Weleens gehoord van de employee journey? De betekenis van deze term is je misschien nog onbekend. No worries, YoungCapital brengt daar verandering in. We geven je antwoord op de vraag ‘Wat is employee journey?’ en lichten alle onderdelen van de medewerkersreis uit. Zo begeleid je jouw medewerkers straks een stuk makkelijker in hun reis door jouw bedrijf. Klaar voor de start?
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Wat is employee journey?
Letterlijk vertaald is de employee journey betekenis ‘medewerkersreis’. Maar daarmee bedoelen we geen teamuitje of sabbatical. Het gaat hierbij namelijk om de reis van je medewerkers door jouw bedrijf heen. Dit begint bij het eerste contactmoment met het bedrijf en eindigt bij het ontslag en de offboarding. Als werkgever wil je dat iedere werknemer de medewerkersreis als prettig ervaart. Oftewel, dat de employee experience tijdens de hele journey positief is. Dan behoud je jouw personeel zo lang mogelijk én het is goed voor je employer branding.
Onderdelen van de employee journey en hun betekenis
Om precies te zijn, bestaat de employee journey (ook wel ‘employee life cycle’) uit deze fasen:
Verderop lichten we deze onderdelen uit. Elke medewerker loopt de stappen één voor één door. Maar hoe de fasen er precies uitzien, verschilt per werknemer. Als werkgever kun jij ervoor zorgen dat de inhoud van de employee journey nauw aansluit bij de behoeften van je medewerker.
Fase 1: Recruitment
Als eerste stap in de medewerkersreis komt de medewerker in aanraking met jouw vacature. Een sollicitatie volgt. Klinkt simpel, maar aan dit recruitmentproces gaat een hoop voorbereiding vooraf. Je kiest als werkgever een wervingsstrategie die goed aansluit bij de kandidaten die je zoekt. Verder zorg je voor sterke employer branding zodat kandidaten weten waar jouw bedrijf voor staat.
Met behulp van recruitment software laat je vervolgens de werving en selectie zo soepel mogelijk verlopen. Zo bereik je meteen de juiste doelgroep en twijfelt je medewerker niet over de functie of over jouw bedrijf. Diegene wil er gelijk voor gaan en hoort zo snel en smooth mogelijk of ie de baan op de kop getikt heeft. Prettige sollicitatiegesprekken horen hier natuurlijk ook bij. Good to know: dit onderdeel van de employee journey noem je ook wel de candidate journey.
Fase 2: Onderhandelingen
Daarmee bedoelen we salarisonderhandelingen en gesprekken over de secundaire arbeidsvoorwaarden. Misschien hoort dit onderdeel van de employee life cycle technisch gezien ook bij recruitment, maar let op. Het is erg belangrijk om deze onderhandelingen, zoals arbeidsvoorwaardengesprekken, prettig te laten verlopen voor je medewerker. Luistert dus goed naar de wensen en kom diegene tegemoet. Lukt het niet om dat hogere salaris te geven? Bied dan aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden aan, zoals extra vakantiedagen of leuke prestatiebonussen.
Fase 3: Onboarding
Tijdens de onboarding maak je je medewerker wegwijs in de organisatie. In onze recruitment guide vind je een hoop inspiratie om het onboardingsprogramma zo prettig mogelijk in te delen. Houd onze onboarding checklist erbij als je het programma opzet, dan weet je zeker dat je niks mist.
Fase 4: Ontwikkeling
Je kunt het je vast voorstellen: de meeste medewerkers willen niet jarenlang in dezelfde functie met dezelfde taken vastzitten. Zorg daarom binnen de employee journey voor voldoende ontwikkelingsmogelijkheden die aansluiten bij de ambities van je medewerker. Bied bijvoorbeeld trainingen en opleidingen aan en geef promotie zodra je werknemer hieraan toe is.
Fase 5: Behoud
Aandacht voor ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden is een goede manier om je medewerker te behouden. Maar het is niet de enige. Ook onder andere de bedrijfscultuur, werksfeer en het werkplezier dragen hieraan bij. Boost dus ook de vitaliteit van je medewerker. In ons artikel over duurzame inzetbaarheid vind je diverse tips.
Fase 6: Vertrek
Het vertrek van je medewerker is het einde van de employee life cycle. Maar een goed afscheid is net zo belangrijk als een goede ontvangst. Zorg voor een prettige offboarding die je bijvoorbeeld afsluit met een afscheidsborrel, zodat je medewerker met een goed gevoel opstapt. Wie weet keert ie ooit nog terug of vertelt ie positieve ervaringen over jouw bedrijf door. Dat is weer goed voor je werkgeversmerk.
Hoe zorg je voor een positieve medewerkersreis?
Duidelijk: de stappen van de employee journey zijn voor iedere medewerker hetzelfde, maar de inhoud verschilt. Je wilt je personeel zo lang mogelijk behouden en een fijne employee experience creëren. Daarom deel je als werkgever de reis van elke werknemer zo in dat het aansluit bij hun wensen en behoeftes. Eh, hoe? Goede vraag. Het antwoord: ga aan de slag met employee journey mapping. Oftewel, het uitstippelen van de medewerkersreis samen met jouw werknemer. Hoe je dit aanpakt, lees je uitgebreid in ons artikel over de employee journey map.
Key takeaways
- De employee journey betekenis is letterlijk ‘medewerkersreis’.
- Hiermee bedoelen we alle fasen die je medewerkers doorlopen, van het recruitmentproces tot aan het vertrek.
- De fasen van de employee journey zijn altijd hetzelfde, maar de inhoud verschilt per medewerker.
- Stem de inhoud van de medewerkersreis af op de behoeften van je werknemer. Dan creëer je de beste employee experience.
Veelgestelde vragen
-
Wat is employee journey?
-
Waarom is de employee journey belangrijk?
-
Wat zijn de onderdelen van de employee journey?
De employee journey betekenis is het traject dat je medewerker volgt binnen jouw organisatie. Dit begint bij de werving en eindigt bij het vertrek.
Het helpt bij het verbeteren van de employee experience en zorgt daardoor voor personeelsbehoud.
De fasen van de employee life cycle zijn: recruitment, onderhandelingen, onboarding, ontwikkeling, behoud en vertrek. Deze onderdelen zijn altijd hetzelfde, maar de precieze inhoud verschilt per medewerker.