Tuurlijk, een kop koffie of thee is gewoon een drankje, maar het kan ook een warm welkom zijn. Als dat je lukt, weet je dat het met je gastvrijheid wel goed zit. Al zit gastvrij zijn ’m in nog veel meer dingen. Check snel onze gastvrijheid voorbeelden verderop in dit artikel als je daar benieuwd naar bent. Ook leggen we uit wat gastvrij zijn nou precies is, waarom het belangrijk is en wat de valkuilen zijn. Of ontdek hoe je tijdens het solliciteren laat zien dat je gastvrij bent, dan heb je straks misschien ook nog een toffe nieuwe baan op zak.
Gastvrijheid betekenis
Gastvrijheid of hospitality draait om het creëren van een comfortabele ervaring voor gasten. Je zorgt ervoor dat ze zich welkom voelen en alles aan hun verwachtingen voldoet, of die misschien zelfs overtreft. Als je gastvrij bent, geef je gasten oprechte aandacht en respect en anticipeer je op hun behoeften. Alles voor een positieve en onvergetelijke ervaring. Gastvrijheid wordt vaak geassocieerd met de horeca, maar is op veel meer plekken belangrijk. Bijvoorbeeld thuis, in winkels, bij bedrijven en op evenementen.
Vergelijkbare competenties
Gastvrij zijn, is dat hetzelfde als klantgericht zijn? Gastvrijheid en klantgerichtheid of klantvriendelijkheid lijken inderdaad op elkaar, maar er is een klein verschil. Dat zit ’m er simpelweg in dat je klantgericht bent tegen klanten, en gasten niet altijd je klanten zijn. Denk aan het bezoek dat je thuis ontvangt of een spreker die te gast is bij jou op kantoor. Waar gastvrijheid draait om een persoonlijke, warme benadering en het welzijn van de ander, draait klantgerichtheid meer om efficiëntie en het voldoen aan de (zakelijke) behoeften van de klant.
Gastvrijheid heeft ook raakvlakken met verschillende sociale competenties. Denk aan empathie. Alleen als het je lukt om je in de behoeften en gevoelens van anderen in te leven, begrijp je wat de wensen van gasten zijn en hoe je daaraan kunt voldoen. En ook zonder goede communicatieve skills kom je niet ver. Het is belangrijk dat je goed luistert, helder formuleert en non-verbale signalen begrijpt om aan de wensen van gasten te kunnen voldoen. Tot slot lijkt gastvrijheid op behulpzaam zijn. Of beter gezegd: als je gastvrij bent, ben je ook behulpzaam. Als je behulpzaam bent los je alleen een specifiek probleem op, terwijl gastvrijheid breder is en meer draait om een algemene sfeer van comfort.
Gastvrijheid voorbeelden
Hoe zit het eigenlijk met jouw gastvrijheid? Dat wordt snel genoeg duidelijk met onze checklist. Hoe meer kenmerken je afvinkt, hoe gastvrijer je bent.
- Mensen begroeten met een oprechte glimlach en een positieve houding.
- Een jas aannemen, de weg wijzen, iets te drinken aanbieden of een taxi regelen.
- Luisteren naar en inleven in de behoeften, wensen en verwachtingen van de gast.
- Vriendelijk reageren op wensen van de gast en vervolgens snel in actie komen.
- Bekommeren om een gast als die even moet wachten.
- Kleine details opmerken en onthouden voor een persoonlijke touch.
- De gast op z’n gemak laten voelen, bijvoorbeeld door een praatje te maken.
- Problemen voorkomen door vooruit te denken.
- Hulp aanbieden zonder dat de gast daar nadrukkelijk om vraagt.
- Iedere gast met respect behandelen, ongeacht achtergrond, cultuur of voorkeuren.
- Onverwachte situaties met kalmte en creativiteit oplossen.
- Zorg en aandacht besteden aan de ontvangstruimte. Het zit ’m in de details.
Gastvrijheid valkuilen
Gastvrijheid is een mooie competentie, maar overdrijf het niet. Dan ga je grenzen over, die van jezelf of van de gast. Als je bijvoorbeeld altijd maar bezig bent om gasten te plezieren en jezelf vergeet, raak je gestrest of overbelast. Dat is uiteindelijk helemaal niet goed voor de gastvrijheid en natuurlijk ook niet voor jezelf. Neem dus liever wat minder hooi op je vork als je voelt dat het te veel wordt.
Zorg er verder voor dat je gasten niet verstikt. Wat zorg en aandacht is leuk, maar geef ze ook de ruimte om te ontspannen en op hun eigen tempo en manier te genieten. Pas ook op met overpromisen: beloof niet meer dan je waar kunt maken, want dat leidt alleen maar tot teleurstellingen. En da’s dan weer niet zo gastvrij.
Waarom is gastvrijheid belangrijk?
Het is tegenwoordig lastig voor bedrijven om zich te onderscheiden met hun producten of dienstverlening, omdat er zoveel aanbieders zijn. Ze moeten klanten dus op een andere manier voor zich zien te winnen, bijvoorbeeld met gastvrijheid. Met een warme ontvangst en persoonlijke aandacht zorg je ervoor dat gasten en klanten zich op hun gemak voelen en graag terugkomen. In het beste geval maken ze zelfs mond-tot-mondreclame voor het bedrijf. Kortom: gastvrij zijn versterkt klantrelaties, laat het klantenbestand groeien en is goed voor het bedrijfsimago.
