Arbeidsovereenkomst opstellen

Een arbeidsovereenkomst opstellen, daarvoor is niet elke werkgever voor in de wieg gelegd. Bij het opstellen van een arbeidscontract komen namelijk een hoop zaken kijken, zowel praktische als juridische. Maar maak je geen zorgen, YoungCapital helpt je op weg met tips en tricks voor het opstellen van een arbeidsovereenkomst. Lees je mee?

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Contract maken: stappenplan

Een arbeidsovereenkomst opstellen is niet zo 1-2-3 gedaan. Daarbij mag je als werkgever geen belangrijke onderdelen over het hoofd zien. Is het uitbesteden van processen niet jouw ding en neem je liever zelf de touwtjes in handen? Dan helpen wij je op weg. Neem de volgende punten mee in het opstellen van een arbeidsovereenkomst. Let wel op: de inhoud van een arbeidsovereenkomst kan per werkgever, contracttype, beroepsgroep en branche verschillen.

Bepaal het type arbeidsovereenkomst

Kies welk soort contract je jouw nieuwe medewerker aanbiedt, bijvoorbeeld een vast, tijdelijk of oproepcontract. Maar er zijn nog veel meer soorten contracten waaruit je kunt kiezen. Check onze arbeidsovereenkomst artikelen en ontdek welk arbeidscontract jij het beste kunt opstellen voor je nieuwe medewerker.

Vermeld de basisinformatie

Ook een must: het noteren van gegevens. Nee, niet alleen die van je medewerker, maar ook die van jou als werkgever. Noteer daarom de volgende punten: volledige naam en vestigingsplaats van jou als werkgever. Ook noteer je de volledige naam, het adres, de geboortedatum en het burgerservicenummer (BSN) van je nieuwe werknemer.

Beschrijf de functie

Noteer een duidelijke omschrijving van de functie, taken en andere verantwoordelijkheden van je nieuwe collega.

Noteer de arbeidsduur en werktijden

Vaak weet je niet precies hoelang jouw medewerker in dienst zal zijn. Toch beschrijf je tijdens het opstellen van een arbeidsovereenkomst altijd de arbeidsduur. Voor een vast contract is dat bijvoorbeeld voor onbepaalde tijd. Geef ook aan of het een fulltime of parttime functie is en noteer de normale werktijden en eventuele afwijkingen.

Salaris en arbeidsvoorwaarden

Tijdens een arbeidsvoorwaardengesprek maak je afspraken over de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Bijvoorbeeld over het salaris, de betalingsfrequentie, vakantiedagen, pensioenregeling en eventuele bonussen. Bij het opstellen van de arbeidsovereenkomst vermeld je deze afspraken.

Proeftijd

Geef aan of er een proeftijd is en zo ja, hoe lang deze duurt.

Duur van de overeenkomst

Noteer de startdatum van je medewerker. Heeft je nieuwe werknemer geen vast contract? Dan noteer je ook de einddatum. Je kunt er als werkgever later nog voor kiezen om de tijdelijke arbeidsovereenkomst te verlengen.

Opzegtermijn

Vermeld de opzegtermijn voor zowel jou als je werknemer.

Vakantie en verlof

Beschrijf welke regels jouw bedrijf hanteert met betrekking tot vakantiedagen en verlof, bijvoorbeeld of jouw collega een vervanger moet zoeken wanneer diegene verlof heeft. Vermeld ook hoe je nieuwe medewerker verlof of vakantiedagen aanvraagt.

Geheimhoudingsclausule en concurrentiebeding

Indien nodig, voeg een geheimhoudingsbeding of clausules toe die voorkomen dat je medewerker zich na de beëindiging van het dienstverband aansluit bij de concurrent.

Arbeidsvoorwaarden bij ziekte

Regels, regels en nog meer regels: je noteert de regels met betrekking tot ziekteverzuim. Hier beschrijf je of je medewerkers worden doorbetaald wanneer zij ziek zijn en wat de meldingsprocedure is.

Toepasselijk recht en bevoegde rechter

Wanneer je een arbeidsovereenkomst wilt opstellen is het belangrijk om aan te geven welk rechtssysteem van toepassing is en welke rechtbank of rechter bevoegd is om geschillen te behandelen die vanuit het contract kunnen ontstaan. Dit helpt bij het voorkomen van onzekerheid en conflicten over de juridische aspecten van een overeenkomst.

Ondertekening

Most important of all: de krabbel. Zorg ervoor dat de overeenkomst door beide partijen wordt ondertekend en gedateerd.

