Tertiaire arbeidsvoorwaarden

Als werkgever kun je aan allerlei knoppen draaien om je bedrijf aantrekkelijker te maken voor werknemers. Heb je bijvoorbeeld al aan tertiaire arbeidsvoorwaarden gedacht? Met mooie bijkomende voordelen kunnen werknemers haast niet meer om jouw organisatie heen. Maar wat zijn tertiaire arbeidsvoorwaarden nou precies en hoe zet je ze in? Met onze info en tertiaire arbeidsvoorwaarden voorbeelden is dat je in no time duidelijk.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat zijn tertiaire arbeidsvoorwaarden?

Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn de bijkomende voordelen van werken bij jouw bedrijf. Denk aan goede koffie en vers fruit op kantoor, een prachtige werkomgeving of een vaste borrelavond. Anders dan primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn tertiaire arbeidsvoorwaarden meestal niet direct in geld of een vergoeding uit de drukken. Vandaar dat ze op de derde plek komen en vaak als minder belangrijk worden gezien. Maar onbelangrijk zijn deze arbeidsvoorwaarden zeker niet. Met dit soort leuke extra’s maak je werken bij jouw organisatie namelijk een stuk aantrekkelijker.

Tertiaire arbeidsvoorwaarden voorbeelden

Als werkgever kies je helemaal zelf op welke manier je werken bij jouw bedrijf extra leuk maakt. Inspiratie nodig? Voorbeelden van tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn:

  • een aantrekkelijke werklocatie;
  • goede koffie en thee;
  • dagelijks vers fruit;
  • bedrijfslunch;
  • een meditatie- of ontspanningsruimte;
  • creatieve werkruimtes;
  • een massagestoel;
  • bedrijfsuitjes;
  • borrelavonden;
  • dakterras met stunning views;
  • kerstpakket;
  • tv en gameconsole;
  • dartbord, tafeltennistafel en/of tafelvoetbaltafel;
  • leuke attenties (bosje bloemen of een kaartje).

Waarom tertiaire arbeidsvoorwaarden aanbieden?

Als je bovenstaand lijstje met tertiaire arbeidsvoorwaarden voorbeelden hebt gecheckt, snap je vast dat werknemers blij worden van dit soort extra’s. En da’s ook positief voor jou als werkgever. Het aanbieden van deze arbeidsvoorwaarden levert je verschillende voordelen op.

  • Aantrekkelijke tertiaire arbeidsvoorwaarden kunnen je helpen om nieuwe werknemers aan te trekken. Met deze extra’s onderscheid je je namelijk van de concurrentie. Heel belangrijk op een krappe arbeidsmarkt. Ook als je bijvoorbeeld geen ruimte hebt om een hoger salaris te bieden of te strooien met secundaire arbeidsvoorwaarden, kun je met mooie tertiaire arbeidsvoorwaarden het verschil maken.
  • Wanneer werknemers eenmaal gewend zijn aan werken in een prachtig grachtenpand of die lekkere bedrijfslunch, is het lastig voor ze om daar afscheid van te nemen. Zie dat ergens anders maar eens net zo goed voor elkaar te krijgen... Hoe beter je tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn, hoe groter de kans dus is dat je werknemers blijven plakken. Zo dragen deze voorwaarden bij aan personeelsbehoud.
  • Met mooie tertiaire arbeidsvoorwaarden laat je ook zien dat je het welzijn van je werknemers belangrijk vindt en dat je voldoet aan goed werkgeverschap. Dat is veel waard en draagt onder andere bij aan het werkgeluk en de betrokkenheid van werknemers.

Tertiaire arbeidsvoorwaarden vastleggen

Zorg ervoor dat je de belangrijkste arbeidsvoorwaarden vastlegt in de arbeidsovereenkomst. Dat zijn in ieder geval de primaire en (een aantal) secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar ook tertiaire en zelfs quartaire arbeidsvoorwaarden (dat zijn arbeidsvoorwaarden gericht op de toekomst van je werknemer, zoals opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden) kun je opnemen in het contract. Zeker als het gaat om persoonlijke voorwaarden die je hebt afgesproken met een werknemer is het belangrijk om dat te doen.

