Wat is feedback

Je hoort het overal: feedback is een must in elke organisatie. Maar voordat je ermee aan de slag kunt, moet je jezelf eerst een belangrijke vraag stellen: wat is feedback eigenlijk? En waarom is feedback geven en vragen juist zo belangrijk? Maak je maar geen zorgen, want wij beantwoorden alle vragen op deze pagina. En we zetten gelijk wat tips voor feedback geven op een rijtje, zodat je meteen aan de slag kunt. Klaar voor de start?

Ready, set, tarief berekenen?

Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.

Wat betekent feedback?

Feedback, wat is dat eigenlijk? Feedback is een terugkoppeling over het gedrag of een prestatie van iemand. Van je medewerkers krijg je feedback over de arbeidsomstandigheden in het bedrijf, bijvoorbeeld. En wat is feedback dan vanuit jou naar medewerkers? Feedback geef jij (of managers) aan je medewerkers over onder andere hun persoonlijke ontwikkeling en resultaten.

Er zijn verschillende soorten feedback, van constructieve feedback tot aan positieve feedback. Ook zijn er diverse manieren waarop je feedback kunt geven, oftewel feedback methoden. Ooit van het 4G-model, de hamburgermethode of de Pendleton methode gehoord? We schreven er informatieve artikelen over, dus check die vooral als je benieuwd bent. Het is slim om na te denken over welke methode het beste past bij jouw bedrijfscultuur, en om jouw HR-medewerkers en managers hier vervolgens in te trainen.

Waarom is feedback belangrijk?

Je hebt nu antwoord op de vraag ‘Wat is feedback?’, maar waarom is feedback geven en vragen zo belangrijk? Zonder feedback komt je organisatie niet vooruit. Feedback geeft je namelijk de kans om verbeterpunten te ontdekken en de input van medewerkers te verzamelen. Andersom groeien jouw medewerkers als zij feedback ontvangen. En zo groeit je organisatie mee.

Nog meer voordelen van feedback zijn:

  • Met goede feedback creëer je een leercultuur, waarin medewerkers zich constant ontwikkelen en kennis met elkaar uitwisselen. Zo stel je je organisatie open voor innovatieve en creatieve ideeën.
  • Constructieve feedback zorgt voor meer employee engagement en een sterkere motivatie onder je medewerkers. Zij krijgen namelijk de kans om zich te verbeteren en zo te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en bij te dragen aan de groei van het bedrijf.
  • Onderlinge peerfeedback tussen collega’s is goed voor de samenwerking en versterkt de teamspirit. Je bouwt namelijk vertrouwen op en leert beter communiceren om misverstanden te voorkomen.
  • Dankzij feedback pak je problemen en misverstanden zo snel mogelijk aan. Dat voorkomt conflicten op de werkvloer.

Feedback geven tips

Wat is feedback nou waard als je ‘t niet goed toepast? Juist, daarom is het zo belangrijk dat je feedback op de juiste manier overbrengt en niet alleen feedback geeft om het feedback geven. Per methode bestaan er hele specifieke feedback tips en voorbeelden, dus verdiep je vooral in de methode waar jij je het beste in kunt vinden, zoals het SBI-model of de ik-ik-jij-methode. Wil je vast beginnen met een aantal algemene tips voor feedback geven? Hier komen er een paar:

  • Wees eerlijk, duidelijk en to the point. Oftewel: voorkom zoveel mogelijk ruis en zeg waar het om gaat. Natuurlijk betekent dit niet dat je bot moet zijn, maar wel dat je feedback niet moet verpakken of afzwakken. De kans is dan namelijk te groot dat de ontvanger van de feedback het niet goed begrijpt.
  • Sta open voor vragen en discussie. Belangrijk: praat erover. Misschien is de ontvanger van feedback het niet per se met je eens of wil je medewerker de andere kant van het verhaal uitleggen. Geef daar dan ook de kans voor. Feedback is geen eenrichtingsverkeer.
  • Laat stiltes vallen. Soms blijf je tijdens een feedbackgesprek doorpraten, maar dan blijf je gefocust op wat je zelf wilt zeggen. Neem daarom de tijd om te verwerken wat de ander heeft gezegd door een stilte te laten vallen. Denk na en reageer daarna pas.
  • Stel checkvragen en herhaal. Om er zeker van te zijn dat jullie elkaar begrijpen. ‘Begrijp je dat ik ….?’, ‘Dus jij vindt dat …’, ‘Als ik het goed begrijp vind je dus …’, ‘Kun jij je hierin vinden?’.
  • Let op de tijd en plaats van feedback. Zorg voor een aparte ruimte, plan genoeg tijd in en check of je gesprekspartner in een goede mindset is. Is één van jullie afgeleid? Dan is het beter om het feedbackmoment dan te verplaatsen.
  • Wacht niet te lang. Haal liever geen oude koeien uit de sloot, dus geef feedback zo snel mogelijk na de gebeurtenis of prestatie.
  • Geef regelmatig feedback. Niet alleen bij negatieve gebeurtenissen. Op deze manier bouw je een gezonde feedbackcultuur op waarin elke vorm van feedback normaal is. Zo worden jij en je medewerkers er steeds comfortabeler mee.

Young Magazine

Key takeaways

  • ‘Wat is feedback?’ Dit is een terugkoppeling over het gedrag of een prestatie van iemand.
  • Feedback geeft je medewerkers en je organisatie de kans om zich te ontwikkelen en te groeien.
  • Er bestaan verschillende feedback methoden, met elk een andere focus en aanpak. Kies een methode die goed aansluit bij jouw bedrijfscultuur.
  • Goede feedback is eerlijk, duidelijk, to the point, goed getimed, tweerichtingsverkeer en regelmatig.

HR specialist

HR struggles?

Is HR een uitdaging? Dat weten wij maar al te goed. Gelukkig staat jouw bedrijf er niet alleen voor, ons team van experts helpt je graag.


Veelgestelde vragen

  • Wat is de betekenis van feedback?

  • Feedback is een terugkoppeling over iemands gedrag of prestaties. Als werkgever geef je feedback aan je medewerkers en je werknemers geven feedback aan jou over de organisatie.

  • Hoe kan je feedback geven?

  • Er bestaan verschillende feedback methoden met elk een eigen focus en aanpak. Kies een methode die goed past bij jouw bedrijfscultuur. Ga je voor het 4G-model? Of ben je een fan van de Pendleton methode? Jij kiest.