Een arbeidsovereenkomst opstellen: 5 tips

Voilà, je hebt de belangrijkste punten voor de inhoud van je arbeidsovereenkomst op een rij. Of dat alles is? Nee, bij het opstellen van een arbeidsovereenkomst moet je namelijk op een aantal punten letten. We geven je vijf tips voor het opstellen van een arbeidscontract. Komen ze:

  1. Bewaar een ondertekende kopie van de arbeidsovereenkomst in het personeelsdossier van je werknemer.
  2. Overweeg juridisch advies in te winnen om er zeker van te zijn dat de overeenkomst voldoet aan de geldende wet- en regelgeving.
  3. Tja, dat een arbeidsovereenkomst juridisch jargon bevat, daar kun je niet omheen. Maar maak de overeenkomst zo duidelijk mogelijk, zodat elke medewerker weet waarvoor die tekent. Zo voorkom je misverstanden.
  4. Wijs in de arbeidsovereenkomst op het bestaan van jouw personeelshandboek, arbobeleid en de gedragscode. Hiermee breng je jouw werknemer op de hoogte van de interne regels en procedures binnen je bedrijf.
  5. Als je als werkgever investeert in de trainingen en opleidingen van je nieuwe werknemers, noteer dan de voorwaarden met betrekking tot terugbetalingsverplichtingen als jouw werknemer binnen een bepaalde periode vertrekt.

Zelf een arbeidsovereenkomst opstellen vs. uitbesteden

Wanneer je als werkgever een arbeidscontract maakt, heb je te maken met een belangrijk juridisch document. Je legt hierin namelijk de rechten en plichten van zowel jezelf als je nieuwe medewerker vast. Best tricky dus, zo’n arbeidsovereenkomst opstellen. Daarom kun je er ook voor kiezen om het opstellen van een arbeidscontract uit te besteden. Of je dit beter zelf kunt doen of laat uitbesteden, hangt af van verschillende factoren, waaronder je kennis van arbeidsrecht, de afgesproken arbeidsvoorwaarden en je budget. Check de onderstaande punten en ontdek het verschil tussen zelf een arbeidsovereenkomst opstellen en het proces uitbesteden.

Zelf een arbeidsovereenkomst opstellen

  • Kennis van arbeidsrecht. Als je bekend bent met de wetten en voorschriften over arbeidsrecht in jouw regio, kun je overwegen om zelf een overeenkomst op te stellen. Ben je niet goed op de hoogte van de actuele wetgeving? Dan wordt het zelf opstellen van een arbeidsovereenkomst al snel een tricky business.
  • Sjablonen. Er zijn verschillende voorbeelden van arbeidsovereenkomsten die je kunt gebruiken als basis voor het opstellen van een arbeidsovereenkomst. Bijvoorbeeld de voorbeelden van Ondernemen met personeel, waar je zowel een voorbeeld van een tijdelijk als een vast contract vindt.
  • Kostenbesparing. Zelf een arbeidsovereenkomst opstellen is kostenbesparend, vooral als je een bedrijf klein hebt en je budget beperkt is.

Uitbesteden

  • Aanpassing aan specifieke behoeften. Heb je specifieke eisen die niet in standaardsjablonen staan? Dan zorgt het uitbesteden van een arbeidsovereenkomst opstellen ervoor dat het contract volledig is afgestemd op jouw bedrijfsbehoeften.
  • Risicobeheer. Een professionele jurist helpt bij het identificeren en minimaliseren van risico's die kunnen ontstaan bij het opstellen van een arbeidsovereenkomst. Dit beschermt je bedrijf tegen juridische problemen in de toekomst.

Young Magazine

Key takeaways

  • Voor het opstellen van een arbeidsovereenkomst kies je eerst het type contract en noteer je basisinformatie, zoals namen en adressen.
  • Noteer ook de functie, arbeidsduur, werktijden, salaris, en arbeidsvoorwaarden van je nieuwe medewerker. Sluit af met de ondertekening van beide partijen.
  • Tips voor het opstellen van een arbeidsovereenkomst zijn: bewaar een kopie van het contract en overweeg juridisch advies wanneer je zelf een contract opstelt.
  • Je kunt zelf een arbeidsovereenkomst opstellen, maar je kunt er ook voor kiezen om het opmaken van een contract uit te besteden.

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Hoe kunnen werkgevers een arbeidsovereenkomst opstellen?

  • Kies het juiste type arbeidscontract en noteer alle basisinformatie over je nieuwe medewerker. Beschrijf ook de functie, arbeidsduur, werktijden, het salaris en de arbeidsvoorwaarden. Hulp nodig? In dit artikel helpen we je verder.

  • Kunnen werkgevers zelf een arbeidscontract opmaken?

  • Je kunt zelf een arbeidscontract opstellen door gebruik te maken van sjablonen. Uitbesteden is ook een optie, vooral als je als werkgever onvoldoende kennis hebt van de actuele wet- en regelgeving en je behoefte hebt aan juridisch advies.