Werkgevers opgelet: de Pendleton methode doet zijn intrede binnen jouw bedrijf. Nope, dit is geen gekke combinatie van paddelen en badminton, maar een feedback methode. Wat het Pendleton model precies is en welke regels eraan verbonden zitten? In dit artikel komt het allemaal aan bod. Lees je mee?
Ready, set, tarief berekenen?
Verspil geen budget en ontdek hoe uitzendkrachten jouw bedrijf verder helpen.
Pendleton methode in 5 stappen
Een feedback methode dus, maar wat voor een? Werkgevers zetten het Pendleton model in wanneer zij feedback geven aan van hun werknemers. Door deze methode te gebruiken krijgen je werknemers, nog voor dat jij hen feedback geeft, de kans om te reflecteren op hun werk. Pas na deze reflectie kom jij als werkgever aan het woord. De Pendleton methode bestaat uit vijf regels. We zetten deze stappen effe op een rij:
- Stap 1: medewerker reflecteert positief. Je vraagt je medewerkers om positief te reflecteren op hun werk. Hier benoemen zij twee tot drie positieve punten over hun werk en het werkproces. Deze reflectie geeft jou als feedbackgever inzicht in hoe je medewerkers het project zelf hebben ervaren.
- Stap 2: feedbackgever reflecteert positief. Vervolgens benoem jij als feedbackgever ook twee tot drie positieve punten over het werk van je medewerkers.
- Stap 3: medewerker benoemt verbeterpunten. Nu richt je je op verbeterpunten. Vraag je medewerkers wat zij aan hun werk zouden verbeteren. Hierbij benoemen zij wederom twee tot drie punten.
- Stap 4: feedbackgever benoemt verbeterpunten. Als feedbackgever benoem je ook twee tot drie verbeterpunten.
- Stap 5: feedbackgever vat samen. Tot slot vat je als feedbackgever het gesprek samen. Het samenvatten van de stappen zorgt er namelijk voor dat je medewerkers inzicht krijgen in hun eigen leerproces.
Wanneer gebruik je de Pendleton methode?
De Pendleton methode inzetten tijdens een informeel gesprek in je koffiepauze, da’s niet nodig. Deze methode komt vooral van pas tijdens formelere feedbackmomenten, zoals beoordelingsgesprekken. Bijvoorbeeld tijdens een evaluatie waarin je aan de hand van een beoordelingsformulier de prestaties van je medewerker bespreekt over een specifieke periode. Door het Pendleton model te gebruiken, ontdek je hoe je medewerker deze periode heeft ervaren. Maar ook tijdens andere feedbackgesprekken met je medewerker, zoals POP-, plannings- of functioneringsgesprekken, ontdek je meer over de ervaringen van je co-worker.
Key takeaways
- De Pendleton methode is een feedback methode die werkgevers gebruiken om inzicht te krijgen in de ervaring van hun medewerkers.
- Het Pendleton model bestaat uit vijf stappen, waarbij zowel de feedbackgever als de werknemer positieve punten en verbeterpunten benoemen over het werk van de werknemer. Vervolgens vat de feedbackgever het gesprek samen.
- Deze feedback methode is vooral geschikt voor feedbackgesprekken, zoals beoordelingsgesprekken of functioneringsgesprekken.
Veelgestelde vragen
-
Wat is de Pendleton methode?
-
Wanneer zet je de Pendleton methode in?
-
Hoe geef je effectief feedback?
De Pendleton methode is een feedback methode die je in vijf stappen toepast. Wat deze stappen zijn en wanneer je ze inzet, lees je in dit artikel.
De Pendleton methode wordt gebruikt tijdens formele feedbackmomenten, zoals beoordelings- en functioneringsgesprekken, om medewerkers inzicht te geven in hun eigen leerproces.
Als werkgever kun je op verschillende manieren feedback inzetten om de prestaties van je medewerkers te verbeteren. De Pendleton methode komt hierbij goed van pas. Met het hanteren van deze methode geef je je medewerker de kans om op zichzelf te reflecteren.