Loonkosten berekenen

Je loonkosten berekenen is een van de belangrijkste dingen die je moet doen voordat je op zoek gaat naar nieuw personeel. Boring? Misschien, maar ook o zo belangrijk. Zo weet je of er financieel gezien ruimte is voor een extra personeelslid en krijg je meteen meer inzicht in je bedrijfskosten. En zo moeilijk is het helemaal niet om de loonkosten te berekenen voor een werkgever, zeker niet met onze hulp. Wij leggen je uit wat loonkosten zijn, vertellen stap voor stap hoe je een loonkosten berekening maakt en geven nog een handig voorbeeld ook.

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat zijn loonkosten?

Loonkosten, zijn dat niet gewoon de salarissen die je je medewerkers betaalt? Niet helemaal. Loon is officieel namelijk alles wat je als werkgever aan een werknemer geeft als tegenprestatie voor het werk. Die kosten kun je in drie categorieën opsplitsen: directe loonkosten, indirecte loonkosten en loonheffingen. Door deze bij elkaar op te tellen kun je dus de totale loonkosten berekenen. Maar daarover later meer.

Directe loonkosten

Dat zijn eigenlijk de brutoloonkosten. Die bestaan uit:

  • salaris;
  • vakantietoeslag;
  • dertiende maand of vaste bonus.

Indirecte loonkosten

De indirecte loonkosten zijn vergoedingen die geen deel uitmaken van het brutoloon. Als werkgever heb je deze kosten voor een groot deel zelf in de hand, behalve als er een cao van toepassing is. Voorbeelden van indirecte loonkosten zijn:

  • reiskosten;
  • pensioenkosten;
  • winstuitkering;
  • auto van de zaak;
  • overige secundaire arbeidsvoorwaarden.

Loonheffingen

Onder de verplichte premies en bijdragen aan de Belastingdienst kom je als werkgever nou eenmaal niet uit. Dit zijn de zogenaamde loonheffingen. Die bestaan bijvoorbeeld uit:

  • loonbelasting;
  • premies voor werkgeversverzekeringen;
  • premies voor volksverzekeringen;
  • inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.

Hoewel de naam anders doet vermoeden, zijn de loonkosten dus eigenlijk hetzelfde als de personeelskosten. Flauw. Ben je benieuwd wat je kwijt bent aan alleen het salaris? Dan wil je eigenlijk niet de loonkosten, maar de salariskosten berekenen. Lees hieronder hoe je dat doet.

Hoe bereken je de loonkosten?

Om de loonkosten te berekenen voor de werkgever tel je de directe loonkosten, indirecte loonkosten en loonheffingen bij elkaar op. Easy peasy, zou je denken. Maar eh, dan moet je eerst weten wat je per categorie kwijt bent. Omdat dat natuurlijk per organisatie anders is, bestaat er geen standaard model om de loonkost voor een werkgever te berekenen. Om de loonkosten als werkgever goed op een rijtje te krijgen, is het belangrijk dat je het brutosalaris weet én dat je in de secundaire arbeidsvoorwaarden duikt. Die heb je allemaal nodig om een goede berekening van de totale loonkost te maken.

Wil je graag alleen de salariskosten berekenen? Focus je dan op de directe loonkosten. Ook de werknemersverzekeringen en de bijdrage Zvw (Zorgverzekeringswet) horen hierbij. De indirecte loonkosten (secundaire arbeidsvoorwaarden) laat je lekker voor wat ze zijn.

Young Magazine

Voorbeeld berekening loonkosten

Genoeg gekletst, tijd om met cijfers te komen. Again: de kans is groot dat jij andere soorten kosten maakt en het rekensommetje er dus net wat anders uitzet. Maar met ons voorbeeld kan ook jij globaal je loonkosten berekenen. Let’s go.

Directe loonkosten berekenen

Dit zijn dus de kosten die je maakt voor het brutoloon van de werknemer. In de praktijk is dat het brutomaandsalaris inclusief vakantiegeld en eventuele vaste bonussen, zoals een 13e maand. Als je alleen de salariskosten wilt berekenen is dit het belangrijkste onderdeel van je berekening.

Voorbeeld

Stel, je medewerker verdient € 2.800 bruto per maand exclusief vakantiegeld en krijgt een dertiende maand:

  • brutomaandloon van € 2.800;
  • vakantietoeslag van 8%;
  • dertiende maand, dat is € 2.800 extra per jaar.

