Procurement manager

Als je goed kunt onderhandelen en een pro bent in strategisch denken, dan is een functie als procurement manager jou op het lijf geschreven. Je regelt niet alleen de inkoop, maar houdt het hele inkoopproces, van voorraadbeheer tot transport en alles ertussenin, in de gaten. Zonder jou? Dan loopt het hele inkoopproces in de soep. Klinkt zo’n job als procurement manager als iets voor jou? Lees snel verder en ontdek of dit beroep bij jou past.

Wat is een procurement manager?

Een procurement manager (ook wel procurement specialist) is de strateeg achter het hele inkoopproces. Nee, je bent niet alleen een inkoper. Jij zorgt ervoor dat de juiste producten of diensten op het juiste moment binnenkomen, zonder dat de kosten de pan uit rijzen. Je kijkt niet alleen naar wat er vandaag nodig is, maar denkt vooruit. Wat heeft het bedrijf volgende maand of volgend jaar nodig? Hoe kan het slimmer, goedkoper en efficiënter? Daar is een procurement manager continu mee bezig.

De procurement manager betekenis lijkt veel op die van een inkoopmanager. Wat zit dan precies het verschil? Het zit ‘m vooral in de functietitel, de verantwoordelijkheden zijn grotendeels hetzelfde. Maar ‘procurement’ is een bredere term dan ‘inkoop’. Waar inkoop alleen gaat over het kopen van goederen of diensten omvat procurement het hele proces: strategie, logistiek, voorraadbeheer en meer.

Wat doet een procurement manager?

De taken van een procurement manager? Die zijn allesbehalve saai. De ene dag zit je in een knallende onderhandeling met een leverancier, de volgende dag werk je samen met de logistieke afdeling om een slimme voorraadstrategie op te zetten. Jij bent de schakel tussen verschillende teams en zorgt ervoor dat alles op rolletjes loopt. Zonder de procurement specialist zijn er of te veel of te weinig producten of goederen, en da’s niet handig.

Wat je precies doet als procurement manager, ligt aan het bedrijf en het product dat inkoopt. Maar één ding is zeker: je takenpakket is lekker gevarieerd. Naast het inkopen regel je ook het transport en voorraadbeheer, maak je een planning van inkoopbehoeften en doe je kwaliteitschecks. En dat is nog niet eens de volledige functieomschrijving van een procurement manager.

Functieomschrijving procurement manager

  • Slimme inkoopstrategieën bedenken en uitvoeren.
  • De markt en bijbehorende risico’s analyseren.
  • Onderhandelen met leveranciers voor de beste deals.
  • Voorraadbeheer en transportprocessen optimaliseren.
  • Samenwerken met inkopers en afdelingen zoals logistiek en productie.
  • Data analyseren om kosten te verminderen.
  • Relaties onderhouden met leveranciers en contracten afsluiten met leveranciers.

Salaris procurement manager 2025

Wat schuift het, zo’n procurement manager salaris? Nou, je loon in deze functie is niet verkeerd. Als procurement manager verdien je tussen de € 3.500 en € 7.000 bruto per maand. Hoeveel is dat dan precies? Dat hangt af van je ervaring, de branche waarin je werkt en de verantwoordelijkheden die je hebt. Hoe groter het bedrijf en hoe langer je in dienst bent, de meer centen jij op je loonstrook ziet. Bovendien werken sommige werkgevers met bonussen, bijvoorbeeld een prestatiebonus als je continu beste deals scoort.

Waar werkt een procurement manager?

Overal waar producten of diensten worden ingekocht, kan het zijn dat ze een procurement manager nodig hebben. In de retail, productie, bouw, zorg of bij de overheid: noem maar op. Je werkt in ieder geval altijd op een logistieke afdeling. Grote kans dat jij op een hoofdkantoor werkt en regelmatig de hort op bent om leveranciers te bezoeken. Soms betekent dat een tripje naar het buitenland om de beste deals te scoren. Nice, toch?

Hoe word je procurement manager?

Even een papiertje halen en rocurement manager worden? Da’s niet helemaal hoe het werkt. De meeste procurement managers hebben een hbo- of wo-diploma op zak in bijvoorbeeld Supply Chain Management, Bedrijfskunde of Commerciële Economie. Er is dus geen specifieke procurement manager opleiding. Daarnaast moet je voor dit beroep meestal al wat meters gemaakt hebben als inkoopassistent, inkoper of supply chain planner. Wil je echt indruk maken? Haal dan een NEVI-certificaat. Dat is hét keurmerk in de inkoopwereld.

Klaar om procurement manager te worden?

Met onze sollicitatietips wordt solliciteren een makkie. Check bijvoorbeeld wat de lengte van een goede sollicitatiebrief is of bekijk dit stappenplan voor een elevator pitch.


Key takeaways

  • Betekenis: een procurement manager is de baas over het hele inkoopproces, van voorraadbeheer tot transport.
  • Taken: de markt analyseren, onderhandelen, strategische beslissingen nemen, contracten afsluiten en processen verbeteren.
  • Salaris: als procurement manager verdien je tussen de € 3.500 en € 7.000 bruto per maand.
  • Werkplek: je kunt werken bij bedrijven in de retail, bouw, zorg, productie, de overheid en meer. Dat doe je op de logistieke afdeling.
  • Opleiding: procurement managers hebben minimaal een hbo-diploma, bijvoorbeeld in management, financiën of bedrijfskunde.

Vacatures procurement manager


Veelgestelde vragen

  • Wat doet een procurement manager?

  • Een procurement manager zorgt ervoor dat alle inkopen strategisch, efficiënt en kostenbewust worden gedaan. Van voorraadbeheer tot transport, jij regelt het.

  • Wat verdient een procurement manager?

  • Het procurement manager salaris ligt gemiddeld tussen de € 3.500 en € 7.000 bruto per maand.

  • Wat is het verschil tussen procurement en purchasing?

  • Purchasing (inkoop) gaat alleen over het kopen van goederen en diensten, terwijl procurement het hele proces betekent: strategie, logistiek, voorraadbeheer en meer.

  • Waar staat procurement voor?

  • Procurement is het totale inkoopproces vanaf het kopen van goederen en diensten, inclusief planning, contractbeheer en transport.