Toch is het niet heel gebruikelijk om (alle) tertiaire arbeidsvoorwaarden in de arbeidsovereenkomst te zetten. Het gaat hier namelijk om extra’s die het werk net wat aantrekkelijker maken, niet om voorwaarden waar werknemers per definitie recht op hebben. Als je bijvoorbeeld besluit om de tafeltennistafel weg te halen of in een slecht jaar te besparen op kerstpakketten, kun je dat gewoon zonder consequenties doen.

Om (nieuwe) personeelsleden duidelijk te maken wat voor leuks je bedrijf allemaal te bieden heeft, kun je de tertiaire arbeidsvoorwaarden wel opnemen in je personeelshandboek of bedrijfsreglement. Of stel een document op waarin je de voorwaarden zet die voor alle medewerkers gelden. Verwijs hier eventueel in het arbeidscontract naar. Daarnaast is het natuurlijk slim om de leukste tertiaire arbeidsvoorwaarden in je vacatureteksten te noemen. Zo hebben potentiële kandidaten nóg een reden om bij je te solliciteren.

Aan de slag met tertiaire arbeidsvoorwaarden

Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn dus een goed instrument voor tevreden werknemers, een hogere medewerkersbetrokkenheid, personeelsbehoud, and so on. Tijd om daar dus iets mee te doen, als je dat nog niet hebt gedaan. Hoe je dat aanpakt? Zo, bijvoorbeeld:

  1. Check welke tertiaire arbeidsvoorwaarden je al biedt. Er zijn bewust of onbewust vast wat leuke voorwaarden waar jouw werknemers van profiteren. Om daar zoveel mogelijk uit te halen, is het slim om die vanaf nu te benoemen in vacatures en tijdens sollicitatiegesprekken.
  2. Bedenk wat je nog meer kunt bieden. Mag het pakket aan tertiaire arbeidsvoorwaarden wel wat uitgebreider? Bedenk met welke extra voorzieningen en faciliteiten je het nog aantrekkelijker kunt maken om voor jouw organisatie te komen werken. Vraag je daarbij af hoe je je kunt onderscheiden van de concurrent en verplaats je in de behoeften van je (toekomstige) werknemers.

Young Magazine

Key takeaways

  • Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn arbeidsvoorwaarden die niet direct in geld zijn uit te drukken, maar die werken bij een organisatie wel aantrekkelijker maken.
  • Voorbeelden van tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn een mooie werkplek of -locatie, goede koffie en thee op kantoor, vers fruit, borrelavonden, ontspanningsmogelijkheden op werk en een kerstpakket.
  • Tertiaire arbeidsvoorwaarden leveren zowel bedrijven als werknemers veel op.
  • Het is gebruikelijker om deze arbeidsvoorwaarden op te nemen in je personeelshandboek of bedrijfsreglement dan in een arbeidsovereenkomst. Noem ze wel in vacatureteksten.

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat zijn tertiaire arbeidsvoorwaarden?

  • Zie deze arbeidsvoorwaarden als bijkomende voordelen van werken bij een bepaald bedrijf. Ze zijn vaak niet direct in geld uit te drukken, maar maken een organisatie wel aantrekkelijker als werkgever.

  • Wat zijn voorbeelden van tertiaire arbeidsvoorwaarden?

  • Tertiaire arbeidsvoorwaarden voorbeelden zijn een mooie bedrijfslocatie, creatieve werkruimtes, een bedrijfslunch en een tafelvoetbaltafel op kantoor.

  • Hoe kies je welke tertiaire arbeidsvoorwaarden je aanbiedt?

  • Check met welke extra’s je je kunt onderscheiden van de concurrentie. Vraag je ook af van welke voorwaarden je (potentiële) werknemers blij worden.

  • Wat is het verschil tussen secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden?

  • Secundaire arbeidsvoorwaarden richten zich meer op de basisbehoeften van werknemers en zijn vaak uit te drukken in geld of vergoedingen. Tertiaire arbeidsvoorwaarden extra’s zijn dat niet en vergroten vooral het welzijn en de tevredenheid van werknemers.