Medewerkerstevredenheidsonderzoek

Het is weer tijd voor het jaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek. En wat een geluk, want wij zij hier om je daarmee te helpen. Niet alleen vertellen we je alles over de kosten die bij jou onderzoek komen kijken, maar ook een stappenplan blijft niet onbesproken. Ga er lekker voor zitten, dan vertellen we je de ins en outs van een medewerkerstevredenheidsonderzoek.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat is een medewerkerstevredenheidsonderzoek?

Wat is een medewerkerstevredenheidsonderzoek nu eigenlijk? Simpel, een medewerkerstevredenheidsonderzoek, ook wel MTO genoemd, is een onderzoek waarin je de personeelstevredenheid meet. Dit doe je aan de hand van een aantal factoren, maar daarover later meer. Het doel van je medewerkerstevredenheidsonderzoek is inzicht krijgen in je medewerkers. Met de resultaten van het onderzoek duik je dan ook dieper in hun taken, de werkomstandigheden, jouw leiderschap en de communicatie op de werkvloer. Kortom, er is een hoop werk aan de winkel.

Voor- en nadelen van een medewerkerstevredenheidsonderzoek

Het meten van werknemerstevredenheid heeft zo zijn voor- en nadelen. Dus zit je nog in dubio? Weeg dan de pros en cons af en ontdek of jij of het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek iets voor jouw bedrijf is.

Voordelen

  • Inzicht in medewerkerstevredenheid. Het MTO geeft organisaties inzicht in de tevredenheid en betrokkenheid van hun medewerkers.
  • Knelpunten ontdekken. Door te onderzoeken waar medewerkers mogelijk ontevreden over zijn, kun je als werkgever gericht actie ondernemen.
  • Behoud van talent. Medewerkerstevredenheid en werkplezier zorgt ervoor dat je getalenteerd personeel zonder gedoe behoudt.
  • Verhoogde productiviteit. Tevreden medewerkers zijn meer betrokken en gemotiveerd. Dit is dan ook een uitgelezen kans om aan vitaliteit op de werkvloer te werken.
  • Verbetering bedrijfscultuur. Door te luisteren naar de feedback van medewerkers en actie te ondernemen op basis van die feedback, kun je de bedrijfscultuur verbeteren.
  • Versterking van leiderschap. Het MTO geeft je inzicht in de meningen van medewerkers over jouw leiderschap. Door de resultaten te gebruiken, kun je je vaardigheden verbeteren.
  • Verbeterde communicatie. Het onderzoek kan helpen bij het uitpluizen van communicatieproblemen binnen je organisatie.

Nadelen

  • Oneerlijke weergave. Medewerkers kunnen terughoudend zijn uit angst om in de problemen te komen. Overweeg daarom om het medewerkerstevredenheidsonderzoek anoniem te houden.
  • Te veel focus op metingen. Je loopt het risico dat je je te veel focust op het opkrikken van de scores uit het MTO. Allemaal leuk en aardig, die resultaten van je medewerkerstevredenheidsonderzoek, maar vergeet niet dat je bedrijf ook gewoon lekker moet lopen.
  • Surveymoeheid. Als medewerkers regelmatig worden gevraagd deel te nemen aan enquêtes, kunnen ze 'surveymoeheid' ervaren. Dit kan zorgen voor verminderde participatie en minder waardevolle feedback.
  • Beperkte diepgang. Standaardvragenlijsten gaan niet diep in op het opsporen en fixen van problemen die specifiek binnen jouw organisatie zijn.
  • Gebrek aan opvolging. Het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek alleen is niet voldoende. Je organisaties moet actie ondernemen op basis van de feedback. Heb je geen team om de MTO-resultaten te verwerken? Dan wordt er al snel niks met het onderzoek gedaan.

