Arbeidsvoorwaarden

Wil je niet alleen de beste talenten aantrekken, maar ook behouden? Easy, met next level arbeidsvoorwaarden die je bedrijf van de rest onderscheiden. Maar dat is zo makkelijk nog niet, want hoe weet je nou echt wat je werknemers willen? YoungCapital helpt je daarom niet alleen met de praktische overwegingen die bij goede arbeidsvoorwaarden komen kijken, maar we helpen je ook met een killer arbeidsvoorwaardenpakket samenstellen. Want met alleen een goed salaris kom je tegenwoordig niet zo ver meer. Zo maak jij als werkgever in een krappe arbeidsmarkt het verschil.

Liever direct een van onze recruitment specialisten spreken? Dat regel je zo. Of vraag meteen een vrijblijvend kostenoverzicht op maat aan voor een uitzendkracht bij jouw bedrijf.

Wat zijn arbeidsvoorwaarden?

Misschien is het goed om eerst de betekenis van arbeidsvoorwaarden te bespreken. Het zijn de afspraken tussen werkgevers en werknemers en gaan bijvoorbeeld over arbeidsduur, salaris en vakantiedagen. Deze leg je vast in een arbeidsovereenkomst, maar vaak staan ze ook in de cao. Ook zijn er wettelijke regels over sommige arbeidsvoorwaarden. De verschillende soorten arbeidsvoorwaarden kunnen we onderscheiden in primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden. Primaire arbeidsvoorwaarden gaan bijvoorbeeld over vakantiegeld en secundaire arbeidsvoorwaarden over pensioen, bonussen en meer.

Maar natuurlijk komt er nog meer kijken bij de arbeidsvoorwaarden die je als werkgever biedt aan je medewerkers. Zo moet er onderhandelt worden in een arbeidsvoorwaardengesprek en moet je besluiten of je een eenzijdig wijzigingsbeding wilt toevoegen aan je arbeidsovereenkomsten. En wil je je werknemers tegemoet komen? Dan kies je niet voor een vast arbeidsvoorwaardenpakket, maar laat je je medewerkers zelf hun arbeidsvoorwaarden uitkiezen. Daarvoor bestaan trouwens ook weer verschillende opties: ga je voor het cafetariamodel, individueel keuzebudget of gewoonweg flexibele arbeidsvoorwaarden? Zo zie je maar, je bent nog lang niet uitgelezen als het om arbeidsvoorwaarden gaat.

Veelgestelde vragen

  • Wat is de definitie van arbeidsvoorwaarden?

  • Arbeidsvoorwaarden zijn de afspraken tussen werkgevers en werknemers. Deze afspraken gaan bijvoorbeeld over arbeidsduur, salaris en vakantiedagen. Met goede arbeidsvoorwaarden trek je niet alleen talenten aan, maar behoud je ze ook.

  • Wat zijn arbeidsvoorwaarden voorbeelden?

  • In onze recruitment guide vind je veel voorbeelden van arbeidsvoorwaarden, van primaire tot tertiaire arbeidsvoorwaarden. We kunnen ons best voorstellen dat je ze niet allemaal aanbiedt, dus vergelijk de voor- en nadelen van de verschillende soorten arbeidsvoorwaarden goed.

  • Wat zijn de beste arbeidsvoorwaarden?

  • Dat is voor ieder bedrijf en iedere werknemer anders. Onze tip: luister goed naar de behoeften van je team. Dan zit je meestal wel goed. Je kunt er ook voor kiezen om flexibele arbeidsvoorwaarden aan te bieden, dan kiest elke medewerker zelf wat ie wil.