Gastvrijheid ontwikkelen
Sommige mensen zijn van zichzelf al gastvrij, maar niet iedereen heeft dat geluk. Wat wel een gelukje is: iedereen kan gastvrijer worden, als je maar genoeg oefent en gemotiveerd bent. Maar eh, hoe pak je dat aan? We delen wat tips en oefeningen.
- Kweek de juiste mindset. Alleen als je écht geïnteresseerd bent in anderen kun je gastvrij zijn, het moet authentiek zijn. Het is daarom belangrijk dat je inziet waarom gastvrijheid belangrijk is. Probeer het bijvoorbeeld te zien als een kans om een positieve impact te maken op anderen.
- Werk aan de benodigde skills. Oefen bijvoorbeeld met actief luisteren, helder spreken en non-verbale communicatie zoals oogcontact en glimlachen. Ook belangrijk: observeren. Door dat bewust te doen vang je sneller signalen van je gasten op waar je op in kunt spelen.
- Oefen in verschillende situaties. Stel je thuis eens bewust gastvrij op tegenover vrienden en familie of wees op werk extra attent naar collega’s en klanten. Het is slim om daarna om feedback te vragen, zodat je weet wat er goed gaat en waar je nog aan kunt werken.
Gastvrijheid aantonen
In bepaalde functies, zoals host(ess), receptionist(e) of horecamedewerker, is het een must dat je gastvrij bent. Als je op zo’n job solliciteert, is het dan ook slim als je tijdens je sollicitatiegesprek laat zien dat je deze competentie in de vingers hebt. Dan sta je al met 1-0 voor. Denk daarom voor je gesprek alvast na over een situatie waarin je erg gastvrij was, bijvoorbeeld in je vorige baan, je studie of privéleven. Denk aan zoiets:
Gastvrijheid aantonen: voorbeeld 1
‘Tijdens mijn vorige baan als receptionist begroette ik gasten altijd met een glimlach en onthield hun persoonlijke voorkeuren. Ik wist bijvoorbeeld dat een vaste gast altijd koffie met een scheut melk dronk. Als ik hem zag binnenkomen, zorgde ik dat de koffie al klaarstond voordat hij erom hoefde te vragen.’
Gastvrijheid aantonen: voorbeeld 2
‘In mijn vorige functie in de horeca merkte ik dat een gezin met kleine kinderen moeite had om een geschikte tafel te vinden. Ik stelde voor om een rustige tafel te regelen, bracht meteen een kinderstoel en zorgde voor een kleurboekje om de kinderen bezig te houden. Ze waardeerden dit enorm en gaven aan dat ze zich direct welkom voelden.’
Ontdekken wat je nog meer in huis hebt?
Check alle competenties en eigenschappen.
Key takeaways
- Betekenis: gastvrijheid draait om oprechte persoonlijke aandacht. Je zorgt ervoor dat gasten zich welkom, gezien en op hun gemak voelen.
- Voorbeeld: een vriendelijke begroeting, iemand op z’n gemak stellen met een praatje en zomaar hulp aanbieden zijn voorbeelden van gastvrijheid.
- Valkuil: overdrijf niet met je gastvrijheid. Dan loop je jezelf voorbij of verstik je gasten.
- Belang: door gastvrij te zijn kun je je onderscheiden van andere bedrijven. Klanten komen sneller bij je terug als ze warm en gastvrij zijn ontvangen.
- Ontwikkelen: met de juiste motivatie en mindset kun je gastvrijer worden. Werk aan skills als luisteren en observeren, oefen in de praktijk en vraag om feedback.
Klaar om te solliciteren?
Veelgestelde vragen
-
Wat is gastvrijheid?
-
Wat is het verschil tussen gastvrijheid en klantvriendelijkheid?
-
Hoe kun je gastvrij zijn?
-
Hoe toon je gastvrijheid in verschillende culturen?
Gastvrijheid gaat over het creëren van een warme en welkome ervaring voor gasten. Je biedt meer dan alleen de basics, omdat je wilt dat gasten een positieve ervaring hebben die ze niet zomaar vergeten.
Bij gastvrijheid ligt de nadruk op oprechte aandacht en het creëren van een positieve sfeer. Klantvriendelijkheid is wat zakelijker en commerciëler en draait om het tevreden stellen van de klant.
Je kunt gastvrijer worden door te oefenen met empathie, communicatie en observatie. Focus op de behoeften van anderen, wees oprecht geïnteresseerd en creëer een warme omgeving. Vraag ook om feedback om steeds gastvrijer te worden.
Dat verschilt per cultuur. Als je in een internationale omgeving werkt, is het belangrijk dat je je verdiept in begroetingsrituelen, communicatiestijlen en gebaren van gastvrijheid (denk aan het aanbieden van eten en drinken en het geven van cadeaus). Wees flexibel en pas je aan.