Medewerkerstevredenheidsonderzoek kosten

Tuurlijk, wanneer je wat vragen op een papiertje krabbelt zijn er geen kosten aan je medewerkerstevredenheidsonderzoek verbonden. Ons advies: schuif dat blaadje opzij en ga aan de slag met the real deal. Check welke factoren invloed kunnen hebben op je MTO-kosten en kies waar jij je budget aan uitbesteedt.

  • Externe uitvoering. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek kun je zelf doen, maar ook laten uitvoeren door een gespecialiseerd onderzoeksbureau. Die zijn misschien wat prijzig, maar dan ben je wel verzekerd van expertise en objectiviteit.
  • Tools en technologie. Het gebruik van surveytools en analysemethoden kan de kosten beïnvloeden. Sommige werkgevers kiezen dan ook voor eenvoudige online enquêtetools, terwijl andere analytische instrumenten gebruiken.
  • Steekproefgrootte. Het aantal medewerkers dat wordt betrokken bij het onderzoek kan invloed hebben op de kosten. Vooral grote organisaties met meer werknemers zullen deze middelen moeten inzetten voor het verzamelen, verwerken en analyseren van gegevens.
  • Frequentie van het onderzoek. Het aantal keren dat je onderzoek wordt uitgevoerd, kan invloed hebben op de kosten. Jaarlijkse onderzoeken zijn gebruikelijk, maar sommige organisaties voeren vaker onderzoek uit.
  • Aanvullende diensten. Aanvullende diensten, zoals focusgroepen, workshops of aanvullende analyses kunnen je portemonnee flink beroven.

Stappenplan medewerkerstevredenheidsonderzoek

Ben je overtuigd om jou MTO op te zetten? Good, dan gaan we direct aan de slag. Dit actieplan voor je medewerkerstevredenheidsonderzoek helpt je in no-time op weg.

Stap 1. Respondenten kiezen

Wie weet heb je als werkgever al een aantal onderwerpen in gedachten die je wilt verwerken in je werknemerstevredenheidsonderzoek. Bedenk op basis daarvan wie je wilt aanspreken. Wil je bijvoorbeeld alle medewerkers betrekken of is een specifieke afdeling voldoende?

Stap 2. Thema kiezen

Vervolgens kies je een thema. Dit betekent dat je kiest uit verschillende onderwerpen om je onderzoek zo specifiek mogelijk te maken. Je kunt uit verschillende thema’s voor je medewerkerstevredenheidsonderzoek kiezen:

  • werkomgeving;
  • leiderschap;
  • communicatie;
  • ontwikkelingsmogelijkheden;
  • beloning en erkenning;
  • tevredenheid en betrokkenheid.

Stap 3. Opstellen van je vragenlijst

Is dat even chill, we hebben al een medewerkerstevredenheidsonderzoek vragenlijst voor je klaarstaan. Zo stel je in no-time je vragen op. En ben je klaar met de vragen? Vergeet dan het noteren van de deadline niet.

Stap 4. MTO versturen

Klik en woosh, de vragenlijst is verzonden. Tijd voor koffie.

Stap 5. Monitoren

Houd over de weken in de gaten of je genoeg respons krijgt op je onderzoek over medewerkerstevredenheid. Krijg je nauwelijks of geen gehoor? Trek dan aan de bel. Eens per week een reminder sturen is namelijk zo erg nog niet.

Stap 6. Analyseer je resultaten

Yes, de deadline is gesloten. Het is tijd om je MTO-resultaten eens goed onder de loep te nemen. Je analyseert de resultaten en gaat aan de slag met verwerken. Hoe je dat doet? Dat lees je zo …

Medewerkerstevredenheidsonderzoek resultaten verwerken

Je medewerkerstevredenheidsonderzoek was een succes. Tijd om de resultaten erbij te pakken en hiermee aan de slag te gaan. Met het nalopen van de volgende stappen maak je optimaal gebruik van je MTO. Zit je klaar? Dan kunnen we beginnen.

