Loonsverhoging in 2024 & 2025

Als werkgever is het belangrijk om je werknemers fatsoenlijk te belonen voor hun harde werk. Daarom kom je niet onder een loonsverhoging op z’n tijd uit. Maar eh, wanneer is het het juiste moment om extra geld op tafel te leggen? Wanneer móet je die salarisboost eigenlijk wel geven? En wat moet je doen als je werknemer zelf om extra moneys vraagt? Lees mee en laat de salarisverhoging nooit meer aan het toeval over.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Redenen voor loonsverhoging

We begrijpen het als je niet staat te springen om de lonen van je personeel te verhogen, zeker omdat de kosten van zo’n beetje alles flink zijn gestegen de afgelopen tijd. Toch zijn er goede redenen om je medewerkers wat meer te betalen. Benieuwd waarom je loonsverhoging zou geven? Wat dacht je van:

  • Inflatie. Het leven wordt niet alleen duurder voor jou en het bedrijf, maar voor iedereen. Het is aan jou als werkgever om dit (deels) te compenseren. Daarmee laat je meteen zien dat je een goede werkgever bent.
  • Krappe arbeidsmarkt. Goed personeel is schaars en de kans is groot dat andere organisaties achter jouw talenten aan zitten. Door een hoger loon te betalen verklein je de kans dat je medewerker op een aanbod van een ander bedrijf ingaat.
  • Personeel aan je binden. Los van de krappe arbeidsmarkt is het sowieso fijn om talent voor langere tijd binnen boord te houden. Een salarisverhoging kan de werknemerstevredenheid verhogen, wat er weer voor kan zorgen dat medewerkers langer bij je blijven werken.
  • Veranderde regels. Het kan dat er in je cao afspraken staan over verplichte loonsverhoging. Ook wanneer het minimumloon stijgt, ben je verplicht om (minstens) deze nieuwe bedragen te betalen.
  • Goede prestaties. Een salarisverhoging is een van de manieren om je medewerker te belonen wanneer die goed bezig is.
  • Promotie. Een promotie gaat vaak hand in hand met een hoger salaris. Je kunt ook een loonsverhoging geven wanneer je medewerker in dezelfde functie blijft werken, maar wel meer verantwoordelijkheden heeft gekregen.
  • Opleiding. Ook bijscholing kan een reden zijn om meer salaris te geven. Met meer kennis en een (extra) diploma op zak is je medewerker immers van grotere waarde voor je bedrijf.

Wanneer geef je loonsverhoging?

Er zijn dus genoeg redenen waarom een loonsverhoging op z’n tijd meer dan verdiend (of gewoon verplicht) is. Maar je moet het natuurlijk niet overdrijven. Dus hoe pak je zo’n verhoging goed en professioneel aan?

Onze tip numero uno: werk volgens een duidelijk beleid. Dat is fijn voor jezelf én je werknemer. Zo weet je bijvoorbeeld waarom je loonsverhoging geeft en houd je het loonbudget beheersbaar, omdat je van tevoren redelijk kunt inschatten wanneer en hoeveel de loonkosten stijgen. Andersom weet je werknemer ook waar ie aan toe is en wanneer er (mogelijk) een salarisverhoging in zit.

Periodieke loonsverhoging

Het duidelijkst is misschien wel de periodieke loonsverhoging. Dit is een geplande, regelmatige verhoging die meestal plaatsvindt in een vastgestelde periode. Bijvoorbeeld elk jaar in januari of na het jaarlijkse beoordelingsgesprek. Maak ook duidelijk op basis waarvan je het salaris verhoogt. Denk aan prestaties, ervaring, dienstjaren en inflatie. Als je onder een cao valt, is de periodieke loonsverhoging verplicht, behalve als het om open salarisschalen gaat. Deze verhogingen gaan meestal in op 1 januari en 1 juli.

Loonsverhoging bij vast contract of promotie

Natuurlijk kun je soms van je periodieke systeem afwijken. Wanneer je medewerker halverwege het jaar promotie maakt, is het een beetje gek om de bijbehorende loonsverhoging pas in januari in te laten gaan. Ook wanneer je een medewerker bijvoorbeeld meer verantwoordelijkheden of een vast contract geeft, kun je dit met een salarisverhoging vieren en belonen. Wees hierin wel voorspelbaar en consequent. Als je Pietje wel salarisverhoging geeft omdat z’n takenpakket is uitgebreid en Clara niet, kun je rekenen op hommeles.

Je werknemer vraagt om salarisverhoging

Hoe duidelijker je beleid en hoe vaker je zelf loonsverhoging geeft, hoe kleiner de kans dat medewerkers tussendoor bij je komen vragen om meer salaris. Toch krijgt elke werkgever deze vraag weleens, dus bereid je erop voor. Je hoeft natuurlijk niet op elk verzoek in te gaan, maar neem je medewerker in ieder geval wel serieus.

Neem de tijd om op het verzoek te antwoorden en vraag eventueel om een korte motivatie voor de verhoging. Voelt je co-worker zich bijvoorbeeld vergeten of achtergesteld? Of is ie van mening dat het loon te veel afwijkt van het marktconforme salaris? Dan is dat mogelijk een reden om niet te wachten op de periodieke salarisverhoging, maar je medewerker al sneller opslag te geven.

Alternatieven voor loonsverhoging

Een mooi loon is voor veel medewerkers belangrijk. Salaris is niet voor niets een primaire arbeidsvoorwaarde. Maar je hebt als werkgever nog veel meer mogelijkheden om te laten zien dat je je werknemers waardeert. Zo kun je ze belonen met mooie secundaire arbeidsvoorwaarden. Denk aan:

Het is slim om het complete arbeidsvoorwaardenpakket dat je aanbiedt eens in de zoveel tijd onder de loep te nemen. Dat vergroot bijvoorbeeld de werknemerstevredenheid en helpt bij het behouden van personeel.

Young Magazine

Key takeaways

  • Er zijn verschillende redenen om werknemers loonsverhoging te geven, van inflatie en de krappe arbeidsmarkt tot goede prestaties van je medewerkers en veranderde cao-afspraken.
  • Het geven van loonsverhoging is niet verplicht, tenzij je te maken hebt met een cao waarin afspraken staan over verplichte loonsverhoging.
  • Zorg ervoor dat je beleid op het gebied van salarisverhoging duidelijk is. Geef bijvoorbeeld een periodieke loonsverhoging.
  • Vraagt je medewerker zelf om loonsverhoging? Je hoeft daar niet akkoord mee te gaan, maar neem het verzoek wel serieus.

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Is loonsverhoging geven verplicht?

  • Het recht op loonsverhoging is niet wettelijk geregeld. Je moet je natuurlijk wel houden aan de stijging van het minimumloon en de bepalingen in de cao. Maar ook al is het niet verplicht, neem een verzoek om salarisverhoging altijd serieus.

  • Hoeveel loonsverhoging mag je geven?

  • Daar zijn geen regels voor. Houd bij het bepalen van loonsverhoging rekening met bijvoorbeeld de prestaties van de werknemer, het bedrijfsbeleid en economische factoren.

  • Wat doe je met een verzoek tot salarisverhoging?

  • Het is aan jou wat je uiteindelijk beslist, maar neem het verzoek altijd serieus. Het is slim om niet direct inhoudelijk te reageren, maar over het verzoek na te denken en er later op terug te komen. Je kunt om een motivatie voor de verhoging vragen.