Er bestaan goede en slechte ervaringen, maar als werkgever zie je het liefste dat je werknemers een positieve employee experience hebben. Wat dat precies is? En waarom het belangrijk is? Op dit soort vragen en meer heeft YoungCapital het antwoord. Met onze ervaring op het gebied van recruitment en werk weet je straks onder andere hoe je de employee experience meet. Daarna maak je van de medewerkerservaring een feestje.
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Wat is employee experience?
De makkelijkste manier om employee experience (EX) te begrijpen, is door het begrip letterlijk te vertalen naar het Nederlands. Medewerkerservaring, dus. Het gaat om de totale indruk die medewerkers van jouw bedrijf krijgen tijdens hun employee journey. Denk bijvoorbeeld aan hun ervaring met de bedrijfscultuur, wat ze vinden van de manier waarop ze hun werk moeten uitvoeren en hoe ze begeleid worden in hun persoonlijke ontwikkeling.
Employee experience versus employee journey
Begrijpelijk als je deze termen wel eens door elkaar haalt. De employee experience is namelijk nauw met de employee journey verbonden. Maar wat is nou wél het verschil? Je las het al, de employee experience is de indruk die medewerkers krijgen van je bedrijf vanaf het moment dat ze aan hun job beginnen tot het moment dat ze de organisatie verlaten. De employee journey bestaat juist uit de verschillende fases die een medewerker in je bedrijf doorloopt. Een soort roadmap dus, die je bijvoorbeeld in kaart kunt brengen door middel van employee journey mapping.
Waarom is employee experience belangrijk?
‘t Is niet niks, investeren in een positieve medewerkersreis. Toch kun je het niet zomaar skippen, want een goede employee experience ontstaat niet op magische wijze. Waarom is de medewerkerservaring dan zo belangrijk? We zetten de redenen voor je op een rij:
- Heb je net een toptalent geworven, dan wil je natuurlijk niet dat-ie binnen de kortste keren alweer overstapt naar de concurrent. Een goede employee experience is dan ook een slimme zet om personeel te behouden. Je steekt dan ook minder tijd en geld in je recruitmentproces. Verder ontwikkelen de huidige medewerkers ontwikkelen zichzelf en dat is ook goed voor de prestaties van je bedrijf.
- Een positieve employee experience is goed voor je employer branding. Je medewerkers stralen namelijk een positieve vibe uit als ze goed in hun vel zitten. Wie weet raden ze vrienden wel aan om ook te solliciteren of krijg je er een nieuwe klant bij als je medewerker lovende verhalen verspreid over jullie producten of diensten.
- Medewerkers die een goede ervaring hebben met je bedrijf zijn meer betrokken bij de organisatie. Dit noem je ook wel employee engagement. Je merkt het in de kleine dingen. Ze denken bijvoorbeeld actief mee in meetings en komen niet te laat op werk omdat ze hart hebben voor de zaak.
Employee experience meten
Hoe weet je nou of jouw medewerkers een positieve employee experience doormaken of dat er sprake is van een slechte werknemerservaring? Hierbij kun je niet zomaar op je onderbuikgevoel vertrouwen. Je moet het echt meten om zeker te weten hoe en op welke manier je je employee experience kunt aanpakken. Onze tip: maak een employee experience dashboard waarop je verschillende factoren combineert die te maken hebben met de ervaring van je medewerkers met elkaar. Meet onder andere:
- De Employee Net Promoter Score. Dit is een indicator die aangeeft in hoeverre medewerkers je organisatie aanbevelen aan anderen.
- Medewerkerstevredenheid. Voer eens in de paar maanden een MTO uit en neem die score mee bij het bepalen van de employee experience.
- De reviewscore. Niet alleen medewerkers die bij jouw bedrijf werken moeten hun zegje doen, ook ex-medewerkers hebben een mening die ze delen op sites zoals Glassdoor. Er is vast een reden waarom ze zijn weggegaan, dus wellicht haal je waardevolle verbeterpunten uit hun feedback.
- Vrijwillig verloop. Check hoeveel mensen er vrijwillig weggaan, oftewel ontslag nemen. Hoe meer mensen er vertrekken, hoe groter de kans dat hun employee experience niet zo top is.
- Verzuim. Ook ziekteverzuim is een goede graadmeter. Aan de hand daarvan check je onder andere de motivatie en betrokkenheid van je werknemers.
Employee experience verbeteren: 3 tips
Een employee experience valt altijd te verbeteren, of je medewerkers nou al heel tevreden zijn of dat je nog behoorlijk wat punten hebt om aan te werken. Hoe dan ook, wij verzamelden een aantal tips waarmee je actief aan de slag kunt om de werknemerservaring te verbeteren.
Tip 1. Geef sollicitanten al voordat ze bij je bedrijf komen werken een positieve indruk. Zorg dus voor een goede candidate experience tijdens het sollicitatieproces. Hoe? Maak solliciteren bijvoorbeeld een makkie en houd je potentiële medewerkers op de hoogte van de vervolgstappen in het proces. Een goede start is het halve werk, dat geldt ook voor de employee experience.
Tip 2. Investeer in je bedrijfscultuur. Hoe je dat doet? Zorg ervoor dat je waarden en normen niet alleen op papier staan, maar ook echt voelbaar zijn voor je team. En straal een inclusieve werkomgeving uit door actief te werken aan inclusiviteitsbeleid. Ook leuk: teambuildingsactiviteiten waardoor collega’s elkaar beter leren kennen en zich meer verbonden voelen met elkaar.
Tip 3. Luister naar je medewerkers. Als ze namelijk het gevoel hebben niet gehoord te worden, kun je wel fluiten naar een goede employee experience. Stuur bijvoorbeeld feedbackformulieren rond en het belangrijkste: doe ook echt iets met de input. Neem de feedback serieus en geef regelmatig updates over de acties die ondernomen worden om de medewerkerservaring te verbeteren.
Key takeaways
- Employee experience gaat over hoe medewerkers hun employee journey ervaren.
- Employee experience is de totale indruk van begin tot eind, terwijl de employee journey de verschillende stappen binnen het bedrijf omvat.
- Met een goede employee experience behoud je talent, verbeter je je bedrijfsimago en vergroot je medewerkersbetrokkenheid.
- Meet employee experience met een dashboard, waarbij je scores combineert zoals de Employee Net Promoter Score, medewerkerstevredenheid en reviews.
- Tips om de employee experience te verbeteren zijn: zorg voor een goede candidate experience, investeer in je bedrijfscultuur en luister naar je medewerkers.
Veelgestelde vragen
-
Wat is employee experience?
-
Waarom is employee experience belangrijk?
-
Hoe meet je de employee experience?
Employee experience (EX) is de totale indruk die medewerkers van een bedrijf hebben tijdens hun loopbaan. Het gaat bijvoorbeeld over wat ze vinden van de bedrijfscultuur en hoe er wordt omgegaan met persoonlijke ontwikkeling.
Een goede employee experience houdt medewerkers tevreden, verbetert het imago van je bedrijf en zorgt voor betere prestaties.
Je meet de employee experience door naar verschillende scores te kijken, zoals de tevredenheid van medewerkers en feedback over zaken als vrijwillig vertrek en ziekteverzuim.