Dan bereken je de directe loonkost als volgt:

Brutomaandloon: € 2.800 Vakantietoeslag: € 2.800 x 0,08 = € 224,- Dertiende maand (per maand): € 2.800 : 12 = € 233,33

Berekening directe loonkost werkgever: € 2.800 + € 224,- + € 233,33 = € 3.257,33

Indirecte loonkosten berekenen

De indirecte loonkosten voor de werkgever bestaan uit de kosten die je elke maand maakt voor de secundaire arbeidsvoorwaarden. Omdat het arbeidsvoorwaardenpakket per organisatie verschilt, kan het zijn dat er uit jouw indirecte loonkosten berekening een heel ander bedrag rolt dan je hieronder vindt.

Voorbeeld

Stel, je betaalt pensioenpremie en vergoedt ook de reiskosten van de werknemer. Er komen ook nog personeelsverzekeringenpremies bij.

  • Directe personeelskosten van € 3.257,33 (zonet berekend);
  • pensioenpremie van 8%;
  • reiskosten van € 220,- per maand;
  • personeelsverzekeringenpremies van € 50,- per maand.

Pensioenpremie: € 3.257,33 x 0,08 = € 260,59 Reiskosten: € 220,- Personeelsverzekeringenpremies: € 50,-

Berekening indirecte loonkosten: € 260,59 + € 220,- + € 50,- = € 530,59

Loonheffingen berekenen

Vergeet ook de loonheffingen niet als je de loonkosten gaat berekenen. Ga hiervoor uit van zo’n 20% van de directe loonkosten. Vergeet niet om hier eerst de pensioenkosten vanaf te trekken.

Voorbeeld

Stel, je betaalt pensioenpremie en vergoedt ook de reiskosten van de werknemer. Er komen ook nog personeelsverzekeringenpremies bij.

  • Directe personeelskosten van € 3.257,33 (zonet berekend);
  • pensioenpremie van € 260,59 (zonet berekend);
  • loonheffingspercentage van 20%.

Berekening loonheffingskosten: (€ 3.257,33 - € 260,59) x 0,2 = € 599,35

We kunnen nu de totale loonkosten berekenen door de boel bij elkaar op te tellen. Daar komt ie: € 3.257,33 (directe loonkosten) + € 530,59 (indirecte loonkosten) + € 599,35 (loonheffingen) = € 4.387,27.

Wil je alleen de salariskosten berekenen? Pak dan de directe loonkosten erbij. Hier komen nog werknemersverzekeringen en de bijdrage Zvw (Zorgverzekeringswet) bij. Die bedragen een kleine 12% en zo’n 8% van het brutosalaris (exclusief vakantiegeld en vaste bonussen). Geen kaas van gegeten? Je berekent je salariskosten makkelijk met een online tool.

Meer over recruitment kosten

Al met al zijn de loonkosten dus een flink deel van je werkgeverslasten. Maar met alleen je loonkosten berekenen ben je er nog niet. Van de huur van je bedrijfspand tot de kosten voor werving en selectie, het komt er allemaal nog bij. Check voor het totaalplaatje van de kosten ook onze andere artikelen over recruitment kosten. Of neem contact met ons op als je interesse hebt in onze diensten. Dan berekenen we bijvoorbeeld de kosten van een uitzendkracht voor je.

Recruitment specialist

Recruitment struggles?

Is recruitment een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van recruitment experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat zijn de loonkosten van een werkgever?

  • De loonkosten zijn alle kosten die je als werkgever kwijt bent aan werknemers in ruil voor het werk dat ze doen. Dat zijn dus niet alleen de salarissen, maar ook vakantiegeld, vaste bonussen, secundaire arbeidsvoorwaarden en loonheffingen.

  • Hoe bereken je loonkosten?

  • Er is voor het loonkosten berekenen geen pasklare formule. Bereken je loonkosten als werkgever door de directe loonkosten, indirecte loonkosten en loonheffingen bij elkaar op te tellen. Hulp bij nodig? Er staat een voorbeeld voor je klaar op deze pagina.

  • Wat zijn de gemiddelde loonkosten per werknemer?

  • Da’s lastig te zeggen, want dat hangt helemaal af van de hoogte van de salarissen en de secundaire arbeidsvoorwaarden die je als organisatie biedt. Maak in een paar stappen een globale berekening van de loonkosten om een beeld te krijgen.

  • Wat zijn de totale loonkosten voor een werkgever?

  • Ook dat verschilt per werkgever. De loonkosten voor je personeel bestaan in ieder geval uit directe loonkosten, indirecte loonkosten en loonheffingen. Aan de hand van het voorbeeld op deze pagina kun je makkelijk zelf je totale loonkosten berekenen.