Stap 1. Geef partijen inzicht

Niet alleen jij verdient het antwoord op alle vragen, ook respondenten nemen graag een kijkje in de resultaten van je medewerkerstevredenheidsonderzoek. Stuur daarom een mail met inzichten over en resultaten van het onderzoek en beschrijf wat er volgens jou opviel.

Stap 2: Ga in gesprek

Onthoud: een team voor het verbeteren van de onderzoeksresultaten is wel zo fijn. Nu je inzicht hebt in de resultaten kun je eindelijk met elkaar in gesprek. Nee, dan hebben we het niet over een preek waarin je alleen de slechte punten behandelt. Geef je medewerkers juist ruimte voor het stellen van vragen en het delen van meningen.

Stap 3: Kom in actie

Kom in actie. Noteer de verbeterpunten en brainstorm over een actieplan. Je hebt ten slotte van rekening geen medewerkerstevredenheidsonderzoek gehouden om er vervolgens niets mee te doen.

Stap 4: Take your time

Alle normen en waarden van je bedrijf in een dag uit het raam gooien is niet gezond. Wat de resultaten ook zijn: pak ze rustig en één voor één aan. Zo kun je beginnen met het werken aan teambuilding en kun je daarna aan de slag met de werk-privébalans van je collega’s. En eh … een medewerkerstevredenheidsonderzoek is dan misschien niet verplicht, maar wel zo handig. Voer jaarlijks een onderzoek uit om medewerkerstevredenheid te meten en luister ook tussendoor naar de behoeftes van je collega’s. O, en maak je geen zorgen, bij je volgende onderzoek pak je dit artikel er gewoon weer bij, wel zo makkelijk.

Nu je jouw medewerkerstevredenheidsonderzoek met succes hebt afgerond, is het tijd voor de volgende stap. Als werkgever heb je namelijk genoeg te doen rondom de gezondheid van je medewerkers. Ga bijvoorbeeld voor een lekkere bedrijfslunch of investeer in ruimte voor beweging op het werk. Zo voorkom je namelijk burn-outs en werkstress onder je medewerkers. Ook tegen agressie en andere vormen van ongewenst gedrag op de werkvloer kun je een hoop maatregelen treffen. Wie weet kun je daar zelfs wat hulp bij gebruiken. Breath in, breath out, en gebruik de recruitment guide om de vitaliteit op de werkvloer op-en-top te houden.

Young Magazine

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat moet er in een medewerkerstevredenheidsonderzoek?

  • Voor je medewerkerstevredenheidsonderzoek kun je kiezen uit vragen over werkomstandigheden, leiderschap, communicatie, ontwikkelingsmogelijkheden, beloning en erkenning, en algemene tevredenheid.

  • Welke vragen moeten er in een medewerkerstevredenheidsonderzoek?

  • Daar vind je het antwoord op in ons medewerkerstevredenheidsonderzoek vragenlijst artikel. Snel checken dus.

  • Hoe vaak moet je een MTO doen?

  • Je kunt zo vaak als je wil een medewerkerstevredenheidsonderzoek doen. Let wel op: wanneer je te vaak een vragenlijst of ander onderzoek naar je collega’s stuurt, daalt het aantal respondenten waarschijnlijk. Eens per jaar is genoeg.

  • Wat is het doel van een medewerkerstevredenheidsonderzoek?

  • Het doel van een medewerkerstevredenheidsonderzoek is om de tevredenheid en betrokkenheid van je medewerkers te meten, inzicht te verkrijgen in de werkomgeving, knelpunten te identificeren en gerichte acties te ondernemen om de werkomstandigheden en prestaties te verbeteren.

  • Wat zijn de kosten van een medewerkerstevredenheidsonderzoek?

  • Er zijn verschillende factoren die de kosten van je medewerkerstevredenheidsonderzoek bepalen. Dit zijn bijvoorbeeld aanvullende diensten, externe uitvoeren en technologische tools.