dit artikel vind je alle antwoorden.
Op deze pagina

Wat is een ambtelijk secretaris?
Een ambtelijk secretaris (of OR-secretaris) is de onmisbare schakel tussen een ondernemingsraad (OR), medezeggenschapsraad (MR) of cliëntenraad en de rest van de organisatie. Weet je wat zo’n raad is? Dat zijn werknemers die namens het personeel overleggen met de directie. Over arbeidsomstandigheden, bijvoorbeeld. Het ambtelijk secretariaat zorgt ervoor dat alles op rolletjes loopt door vergaderingen te plannen, notulen te maken en de leden te adviseren over procedures en wetgeving.
Een ambtelijk secretaris is niet zomaar een administratieve duizendpoot, maar heeft ook een strategische en adviserende functie. Je bent niet alleen bezig met papierwerk, maar ook met beleidszaken, controle op afspraken en wetten en het soepel laten verlopen van de medezeggenschap. Kortom: je hebt een andere functie dan een secretaresse, want dan heb je vooral administratieve taken. En een ambtelijk secretaris doet ook meer dan bijvoorbeeld een notulist, je bent de rechterhand van de raad.
Wat doet een ambtelijk secretaris?
De taken van een ambtelijk secretaris verschillen per organisatie, maar één ding is zeker: je speelt een centrale rol in het overlegproces. Jij zorgt ervoor dat de leden van de raad hun werk goed kunnen doen en dat de communicatie tussen de raad en de directie soepel verloopt. Wat je zoal doet? Je plant vergaderingen, stelt agenda’s op en zorgt ervoor dat alle leden de juiste info hebben. Een ambtelijk secretaris bewaakt de voortgang van besluiten en geeft beleidsmatig advies. Een overzichtelijke functiebeschrijving van een ambtelijk secretaris nodig? You’ve come to the right place:
Ambtelijk secretaris functieomschrijving
- De ondernemingsraad of medezeggenschapsraad ondersteunen.
- Vergaderingen en bijeenkomsten voorbereiden.
- Agenda’s, notulen en verslagen opstellen.
- Adviseren over besluitvorming en het beleidsplan.
- De communicatie tussen de raad en de directie verbeteren.
- Voortgang van besluiten en actiepunten bewaken.
- Contactpersoon zijn namens de ondernemingsraad.
- Beleidsdocumenten en jaarverslagen maken.
Salaris ambtelijk secretaris 2025
En dan natuurlijk hetgene dat je echt graag wilt weten: wat verdient een ambtelijk secretaris? Het salaris van een ambtelijk secretaris hangt af van je ervaring, de sector (en dus de cao waar je onder valt) en je werkgever. Boo-hoo, jij wilt natuurlijk gewoon bedragen horen. Snappen we. Een ambtelijk secretaris verdient tussen de € 3.000 en € 5.500 bruto per maand. Hoe meer werkervaring je hebt, hoe meer moneys jij pakt. Je kunt ook als freelance ambtelijk secretaris aan de slag. Dan werk je vaak met een uurtarief.
Werkplek ambtelijk secretaris
Als ambtelijk secretaris kun je bij verschillende bedrijven en organisaties met een OR aan de slag. Denk aan overheidsinstellingen, zorg- of onderwijsinstellingen waar een medezeggenschapsraad actief is. Afhankelijk van de organisatie werk je op kantoor of deels vanuit huis. Wist je dat een bedrijf met meer dan 49 werknemers een ondernemingsraad moet hebben? Grote kans dat je bij een middelgroot tot groot bedrijf gaat werken dus. Je kunt ook taken van een ambtelijk secretaris voor de ondernemingsraad krijgen terwijl je eigenlijk een andere functie hebt. Dan komen de ambtelijk secretaris taken bovenop je bestaande takenpakket.
Ambtelijk secretaris worden
Wil jij aan de slag als ambtelijk secretaris? Er zijn verschillende routes om deze functie in te rollen. Er is geen specifieke opleiding tot ambtelijk secretaris. Meestal vragen werkgevers om een certificaat dat erkend is door VASMO. De watte? Dat is de beroepsvereniging voor ambtelijk secretarissen. Dit certificaat behaal je via erkende cursussen, te vinden op de VASMO-website.
Om ambtelijk secretaris te worden is een relevante vooropleiding wel handig. Zowel mbo- als hbo-opleidingen zijn geschikt. Voor functies met een financiële of beleidsmatige focus heb je met een hbo-diploma meestal wel een streepje voor. Denk bij mbo bijvoorbeeld aan Secretaresse (niveau 2), Financieel Administratief Medewerker (niveau 3) of Management Assistent (niveau 4). En op hbo-niveau is Officemanagement een goede match.
Competenties voor ambtelijk secretaris
Welke skills en eigenschappen heb je nodig om ambtelijk secretaris te worden? Punctualiteit, communicatieve vaardigheden en een goed analytisch vermogen zijn onmisbaar. Ben jij ook een echte planner en hou je van adviseren? Dan is ambtelijk secretaris de functie voor jou.
Klaar om ambtelijk secretaris te worden?
Met onze sollicitatietips wordt solliciteren een makkie. Check bijvoorbeeld hoe je een creatieve sollicitatiebrief schrijft of hoe je jezelf voorstelt tijdens een sollicitatiegesprek.
Key takeaways
- Betekenis: een ambtelijk secretaris ondersteunt en adviseert een medezeggenschapsorgaan zoals een ondernemingsraad.
- Taken: een ambtelijk secretaris is bezig met vergaderingen organiseren, notuleren, beleidsmatig adviseren en communicatie tussen de raad en directie.
- Salaris: je verdient als ambtelijk secretaris tussen de € 3.000 en € 5.500 bruto per maand.
- Werkplek: bij overheidsinstanties, zorg- en onderwijsinstellingen of andere bedrijven met een ondernemingsraad.
- Je hebt nodig: organisatietalent, communicatieve vaardigheden, analytisch vermogen en een relevante mbo- of hbo-opleiding.
Overzicht ambtelijk secretaris
Vacatures ambtelijk secretaris
Veelgestelde vragen
-
Wat is de rol van een ambtelijk secretaris?
-
Wat verdient een ambtelijk secretaris?
-
Wat is het verschil tussen een secretaris en een ambtelijk secretaris?
-
Welke secretaris functies zijn er nog meer?
Een ambtelijk secretaris ondersteunt een ondernemingsraad (OR) of medezeggenschapsraad (MR) door vergaderingen te organiseren, beleidsmatig te adviseren en de communicatie tussen de raad en de directie te faciliteren.
Het salaris van een ambtelijk secretaris ligt ergens tussen de € 3.000 en € 5.500 bruto per maand. Als secretaris van een ondernemersraad is je loon afhankelijk van de sector en je werkervaring.
Mensen halen deze beroepen vaak door elkaar, maar: een secretaresse focust zich op administratieve en ondersteunende taken en een secretaris heeft ook een adviserende en beleidsmatige rol. Een ambtelijk secretaris is dan weer specifiek voor een ondernemingsraad.
Naast een ambtelijk secretaris heb je bijvoorbeeld ook een juridisch secretaris en een bestuurssecretaris. Ze hebben ieder een andere focus binnen hun organisatie.