Employee journey

Elke medewerker volgt een reis binnen jouw bedrijf, zo’n reis noemen we de employee journey. Door als werkgever aan de slag te gaan met het verbinden, versterken en behouden van werknemers zorg je dat elke medewerker een positieve employee journey ervaart. Benieuwd hoe je dat doet? Dan ben je hier aan het juiste adres. Een employee journey is namelijk veel meer dan alleen een reis. Wat we daarmee bedoelen, leggen we je uit.

Liever direct een van onze recruitment specialisten spreken? Dat regel je zo. Of vraag meteen een vrijblijvend kostenoverzicht op maat aan voor een uitzendkracht bij jouw bedrijf.

De employee journey

De employee journey van medewerkers binnen je organisatie moet zorgen voor een goede instroom, doorstroom en uitstroom van medewerkers. Tijdens de employee journey volgen medewerkers daarom een map. Nee, dan hebben we het niet over piraten en schatkaarten, maar over de employee journey map, die de reis van elke medewerker uitstippelt. Om deze reis zo positief mogelijk te houden, houd je je als werkgever bezig met de employee experience. Dit zijn de ervaringen die medewerkers opdoen binnen je bedrijf. Om er zeker van te zijn dat iedere medewerker fluitend naar het werk vertrekt meet je de employee experience. Dit doe je aan de hand van een employee net promoter score.

Nu horen we je denken: maar hoe houd ik mijn medewerkers dan happy and healthy? Simpel. Medewerkers willen gehoord worden, en daarom is het vergroten van medewerkersbetrokkenheid, oftewel de employee engagement, een must. De ondernemingsraad en de personeelsvertegenwoordiging spelen hierbij een rol. Zij vertegenwoordigen de belangen van de werknemers en zorgen ervoor dat hun stem gehoord wordt.

Voor het behouden van personeel zorg je er als werkgever ook voor dat zij hun huidige en toekomstige taken goed kunnen uitvoeren. Dit noem je employability. Het managen van personeelsverloop, oftewel het aantal mensen dat de organisatie verlaat, is ook belangrijk. En komen werknemers terug na een tijdje weg te zijn geweest? Dan helpt reboarding hen om weer in het ritme te komen. Al deze dingen samen zorgen voor een prettige reis voor werknemers binnen jouw organisatie.

Veelgestelde vragen

  • Wat is de employee journey?

  • De employee journey is de volledige reis die een medewerker aflegt binnen een organisatie, vanaf het moment van instroom tot aan eventueel vertrek.

  • Hoeveel stappen zijn er in de employee journey?

  • De employee journey omvat drie belangrijke stappen: instroom, doorstroom en uitstroom. Ook heeft een employee journey verschillende fases. Hoe dat zit, lees je in het artikel over de employee journey map.